انواع بتن نما از نظر کاربرد، طراحی ظاهری و نحوه تولید

برای بررسی انواع بتن اکسپوز باید معیارهای مختلفی در نظر گرفت. زیرا این دسته مصالح ساختمانی از جنبه‌‌های مختلفی نظیر نوع، کاربرد، نحوه ساخت و شکل ظاهری انواع مختلفی دارد. یکی از مهمترین مواردی که به شما کمک می‌کند مناسب‌ترین نوع بتن اکسپوز را بر اساس نیاز خود انتخاب کنید، شناخت انواع بتن Exposed بر اساس معیارهایمختلف است. بنابراین برای تجربه خرید بتن اکسپوز به صورت حرفه‌ای شناخت انواع بتن Exposed یا انواع بتن نما اهمیت زیادی دارد.

انواع بتن اکسپوز از نظر کاربرد

بتن اکسپوز شامل قطعات پیش ساخته بتنی یا پوشش بتن است که به‌طور کامل برای بیننده قابل مشاهده بوده و بر خلاف بتن معمولی  روی آن لایه دیگری کار نمی‌شود. این نوع بتن کاربردهای مختلفی دارد و امروزه به صورت گسترده در پروژه‌های مختلف ساختمانی و عمرانی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بتن اکسپوز برای طراحی نمای خارجی، طراحی نمای ظاهری، سقف، کف، دیواره‌ها و غیره به کار می‌رود و به همین دلیل از آن به عنوان بتن نما نیز یاد می‌شود. کیفیت طراحی ظاهری این دسته از محصولات اهمیت ویژه‌ای دارد. زیرا کیفیت طراحی ظاهری بتن اکسپوز به صورت مستقیم بر نمای داخلی و خارجی سازه تاثیر می‌گذارد. انواع بتن نما بر اساس نوع کاربرد شامل موارد زیر است.

بتن اکسپوز نما

یکی از انواع بتن اکسپوز شامل بتن نما است که برای طراحی نمای خارجی ساختمان کارایی دارد. انواع بتن نما با ظرافت خاصی طراحی می‌شوند و همچنین عایق خوبی در مقابل صدا، دما و رطوبت هستند. ناگفته نماند که بتن اکسپوز نمای خارجی به صورت مستقیم در برابر عوامل مخرب محیطی قرار می‌گیرد و از اینرو باید از مقاومت قابل قبولی برخوردار باشد.

به همین دلیل امروزه تولید کنندگان برای تولید بتن اکسپوز نمای مرغوب، از الیاف پلی پروپلین و میکروسیلیس نیز استفاده می‌کنند. موارد فوق موجب افزایش تراکم بافت بتن و در نتیجه مقاومت آن در برابر نفوذ رطوبت می‌شوند و استحکام بتن اکسپوز را در برابر عوامل تخریبی بالا می‌برند.

یتن اکسپوز نما
استفاده از بتن اکسپوز در نمای خارجی

بتن اکسپوز کف

دیگر انواع بتن اکسپوز، شامل بتن اکسپوز کف بوده و برای محوطه سازی مناطق اجتماعی، ویلاها، مناطق تفریحی و رفاهی، محیط‌های شهری، پروژه‌های ساختمانی عمومی و غیره به صورت گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرد. بتن اکسپوز کف به دلیل قرار گرفتن در شرایط آب و هوایی مختلف و همچنین شرایط سخت و فشار از دوام و استحکام بالایی برخوردار است و در شکل و اندازه‌های مختلفی تولید می‌شود. همچنین مقاومت سایشی بالایی دارد و با استفاده از ترکیبات مکمل نظیر ژل میکروسیلیس و الیاف به تولید می‌رسد و امکان نشت مایعات در آن بسیار کم است.

مهمترین ویژگی‌های قابل ذکر برای این دسته از محصولات داشتن انطباق پذیری بالا با عناصر مختلف است. همین عامل سبب شده از نظر زیباشناسی و عملکردی برای کف سازی یک انتخاب خوب محسوب شود و برای محوطه‌های مختلف فضایی متنوع، مدرن و شیک به وجود آورد.

بتن اکسپوز کف
کاربرد بتن اکسپوز برای کف‌سازی ساختمان

بتن اکسپوز برای طراحی داخلی

از بتن اکسپوز برای طراحی داخلی نیز استفاده می‌شود و سازه‌های متنوعی برای این منظور وجود دارد. به طور کلی انواع بتن اکسپوز مناسب برای طراحی داخلی، از طرح‌های زنده‌ای برخوردار هستند و می‌توانند به فضای نمای داخلی ساختمان جان ببخشند.

بتن اکسپوز طراحی نمای داخلی دارای سطحی صاف و صیقل بوده و  در اندازه‌های متفاوتی تولید می‌شود. این نوع متریال برای طراحی دکوراسیون داخلی به سبک مدرن استفاده گسترده‌ای دارد. زیرا دارای رنگی سرد و خنثی است و جذابیت خاصی را به فضای درونی می‌بخشد. همین عامل سبب شده است که امروزه در دکوراسیون داخلی مدرن کاربرد فراوانی داشته باشد.

