انواع نمای ساختمان با متریال و سبک مختلف + عکس

چه در حال طراحی و ساخت ویلا و ساختمان جدید هستید و یا تصمیم به بازسازی بنای خود دارید، شاید اولین و مهم‌ترین بخش در این فرآیند، انتخاب نمای ساختمان باشد. نمای سازه، اولین برداشت از هویت و شخصیت ساختمان است؛ روایتی از داستان نهفته در دل بنا. دکوراسیون خارجی هر ساختمان همچون شعر “رنگ رخساره خبر می‌دهد از سِر درون”، بیانگر حال خوب ساکنان آن خواهد بود. به همین دلیل معماران و طراحان ساختمان، با طیف گسترده‌ای از انواع نمای ویلایی و آپارتمانی مواجه هستند و ترکیب آنها با نبوغ و خلاقیت فردی بر مبنای نوع سازه، می‌تواند یک شاهکار هنری خلق کند.

در این مطلب از کیان‌برنا می‌خواهیم شما را با انواع نمای ساختمان از نظر معماری مدرن و سنتی، متریال به کار رفته و معایب و مزایای هر کدام آشنا کنیم و با چندین عکس نمای ساختمان، به تمام سوالات شما در این زمینه پاسخ دهیم.

تنوع بی نظیر نما ساختمان باعث شده که برخی از آنها، جلوه و جذابیت بیشتری داشته باشند اما هر کدام برای یک سبک، یک کاربری یک اقلیم مناسب‌ترند. پس تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

منظور از نمای ساختمان چیست؟

نمای ساختمان به‌طور کلی به سطح و جداره خارجی آن و به‌طور خاص به سمت بیرونی دیواره‌های سازه اشاره دارد. به‌عنوان مثال، اگر یک ساختمان از دو طرف پشت و کناره‌ها با آجر نما پوشانده شده باشد اما سطح جلویی و اصلی ساختمان (مقابل خیابان اصلی) با متریال بتن اکسپوز روکش شده باشد، بتن اکسپوز به‌عنوان نمای ساختمان در نظر گرفته می‌شود.

انواع نما ساختمان براساس انواع متریال

نمای ساختمان از نظر فنی می‌تواند با هر نوع مصالحی طراحی و اجرا شود (فارغ از جنس و کیفیت مصالح و سبک اجرای آن)؛ اما در این بخش می‌خواهیم انواع نمای ویلا و ساختمان را براساس متریال اصلی نما در دسته نمای سنتی معرفی کنیم.

نمای چوبی (چوب طبیعی)

نمای جوب طبیعی

نمای چوبی ساختمان و ویلا به همان سادگی نام آن است: استفاده از ورقه‌ها و الوار چوبی. در این نوع نما، تخته‌های نازک با عرض مختلف برای ایجاد نمای ساختمان استفاده می‌شوند. متریال چوب برای ایجاد نمای طبیعی و روستایی، در انواع سازه‌های ویلایی استفاده می‌شود.

برای این نما از هر نوع چوبی می‌توان استفاده کرد اما بهتر است از چوب‌های طبیعی مقاوم در برابر پوسیدگی و رطوب نظیر سدر، صنوبر، چوب سرخ و … استفاده شود.

نمای چوبی به شکل‌های مختلفی ساخته و نصب می‌شود. به‌عنوان مثال، پانل‌های چوبی که حاوی اتصالات لبه‌ای برای اتصال به پانل مجاور و ایجاد نمای چوبی یکپارچه، سرعت نصب بالاتری دارد. به‌عنوان جمع بندی ویژگی‌های نمای چوبی، به موارد زیر باید اشاره کرد:

  • دارای طول‌عمر بالا و پایدار است.
  • الوار را می‌توان به شکل پانلی یا به صورت الیاف استفاده کرد.
  • پانل‌های چوبی را می‌توان در الگوهای مختلف در نما استفاده کرد.
  • انواع مختلف الوار چوب با ویژگی‌های منحصر‌به‌فردی نظیر رنگ، بافت و بو وجود دارد.
  • الوار حس همسو با زمین و محیط‌زیست دارد که به ساختمان طراوت می‌بخشد.

نمای سنگ طبیعی ساختمان

نمای سنگ طبیعی ساختمان

در کنار چوب، سنگ طبیعی احتمالاً محبوب‌ترین نمای ساختمانی است که حسی از ریشه در طبیعت را به بنا می‌بخشد.

