سنگ مصنوعی چیست

معرفی مزیت‌ها و معایب

سنگ مصنوعی از جمله دستاورد های انسان مدرن است که به عنوان راه حلی برای استخراج بی رویه سنگ از معاون و تخریب محیط زیست در نظر گرفته شد. با پیشرفت علم و تکنولوژی امکان طراحی سنگ مصنوعی در طرح ها و رنگ های متنوع و جدید با توجه به نیاز بازار فراهم شد. از سوی دیگر قیمت مناسب سنگ مصنوعی نسبت به سنگ طبیعی و مقاومت بالای آن باعث شد تا سهم قابل توجهی از بازار مصالح را به خود اختصاص دهد.

دسترسی سریع

ترکیبات اصلی انواع سنگ مصنوعی امروزی آگرگات، سیمان پرتلند و رزین پلیمری است که همین امر باعث مقاومت بالا و دوام زیاد سنگ مصنوعی نسبت به سایر مصالح مشابه آن شده است. همچنین از دیگر دلایل محبوبیت سنگ مصنوعی می توان به قابلیت استفاده از آن در قسمت های مختلف همچون کفپوش و نماپوش های داخلی و خارجی ساختمان تا سینک ظرفشویی اشاره کرد. در ادامه این مقاله با انواع سنگ مصنوعی، کاربردها و مزایای آن آشنا خواهیم شد.

تاریخچه سنگ مصنوعی

سنگ مصنوعی (Artificial stone یا Cast stone) به عنوان یکی از مصالح ساختمانی جدید شناخته می شود که از ترکیب مواد افزودنی پلیمری با آگرگات، سیمان پرتلند و آب تشکیل می شود. تفاوت در سنگدانه ها و یا مواد پلیمری اساس ایجاد انواع سنگ مصنوعی است.

طبق اطلاعات ثبت شده در یونسکو اولین کاربرد سنگ مصنوعی به سال 1138 و شهر کارکاسون فرانسه برمی گردد که از آن برای مرمت دیوارهای دور شهر استفاده شده بود. سنگ مصنوعی به کار رفته در دیوار قلعه کارکاسون ترکیبی از سنگدانه های طبیعی و سیمان لایم-پوزولان (سیمان با خاکستر آتشفشانی) بود. اما تولید تجاری سنگ مصنوعی برای اولین بار قرن ها بعد اتفاق افتاد.

وقتی خانم کوآد کارخانه سنگ مصنوعی کوآد استون را در سال 1770 راه اندازی کرد. کوآد استون ساختار سنگ مصنوعی امروزی را نداشت و یک ترکیب رسی پخته شده سفت و محکم بود که از آن در قصر باکینگهام هم استفاده شد. تولید سنگ مصنوعی باعث شد تا بسیاری از مصالح ساختمانی به صورت پیش ساخته در کارگاه آماده شده و سپس به محل اجرا منتقل شوند. ساخت مجسمه های مشابه سنگ که تا آن زمان از دل سنگ ها تراشیده می شد نیز بسیار محبوب شد چرا که مردم می توانستند عکس نمونه های تولید شده را در کاتالوگ ها ببینند و مجسمه مورد علاقه خود را برای باغ یا حیاط خود سفارش دهند.

در این زمان از سنگ مصنوعی به عنوان پله، ستون، نرده، کفپوش و دیوارپوش استفاده شد اما با اختراع سیمان پرتلند و بتن در قرن 19 و تغییر ساختار سنگ مصنوعی به شکلی که امروز آن را می شناسیم رفته رفته از محبوبیت کوآد استون کم شد. امروزه به طور بسیار گسترده ای از سنگ مصنوعی در صنعت ساختمان سازی استفاده می شود و این امر به دلیل ویژگی های سنگ مصنوعی و مزایای آن نسبت به سایر مصالح ساختمانی می باشد که در ادامه با آنها بیشتر آشنا می شویم.

سنگ مصنوعی چیست

سنگ مصنوعی دسته ای از مصالح پیش ساخته ساختمانی است که از ترکیب سیمان، رس، آگرگات سنگ های ضایعاتی و خاک سبک وزن با مواد پلیمری تحت شرایط خاص ساخته می شود. سنگ مصنوعی نسبت به سنگ طبیعی وزن کمتری دارد، رنگ پذیر است و با ریختن مواد اولیه سنگ مصنوعی در قالب های مختلف می توان طرح های متنوعی به دست آورد.