بتن اکسپوز در نمای داخلی ساختمان

بتن اکسپوز به صورت تایتل ساده طراحی می‌شود و همین عامل شرایطی را فراهم کرده است که برای  طراحی‌های ساده و مینیمال نیز یک انتخاب خوب و ایده‌آل باشد. به‌طور کلی دست دکوراتیوها برای استفاده از این نوع بتن اکسپوز جهت طراحی و چیدمان ساده و بروز کاملاً باز است.

البته ناگفته نماند که در طراحی داخلی علاوه بر تایتل‌های ساده از تایتل‌های سه بعدی به همراه نورپردازی نیز استفاده می‌شود. طراحان دکوراسیون داخلی معتقد هستند که برای طراحی سالن‌های کنفرانس و فضاهای اداری تایتل‌های سه بعدی بتن اکسپوز بهترین انتخاب به شمار می‌روند.

بتن اکسپوز برای سازه

دیگر انواع بتن اکسپوز شامل مواردی است که برای سازه‌های مختلف نظیر  راه پله، استخر و خود سازه ساختمان استفاده می‌شوند. این دسته از موارد نیز بر اساس نوع سازه در انواع مختلفی وجود دارند. به عنوان مثال بتن اکسپوز راه‌پله به شیوه مدرن و صنعتی طراحی می‌شود و در فضاهای تجاری و صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین این نوع بتن اکسپوز در فضاهای مسکونی با تلفیقی از نرده‌های چوبی و شیشه‌ای نیز به کار می‌رود.

بتن اکسپوز برای سازه
استفاده از بتن اکسپوز برای راه‌پله ساختمان

بتن اکسپوز به عنوان دیوارپوش

یکی از پرمخاطب‌ترین انواع بتن اکسپوز شامل دیوارپوش‌های متنوع آن است. این دسته از موارد نیز جهت پوشش دیوارهای داخلی ساختمان به سبک مدرن کارایی دارند. امروزه از دیوارپوش‌های اکسپوز برای پوشش دیوارهای اتاق پذیرایی، دیوار پشت تلویزیون، دیوار آشپزخانه و راهرو استفاده زیادی می‌شود. یکی از مهمترین مزایای دیوارپوش بتن اکسپوز قابلیت شستشوی راحت آن است.

همانطور که مستحضر هستید، رنگ طوسی بتن اکسپوز جزو رنگ‌های خنثی به شمار می‌رود و از اینرو استفاده از آن محدودیت خاصی را برای طراحی داخلی در سبک های مختلف به همراه ندارد. این دسته از بتن‌های اکسپوز نیز در ابعاد متنوعی وجود دارند و برای محیط‌های مختلفی نظیر سازه‌های مسکونی، تجاری و اداری قابل استفاده هستند.

به عنوان مثالی از این نوع بتن اکسپوز، محصولات زیر را مشاهده کنید که همگی ساخت شرکت کیان‌برنا هستند:

دیوارپوش بتنی کیت کت ۲۲ لاین

دیوارپوش بتنی کیت کت ۱۰ لاین

دیوارپوش بتنی کیت کت ۸ لاین

دیوارپوش بتنی کیت کت ۵ لاین

دیوارپوش بتنی کیت کت نامنظم ۵۰*۱۰۰

انواع بتن اکسپوز از نظر شیوه تولید

یکی از عمده تفاوت‌های بتن اکسپوز که به نوعی آن را نسبت به دیگر موارد مشابه خود متمایز می‌کند، نحوه تولید آن است. امروزه این نوع  بتن به دو صورت متفاوت که شامل درجا و پیش ساخته است، تولید می‌شود.

بتن اکسپوز درجا

طرح اختلاط بتن اکسپوز درجا در محل پروژه صورت می‌گیرد و معمولاً این نوع بتن برای اجرای پروژه‌های عظیم نظیر ورزشگاه‌ها، سالن اجتماعات بزرگ و تمامی اماکنی که در معرض دید همگان قرار دارند، مورد استفاده قرار می‌گیرد. طرح اختلاط بتن اکسپوز درجا باید به صورت دقیق انجام شود و همچنین نیاز به قالب بندی مناسب دارد.

بتن اکسپوز پیش ساخته

 بتن اکسپوز پیش ساخته بر خلاف درجا در کارگاه‌ها و کارخانه‌ها تولید شده و پس از عمل آوری به صورت آماده به محل پروژه ارسال می‌شود. برای تولید این نوع بتن به فضا و تجهیزات خاصی نیاز است و امروزه تولیدکنندگان آن را با انواع بسیار متنوعی تولید کرده و در دسترس شما قرار می‌دهند.

انواع بتن اکسپوز از نظر طراحی ظاهری

بتن اکسپوز از نظر طراحی ظاهری نیز در انواع مختلفی وجود دارد و شما می‌توانید به راحتی بر اساس ویژگی‌های پروژه خود بتن اکسپوز با شکل و ابعاد مناسب را انتخاب کنید.