سنگ طبیعی در برابر آتش، باد و رطوبت بی‌نهایت بادوام است و از نظر بصری هم جلوه‌ای منحصر‌به‌فرد دارد که بدون شک، جذابیت بصری زیادی به ساختمان اضافه می‌کند.

نمای سنگ طبیعی ساختمان معمولاً با متریال دیگری مانند فایبر سمنت (الیاف سیمان) چوب طبیعی و آجر نما ترکیب می‌شود تا نمای خارق العاده‌تری ایجاد کند.

عموماً نمای سنگ طبیعی در سبک معماری سنتی دسته‌بندی می‌شود اما بر حسب شکل تولیدات اخیر روکش‌های سنگی و سبک اجرا، نمای سنگ طبیعی هم می‌تواند به‌عنوان متریال معماری مدرن هم محسوب شود. این نوع نما ساختمان از ویژگی‌های زیر برخوردار است:

  • نمای سنگی را می‌توان تغییر داد یا به حالت طبیعی خود در نما استفاده کرد.
  • نمای سنگی می‌تواند صاف یا دارای موج و لبه‌های ناهموار باشد.
  • سنگ‌های نما رنگ، بافت، جذابیت بصری و عایق حرارتی را به نما اضافه می‌کند.
  • سنگ نما به صورت قطعات از پیش تراشیده شده با ابعاد مشخص و یکنواخت یا به صورت قطعات نامنظم تولید و استفاده می‌شود.

نمای آجری ساختمان

نمای آجری ساختمان

آجر نما یکی از قدیمی‌ترین مصالح برای نمای انواع ساختمان است اما تنوع بی نظیر طرح، رنگ و جنس آجر نما در سال‌های اخیر سبب شده تا آجر، به گزینه‌ای بسیار مطلوب برای اجرای انواع سبک سنتی نما (و حتی در ترکیب با نمای مدرن) استفاده شود. آجرهای مورد استفاده در نمای ساختمان عموماً دوام بالا و نیازمندی نگهداری کم دارند، به‌عنوان عایق عمل می‌کنند و در هر طرح و رنگ و بافتی تولید می‌شوند. همچنین آجر نما به خوبی می‌تواند با هر نوع متریال دیگر ترکیب و هماهنگ شده و نمایی ترکیبی زیبایی ایجاد کند.

  • آجر یک متریال همه‌کاره برای نمای ساختمان است.
  • می توان از آن برای نمای مسطح و غیر مسطح استفاده کرد.
  • واحدهای آجری را می‌توان در هم آمیخت و الگوهای آجری طراحی کرد.

نمای گچ ساختمان

نمای گچ ساختمان

متریال گچ، مخلوطی از سیمان، آب، ماسه و آهک است که یک لایه بسیار نازک روی سطح ساختمان را تشکیل و درنهایت، نما را شکل می‌دهد. هر لایه گچ بر ضخامت لایه دیگر ساخته می‌شود و آخرین لایه اغلب شامل یک رنگدانه سفید است.

نمای گچی به دلیل سفیدی خالص و یکدستی در اجرا، جلوه خوبی به نما می‌دهد و با هر سبک معماری و هر متریال دیگر قابل استفاده و هماهنگی است. از مزایای گچ برای نما، راحتی تعمیر آن و نیز امکان استفاده در انواع رنگ‌ها می‌باشد. همچنین گچ را تقریباً بر روی هر متریال بنایی دیگر مانند بتن، بلوک‌های بتنی، سنگ، آجر و … می‌توان استفاده کرد. معایب نمای گچی هم آسیب‌پذیری آن در برابر رطوبت، ضربه و آلودگی می‌باشد.

پانل فولادی نمای ساختمان

پانل فولادی نمای ساختمان

پانل‌های فولادی هم به‌عنوان نمای ساختمان استفاده می‌شود؛ گرچه در درجه اول در خانه‌های روستایی و ساختمان‌های صنعتی استفاده می‌شود.

پانل‌های فولادی راه‌راه بسیار بادوام و ارزان هستند و نصب آسانی دارند، اما معمولاً در مواردی استفاده می‌شوند که دوام و رنگ مهم‌ترین عناصر طراحی نمای ساختمان هستند.