وزن سنگ مصنوعی بسته به مدل آن تغییر می کند و از 15 کیلوگرم در متر مربع تا 70 کیلوگرم در متر مربع متغیر است. سنگ مصنوعی دارای ساختاری است که استفاده از آن را هم در داخل و هم در خارج ساختمان در کف و نما امکان پذیر می سازد. استفاده از سنگ های طبیعی در ساختار سنگ مصنوعی باعث می شود رفتار آن در شرایط مختلف بسیار شبیه به سنگ های طبیعی باشد. همچنین ضخامت سنگ مصنوعی قابل تغییر است و می تواند به صورت اسلب یا بلوک های مکعبی برش داده شود.

تکنولوژی تولید سنگ مصنوعی

سنگ مصنوعی می تواند به سه روش ویبره ای، پرسی یا ترکیبی از این دو روش تحت شرایط خاص تولید گردد. مواد خام اصلی مورد استفاده در ترکیب سنگ مصنوعی عبارتند از آگرگات ها، مینرال های پرکننده، افزودنی های بتن، چسباننده، رنگدانه و رزین سنگ مصنوعی.

آگرگات در واقع مواد سنگی به اندازه ماسه هستند که از خرد شدن قطعات سنگی بزرگ و یا از رسوبات ماسه ای به دست می آیند. آگرگات می تواند آهکی یا سیلیکاته باشد. از آگرگات های آهکی می توان به مرمریت و دولومیت اشاره کرد و از آگرگات های سیلیکاته می توان به گرانیت، پورفیری، کوارتز، بازالت، ماسه های سیلیکاتی و کوارتزیت را نام برد. دانه بندی و جنس سنگ ها را با توجه به ظاهر دلخواه و مشخصات فیزیکی و مکانیکی محصول نهایی انتخاب می کنند.

فیلر یا مینرال های پرکننده مواد معدنی هستند که برای ارزان سازی محصول یا اضافه کردن ویژگی خاص به آن استفاده می شوند. از انواع فیلر میتوان به ATH (در سنگ مصنوعی کورین)، شیشه دانه بندی، سیلیس با خلوص بالا و کربنات کلسیم اشاره کرد.

سیمان به کار رفته در تولید سنگ مصنوعی از نوع پرتلند یا سیمان سفید است و رزین مورد استفاده در آن بر پایه پلی کربوکسیلیک اتر می باشد که به روان شدن خمیر سنگ مصنوعی، کاهش هوای اضافی بتن، کاهش آب مصرفی، افزایش مقاومت فشاری و کاهش زمان بتن ریزی کمک شایانی می کند.

پیشنهاد مطالعه: مقایسه و تفاوت بتن اکسپوز، آجرنما و سنگ برای نمای ساختمان

در ساخت سنگ مصنوعی از ترکیباتی همچون خاک رس نیز استفاده می شود که باعث بالاتر رفتن مقاومت محصول نهایی می شود. رنگدانه مورد استفاده در سنگ مصنوعی از رنگ های اکسید آهن است که به مرور زمان یا با تابش خورشید تغییر نمی کند و به دلیل یک لایه بودن سنگ مصنوعی با خراش از بین نمی رود. هریک از مواد تشکیل دهنده سنگ مصنوعی باید طبق استانداردهای خاصی با یکدیگر مخلوط شوند در غیر اینصورت سنگ مصنوعی کیفیت لازم را نخواهد داشت. در انتها سنگ مصنوعی باید دارای ظاهری صاف و بدون تابیدگی با لبه های ساب خورده باشد.

انواع روش تولید سنگ مصنوعی

سنگ مصنوعی همچنین به دو روش خشک و خیس ساخته می شود. در روش خشک اسلامپ میکس بتنی صفر است اما در روش خیس میکس بتنی شل تر است و اسلامپ بتن 7 تا 10 سانتی متر می باشد. تولید سنگ مصنوعی در هر یک از این روش ها مزایا و معایب خاص خود را دارد.