بتن اکسپوز ساده

بتن اکسپوز ساده سطحی صاف و صیقل دارد و جزو موارد پرکاربرد در پروژه‌های مختلف به شمار می‌رود. این دسته از محصولات هم برای نمای داخلی و هم برای نمای بیرونی قابل استفاده هستند و اغلب موارد با ضخامت  ۳ سانتی‌متری تولید می‌شوند. ناگفته نماند که در حال‌حاضر این نوع بتن اکسپوز برای ساخت روف‌گاردن و محوطه سازی استفاده زیادی می‌شود و علاوه بر رنگ طبیعی خاکستری در رنگ‌های مختلف دیگری نظیر زغالی نیز وجود دارد.

انواع بتن اکسپوز از نظر طراحی ظاهری

بتن اکسپوز سوراخ دار

انواع بتن اکسپوز سوراخ دار در اشکال  2 بولت و 4 بولت با ابعاد مختلفی تولید می‌شوند و از سطحی صاف و صیقل برخوردار هستند. این دسته در اکثر موارد با رنگ طبیعی بتن یا رنگ مات به تولید می‌رسند و از مقاومت بالا و عمر طولانی برخوردار هستند. همچنین با شرایط آب و هوایی مختلف سازگار بوده و شرایط نصب و اجرای بسیار راحتی دارند و می‌توانید آنها را به‌صورت خشک و یا ملاتی اجرا کنید.

به عنوان مثال محصول زیر را مشاهده کنید:

بتن اکسپوز ۴ بولت ۵۰*۱۰۰

بتن اکسپوز طرح دار

یکی دیگر از انواع بتن اکسپوز شامل سازه‌های طرح‌دار است که رایج‌ترین آنها شامل طرح‌های چوب، چرم و سه بعدی است. این دسته از محصولات بسیار جذاب و زیبا بوده و برای طراحی داخلی و خارجی سازه‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. به عنوان مثال در بتن اکسپوز سه بعدی زوایای مختلفی ایجاد می‌شود و این کار جذابیت ظاهری آن را بیشتر می‌کند. بتن اکسپوز کیپتون نیز نوع دیگری از انواع بتن‌های طرح‌دار سه بعدی است که دارای برآمدگی‌های دایره‌ای و مربع شکل کوچک است.

به عنوان کثال محصول زیر را مشاهده کنید:

دیوارپوش بتنی کیت کت نامنظم ۵۰*۱۰۰

بتن اکسپوز رنگی

یکی دیگر از انواع مختلف بتن اکسپوز شامل بتن اکسپوز رنگی است که برای تولید آن از رنگدانه استفاده می‌شود. افزودن رنگدانه به ترکیبات بتن اکسپوز سبب شده است که این دسته از نظر شکل ظاهری و رنگ، نسبت به دیگر انواع بتن اکسپوز متفاوت‌تر باشند. برای ساخت این نوع بتن در طرح اختلاط، رنگدانه‌ها با سیمان سیاه و سفید ترکیب می‌شوند.

کدام نوع بتن اکسپوز برای پروژه ما مناسب است؟

بهترین و مناسب‌ترین گزینه از بین انواع مختلف بتن اکسپوز بستگی به شرایط و ویژگی‌های پروژه دارد. به عبارت دیگر انتخاب گزینه مناسب بر اساس نیاز پروژه دارای اهمیت بسیار ویژه‌ای است. زیرا انواع مختلف بتن اکسپوز بر اساس بر اساس نوع خود از ویژگی‌های مختلفی برخوردار هستند‌. به عنوان مثال ویژگی‌های یک سازه بتنی مناسب برای نما با ویژگی‌های یک سازه مناسب برای کفپوش متفاوت است.

بنابراین برای انتخاب متناسب با معیارهای مدنظر و نیاز پروژه خود باید نکات مختلفی را در نظر بگیرید تا بتوانید کارآمدترین نوع بتن اکسپوز را انتخاب کنید. همچنین می‌توانید با مطالعه مقاله بزرگترین و بهترین ساختمان‌های بتنی دنیا ایده‌های بهتری از کاربرد بتن در ساخت‌وساز به‌دست آورید.

سوالات متداول

بتن اکسپوز چیست؟

بتن اکسپوز یک نوع سازه قابل مشاهده و نمایان است که از آن به عنوان بتن معماری نیز یاد می‌شود. در واقع مهمترین تفاوت بتن اکسپوز در مقایسه با بتن معمولی نمایان بودن آن در سطح است.

بتن اکسپوز بر اساس چه معیارهایی دسته‌بندی می‌شود؟

دسته‌بندی بتن اکسپوز بر اساس معیارهای مختلفی نظیر نوع کاربرد، نحوه تولید و شکل ظاهری صورت می‌گیرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شش − 2 =

دکمه بازگشت به بالا