نمای ساختمان با الیاف سیمان (فایبر سمنت)

نمای ساختمان با الیاف سیمان (فایبر سمنت)

استفاده از فایبر سمنت به‌عنوان متریال اصلی نمای ساختمان بسیار رایج است؛ به‌ویژه در خانه‌هایی که در سال‌های اخیر ساخته شده‌اند. فایبر سمنت به‌طور کلی یک نمای افقی است که از مخلوطی از رشته‌های فایبر گلاس و سیمان ساخته می‌شود و بسیار بادوام، بافت‌دار و با تنوع رنگ بی‌نهایت است.

فایبر سمنت باید به درستی نصب و آب‌بندی شود، در غیر این‌صورت رطوبت را جذب می‌کند و برای حفظ سلامت سطح باید از رنگ و درزگیر استفاده شود.

سنگ مصنوعی نما ساختمان

سنگ مصنوعی نما ساختمان

یک متریال جدید مشابه با سنگ طبیعی اما با وزن و هزینه کمتر، ماده‌ای را توصیف می‌کند که به‌عنوان سنگ مصنوعی در صنعت ساختمان‌سازی شناخته می‌شود.سنگ‌های مصنوعی شبیه به یک پازل روی نما اجرا می‌شوند و محدودیتی در طرح و رنگ و اندازه ندارند. این سنگ‌ها را می‌توان با و بدون ملات نصب کرد.

نما شیشه‌ای ساختمان

نما شیشه‌ای ساختمان

نوع متداولی که معماری جهان را تحت تاثیر قرار داده، طراحی نمای ویلایی با دیوارهای شیشه‌ای است. این نماها دارای یک اسکلت فلزی هستند که روی آن، صفحات شیشه‌ای تعبیه شده است. این نوع نما معمولاً در ساختمان‌های تجاری یا ویلایی استفاده می‌شوند. نمای شیشه‌ای فضای داخلی را با نور کافی پر می‌کند و در نتیجه فضای دلپذیری را در داخل ساختمان ایجاد خواهد کرد.

شیشه‌های نما از نوع دوجداره هستند تا به‌عنوان عایق حرارتی، به حفظ دمای مطلوب داخل بنا کمک کنند. همچنین عایق صوتی (آکوستیک) و موارد زیر نیز از دیگر ویژگی‌های آنها به‌شمار می‌رود:

  • کاهش بار مرده ساختمان
  • افزایش نور داخلی ساختمان
  • عایق حرارتی و صوتی
  • اضافه کردن حس لوکس بودن به بنا

نمای سفالی (تراکوتا)

نمای سفالی (تراکوتا)

نما کاشی سفالی که با نام تراکوتا معروف است، نوعی طراحی نمای انتزاعی و متفاوت را ایجاد می‌کند. خاک رس به‌عنوان ماده اولیه متریال نما، جذبه‌ای غنی و هم‌تراز با محیط طبیعی اطراف دارد؛ همچنین یک عایق عالی است که به تنظیم دما در فضای داخلی کمک می‌کند. کاشی‌های تراکوتا گزینه‌ای همه‌کاره برای پوشش نمای ساختمان هستند و می‌توانند ظاهر سازه را با ارائه زیبایی‌شناسی مفهومی تقویت کنند. بازی خطوط در این نوع نما؛ ساختاری انتزاعی ایجاد می‌کند که باعث ایجاد جلوه‌ای پویا از نور و سایه در داخل سازه می‌شود.

نمای ساختمان سرامیکی

نمای ساختمان سرامیکی

مانند نماهای سفالی، نماهای سرامیکی نیز به‌عنوان متریال نما برای ایجاد طرح‌های مختلف دکوراسیون خارجی سازه استفاده می‌شود. این نوع مصالح کاملاً پایدار، با قابلیت استفاده متنوع و عایق حرارتی است و اغلب به‌عنوان بخش برجسته در طراحی‌های نما استفاده می‌شود. این نوع مصالح به نما ظاهری متفاوت می‌بخشد.

نما فلزی ساختمان

نما فلزی ساختمان

پانل‌های فلزی، راه موثری برای ایجاد طرح‌های منحصر‌به‌فرد نما هستند. استفاده از فلز در نما علاوه‌بر مدرن کردن ظاهر ساختمان، به دلیل عمر بالای فلز، مقاومت بالا، نگهداری پایین و نصب راحت، یکی از گزینه‌های مطلوب متریال معماری مدرن به‌شمار می‌رود.

  • نمای فلزی را می‌توان با توجه به طرح نما به هر شکل و اندازه‌ای تولید کرد.
  • فلزات مختلف مورد استفاده مانند آلومینیوم، فولاد، آهن و مس، از طریق رنگ و اثر ایجاد شده توسط نور، جذابیت نما را افزایش می‌دهد.
  • نماهای فلزی نوعی از حس لوکس بودن را به ساختمان اضافه می‌کنند.

نمای پانل‌های بتنی

نمای پانل‌های بتنی

روکش‌های بتنی پیش‌ساخته یکی از اجزای اصلی بسیاری از ساختمان‌های مدرن امروزی هستند. مجموعه‌ای متنوع از اشکال، اندازه‌ها و رنگ‌های پانل‌های بتنی، آن را به یکی از همه‌کاره‌ترین متریال نمای ساختمان تبدیل می‌کند. پانل‌های بتنی پیش‌ساخته به‌راحتی قابل سفارشی‌سازی هستند و طرح‌های پیچیده‌ای برای نمای ساختمان ایجاد می‌کنند. این نوع مصالح، مزایای بی‌شماری دارد که می‌توان به دوام بالا، مقاومت در برابر آب‌وهوای سخت مانند باد و باران، تابش خورشید و نیز جذابیت دادن متفاوت به نما اشاره کرد.

یکی از انواع رایج و محبوب نمای بتنی، استفاده از نمای بتن اکسپوز می‌باشد. دیوارهای بتن اکسپوز به نمای بیرونی سازه جذابیت صنعتی می‌بخشد و می‌توانند با سطوح و رنگ‌های مختلف سفارشی شوند. این سطوح دیواری، فضایی مینیمال و معاصر ایجاد می‌کند که برای خانه‌های مدرن، دفاتر یا مکان‌های عمومی ایده‌آل است.

  • می‌توان به کمک قالب از بتن برای ایجاد اشکال مختلف استفاده کرد.
  • بتن می‌تواند دمای داخلی را حفظ کرده و ساختمان را در برابر تغییرات آب‌وهوایی محافظت کند.
  • نازک‌کاری نماهای بتنی را می‌توان مخفی کرد تا نمای یکپارچه‌تری به وجود آورد.
  • قیمت بتن اکسپوز نسبت به سایر متریال‌های مدرن مناسب‌تر است.

نمای ورق‌های کامپوزیت آلومینیومی

نمای ورق‌های کامپوزیت آلومینیومی

نمای آلومینیومی از نیمه دوم قرن بیستم وجود داشته و تا امروز به‌عنوان متریال و سبک نمای ساختمان، عملکرد خوبی از خود نشان داده است. نمای آلومینیومی در برابر رطوبت غیر قابل نفوذ است و به‌راحتی با اتصال‌دهنده‌های گالوانیزه نصب می‌شود.

از دیگر مزایای نمای کامپوزیت آلومینیومی می‌توان به تنوع رنگ و طرح، وزن کم و امکان طراحی در انواع شکل‌ها اشاره کرد. همچنین پانل‌های ACP در همراهی سنگ، آجر و گچ، نمای بسیار جذابی را شکل می‌دهد. با این‌حال، پانل‌های آلومینیومی به‌راحتی فرو می‌روند و به همین دلیل، بسیاری از معماران ترجیح می‌دهند از متریالی با مقاومت بیشتر در برابر ضربه استفاده کنند.

نمای سبز زنده

نمای سبز زنده

نماهای سبز در حال تبدیل شدن به گزینه‌ای مدرن و مطلوب برای آسمان‌خراش‌ها هستند. در نمای سبز ساختمان با استفاده از گیاهان طبیعی و زنده که روی قاب‌های نگهدارنده فلزی رشد می‌کنند، هر طبقه را به یک سطح کاشت تبدیل می‌کند.

گیاهان و درختچه‌های خزنده و بومی می‌توانند علاوه‌بر زییایی طبیعی و بکر، به تنظیم حرارتی داخل ساختمان هم کمک کرده و با تغییر فصل، رنگ و جلوه متفاوتی به نما بدهند. در این نوع نمای ساختمان، مدیریت سیستم آبیاری، زهکشی، سمپاشی و هرس کردن گیاهان نما بسیار مهم و حیاتی است.

نمای متحرک ساختمان

از جدیدترین نوع نمای ساختمان، نمای متحرک است که با برق، تغییر شکل داده و هر بار ظاهر متفاوتی برای ساختمان ایجاد می‌کند. این نوع نما با محاسباتی بسیار دقیق، از عناصر کوچکتر تشکیل می‌شود که این عناصر با حرکت برنامه‌ریزی شده و هماهنگ، اشکال متفاوتی پیدا می‌کنند.

نمای متحرک ساختمان

از نمونه‌های خوب نمای متحرک ساختمان می‌توان به مرکز فرهنگی مالی Bund در شانگهای چین اشاره کرد (تصویر بالا). در این ساختمان ردیف‌های مواج منگوله‌ها برای تغییر نمای خارجی و کیفیت فضای داخلی (نور و دما) تغییر می‌کنند. این طراحی نما با سیستم‌های تکنولوژیکی، فرم و متریال چشمگیر، خود را به شکلی گیرا و غیر تکراری نمایش می‌دهد.

نمای ترکیبی (تلفیقی) ساختمان

نمای ترکیبی (تلفیقی) ساختمان

در نمای ترکیبی به‌جای استفاده از یک نوع متریال غالب در نما، از چندین متریال استفاده می‌شود. به‌عنوان مثال می‌توان به همراه آجر نما از شیشه، آلومینیوم، بتن، چوب، سنگ طبیعی و … استفاده کرد؛ این بدان معناست که به دنیایی از گزینه‌های متنوع رنگ، طرح و بافت دسترسی خواهید داشت.

نماهای ترکیبی محبوبیت رو به رشدی پیدا کردند زیرا دست معمار برای بروز خلاقیت در نما باز بوده و با ایجاد نمای متفاوت و غیر تکراری، جلوه‌ای خاص و تکرار نشدنی به ساختمان می‌بخشد. انتخاب درست مصالح برای ترکیب در نما ساختمان می‌تواند فارغ از دلایل زیبایی‌شناسی، هم‌افزایی بیشتری در دوام نما و عملکرد عایقی آن داشته باشد.

بیشتر بخوانید: نمای ترکیبی بتن اکسپوز و چوب

نمای سیمانی

نمای سیمانی

هزینه اجرای متریال سیمانی نسبت به سایر نماها کمتر است. همچنین سرعت اجرای این نما بالا بوده و در کمترین زمان ممکن بر روی سطح خارجی ساختمان اجرا می‌شود.

نمای سیمانی به دلیل مقاومت زیاد در برابر آتش و عوامل جوی مانند باران و همچنین قیمت کمتر آن نسبت به سایر مصالح مانند شیشه، آجر و … برای پوشش دیوارهای بیرونی ساختمان، انتخاب رایج و معقولانه‌ای خواهد بود. نکته آخر آنکه شستشوی نمای سیمانی بسیار ساده و کم‌هزینه است و مجموع این مزایا، نمای سیمانی را به گزینه‌های اصلی معماران تبدیل می‌کند.

نمای بایرامیکس ساختمان

نمای بایرامیکس ساختمان

بایرامیکس، نسل جدیدی از نمای ساختمان است که با ترکیبی از دانه‌های گرانیت و سنگ مرمر به همراه رنگ‌های متنوع و رزین‌های طبیعی و مصنوعی ساخته می‌شود. ترکیب نهایی این متریال به صورت ملات بوده و پس از خشک شدن روی سطح، شبیه سنگ‌های تزئینی خواهد شد.

امکان استفاده از نمای بایرامیکس روی سطوح چوبی، سنگی، پلاستیکی، سیمانی، سرامیک و … وجود دارد و تنوع رنگ، نگهداری کم، انعطاف‌پذیری و امکان شست‌و شو با آب از دیگر ویژگی‌های آن به‌شمار می‌رود. البته این نما هنوز نتوانسته در ایران به شکل چشمگیری استفاده شود و پس از مدت کوتاهی هم جلوه ظاهری خود را از دست می‌دهد.

نمای چوب پنبه‌ای

نمای چوب پنبه ساختمان

چوب پنبه (Cork facade) به‌طور پایدار و طبیعی از درخت بلوط چوب پنبه برداشت می‌شود. چوب پنبه می‌تواند فشار بالا را تحمل کند و ماهیت آبگریز دارد؛ بنابراین آسیب‌های ناشی از آب را به خوبی تحمل می‌کند. همچنین به‌عنوان عایق صدا عملکرد خوبی دارد و به دلیل این ویژگی‌ها، استفاده از نمای چوب پنبه سازگار با محیط‌زیست، در برخی کشورهای اورپایی و افریقایی رواج پیدا کرده است.

انواع نما ساختمان از نظر سبک و اجرا

در این بخش قرار است فارغ از متریال به‌کار رفته در نمای ساختمان، انواع نما را براساس سبک طراحی و نحوه اجرا به شما معرفی کنیم.

نمای پیش‌ساخته

نمای پیش‌ساخته

نوع نمای پیش‌ساخته (Prefabricated) عمدتاً از ماژول‌های پیش‌ساخته تشکیل می‌شود که به یکدیگر متصل شده یا در محل مونتاژ می‌شوند. اجزای این نماها به صورت صنعتی در کارخانه‌های بسیار مکانیزه ساخته می‌شوند و در آنها اغلب از پانل‌های چوبی و بتنی استفاده می‌شود.

از مزایای اصلی این نوع نما، سرعت و سهولت نصب و هزینه کمتر نسبت به سایر پانل‌های نما می‌باشد. همچنین گزینه‌های محدود در طرح و رنگ هم از مهم‌ترین معایب آن می‌باشد. نماهای پیش‌ساخته معمولاً در کارخانجات صنعتی و مراکز خرید بزرگ مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نمای دیوارپوش پرده‌ای

دیوارپوش پرده‌ای

نماهای پرده‌پوش (Curtain wall) یا روکش پرده‌ای دیوار، نوعی از سیستم‌های روکشی ساختمان هستند که جزئی از ساختار اصلی سازه نبوده و معمولاً در ساختمان‌های چند طبقه بزرگ استفاده می‌شود. نمای کرتین وال به صورت خودنگهدار بوده و هیچ بار مرده‌ای از ساختمان را تحمل نمی‌کند و باری به ساختمان اضافه نمی‌کند؛ این یعنی وزن ساختمان کاهش پیدا می‌کند.

شیشه متداول‌ترین متریال مورد استفاده در این سبک نما است که برای کاهش هزینه‌های ساخت‌وساز و ساخت ظاهری دلپذیر انتخاب می‌شود. روکش پرده‌ای شیشه باعث می‌شود نور طبیعی به داخل ساختمان نفوذ کند اما سبب افزایش گرمای حاصل از تابش خورشید هم خواهد شد. از متریال پرده‌ای روکش‌های سنگی و پانل‌های فلزی هم استفاده می‌شود.

نمای پانلی ساختمان

نما ساختمان پانلی

پانل‌ها نوع دیگری از نمای سبک‌وزن هستند که از صفحات پیش‌ساخته با مواد مختلفی مانند آلومینیوم، فولاد، کامپوزیت یا سرامیک تشکیل شد‌اند.

نمای پانلی در هر دال قطع می‌شود و پانل‌ها نواحی مشخصی از نما را محدود می‌کند؛ به‌طوری‌که ساختار کمکی روی هر دال پشتیبانی می‌شود.

سیستم‌های ETI

نما ساختمان با سیستم‌های ETI

این نوع روکش نما در سال‌های اخیر بسیار رایج شده و به سیستمی پرکاربرد به‌خصوص در بازسازی تبدیل شده است.

سیستم‌های ETI (عایق حرارتی خارجی یا External Thermal Insulation) شامل نصب صفحاتی از مواد عایق در اطراف ساختمان است که توسط ملات محافظت شده و به دیوار نگهدارنده، چسبیده یا به صورت مکانیکی ثابت می‌شود. سپس سیستم با روکشی که با زیبایی‌شناسی ملک مطابقت دارد تکمیل می‌شود.

بیشترین متریال مورد استفاده در عایق یک سیستم ETI عبارتند از پلی استایرن منبسط شده (EPS)، پلی استایرن اکسترود شده (XPS)، پلی استایرن منبسط شده گرافیت (EPS-G) و پشم معدنی (MW).

از آنجایی‌که سیستم ETI دارای یک لایه عایق است، نفوذ حرارتی و خطر تراکم را کاهش می‌دهد؛ در نتیجه سطح خوبی از کارایی را نسبت به قیمت خود فراهم می‌کند.

روکش ساختمان ضد باران

روکش ساختمان ضد باران

روکش ضد باران یا سیستم نمای تهویه‌دار از یک دیوار باربر، یک لایه عایق و مواد روکشی تشکیل شده است که با استفاده از یک سازه نگهدارنده به ساختمان متصل می‌شود.

تفاوت اصلی این سیستم با سیستم ETI، وجود یک حفره هوا بین دیوار باربر و متریال روکش در روکش‌های ضد باران است. اگرچه نصب این سیستم پرهزینه‌تر و پیچیده‌تر است، اما اغلب اوقات یک گزینه مقرون‌به‌صرفه خواهد بود زیرا شکاف هوا سبب صرفه‌جویی بالا در انرژی ساختمان خواهد شد.

نمای کلاسیک

انواع نما ساختمان نوع کلاسیک

معماری کلاسیک مفاهیمی مانند جسارت، فروتنی و خرد را ارزشمند می‌داند. این مقاهیم در تعریف اجزای سبک معماری کلاسیک یافت می‌شود. برخی از این عناصر کلیدی معماری نمای کلاسیک شامل موارد زیر است:

  • تقارن و تناسب بخش‌ها و اجرای ساختمان
  • ستون‌ها در یک سبک یا ترتیب خاص
  • وجود ایوان جلویی با عرشه
  • مصالح ساختمانی بادوام نظیر سنگ مرمر، بتن و آجر
  • نقوش دندانه‌ای، سقف‌های شیب‌دار متوسط و…
  • پنجره‌های مستطیلی اغلب به صورت دوتایی، آویزان و متقارن

نمای سنتی

عکس نمای سنتی ساختمان

نمای سنتی شامل طراحی‌هایی است که از مصالح ساختمانی سنتی مانند آجر، سنگ، چوب، سرامیک و غیره استفاده می‌کنند. پیچیدگی کمتر و نصب سریع و کم‌هزینه، از مزایای نمای سنتی می‌باشد اما عموماً عایق بهینه حرارتی و صوتی نیستند و سبب صرفه‌جویی در انرژی ساختمان نمی‌شوند.

نمای مدرن

انواع نمای ساختمان نوع نمای مدرن

طراحی نما مدرن بر متریالی که زیبایی‌شناسی را با عملکرد سازه هماهنگ می‌کند تاکید زیادی دارد. از ترکیب‌های سنتی شیشه و فلز گرفته تا مصالح پیشرفته مانند پانل‌های کامپوزیت آلومینیومی، طیف وسیعی از انتخاب‌ها در طراحی نمای مدرن فراهم شده است.

تمرکز بر دوام، بهره‌وری انرژی و سهولت ساخت نما، فرآیند انتخاب مصالح را در طراحی نمای مدرن ساختمان مشخص می‌کند تا علاوه‌بر تضمین جذابیت ظاهری نما، به عملکرد کلی آن نیز کمک کند. به‌طور کلی نمای مدرن شامل سه فاکتور مفاهیم طراحی نوآورانه، تکنولوژی‌های پیشرفته و پایداری نما می‌باشد.

نمای مینیمال

نمای مینیمال

مینیمالیسم بیش از یک قرن است که ساختمان‌های ما را شکل داده است. معماری مینیمالیستی با رد جلوه‌های ظاهری زیاد و پذیرش مصالح جدید، بر استفاده و عملکرد منطقی مصالح نما متمرکز شده است. نمای مینیمال در مورد سادگی است؛ سادگی فرم، شکل، جزئیات و رنگ نما.

طراحی مینیمالیستی در مورد فلسفه “کمتر بیشتر است” صحبت می‌کند و نماهای مینیمالیستی تصویری از همین موضوع می‌باشند. استفاده از روکش بیرونی ساده و پیوسته که به‌راحتی بتواند جذابیت بصری ایجاد کند و ویژگی‌های فیزیکی مصالح و بافت آنها را با جزئیات ساده و بدون تزئینات آشکار کند، در زمره نماهای مینیمالیستی طبقه‌بندی می‌شود.

منابع: re-thinkingthefuture.com | whereisthenorth.com | cupapizarras.com

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 + 15 =

دکمه بازگشت به بالا