اگر تا بحال در ساحل، یک قلعه شنی درست کرده باشید می دانید که پس از فشرده سازی ماسه درون سطل میتوان آن را از سطل خارج کرد و دوباره از سطل به عنوان قالب استفاده کرد. روش تولید خشک سنگ مصنوعی بسیار شبیه ساخت قلعه شنی در ساحل است و می توان از قالب آن چند بار در روز استفاده کرد اما به دلیل سفت بودن میکس بتنی پهن کردن آن در قالب نیازمند دقت بیشتری است و اگر چه به دلیل اسلامپ صفر، محصول زودتر به عمل می آید اما به سختی شکل بافت خاصی را به خود می گیرد. بنابراین برای داشتن ظاهری صیقلی تر با طرح های متنوع میتوان از تولید سنگ مصنوعی به روش خیس استفاده کرد.

انواع سنگ مصنوعی

پیش از این گفتیم که تنوع سنگ مصنوعی به نوع مواد به کار رفته در آن بستگی دارد. بر این اساس می توان سنگ مصنوعی را به دسته های سنگ مصنوعی سمنت پلاست، سنگ مصنوعی مرمریت، سنگ مصنوعی کوارتز، سنگ مصنوعی اونیکس و سنگ مصنوعی وکیوم لمینت تقسیم کرد که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد:

سنگ مصنوعی سمنت پلاست

از ترکیب بتن با مواد پلیمری، رنگدانه های معدنی، افزودنی ها و مواد تثبیت کننده و دانه های سبک طبیعی و معدنی سنگ مصنوعی سمنت پلاست تولید می شود. سنگ مصنوعی سمنت پلاست کاربرد گسترده ای در زیباسازی محوطه داخلی و خارجی ساختمان دارد و در رنگ ها و طرح های متنوع به بازار عرضه می گردد.

از آنجایی که با اضافه کردن رزین به بتن فرآیند پلیمریزاسیون اتفاق می افتد، محصولات مختلف سنگ مصنوعی سمنت پلاست با نام “بتن پلیمری” در بازار داخلی شناخته می شوند. در ادامه مقاله به طور کامل با سنگ مصنوعی سمنت پلاست آشنا خواهید شد.

سنگ مصنوعی مرمریت

سنگ مصنوعی مرمریت یا Cultured Marble ظاهری شبیه به سنگ مرمر طبیعی دارد. آگرگات این نوع سنگ مصنوعی ترکیبی از مرمر و گرانیت است و به دلیل استفاده زیاد از مینرال های پر کننده توانایی عبور نور از خود را ندارد. ترکیبات سنگ مصنوعی مرمریت را در قالب های مختلف ریخته و محصولاتی همون وان حمام، سینک ظرفشویی، میز آشپزخانه، دیوار حمام، مبلمان سنگی، انواع کابینت، نمای رومی، مجسمه ، ستون و غیره تولید می کنند.

ویژگی و مزایای سنگ مصنوعی مرمریت

  • استحکام بالا
  • جذب آب کم
  • نگهداری و نصب آسان
  • قیمت پایین تر نسبت به سنگ مرمر طبیعی
  • مقاومت در برابر سرما یا گرمای زیاد

سنگ مصنوعی کورین

از ترکیب بتن با مواد پلیمری، رنگدانه های معدنی، افزودنی ها و مواد تثبیت کننده و دانه های سبک طبیعی و معدنی سنگسنگ مصنوعی کورین سالید سرفیس ( Corian Solid Surface) نام محصولی است که برای اولین بار در یک شرکت آمریکایی تولید شد. کورین یک ماده مهندسی شده شبیه به کوارتز است که از ترکیب پلیمرهای اکریلیک و مواد معدنی بوکسیت، آلومینیوم تری هیدرات و پیگمنت های مختلف به دست می آید.

سنگ مصنوعی کورین قابلیت عبور نور از خود را دارد می توان از تجهیزات نوری پشت آن استفاده کرد، گرمانرم (قابلیت شکل پذیری با گرما) است و نسبت به اسید سولفوریک مقاوم است. با تغییر برخی مواد اولیه میتوان سنگ مصنوعی مشابه کورین تولید کرد با این تفاوت که محصول نهایی گرما سخت خواهد بود. از سنگ مصنوعی کورین به عنوان سنگ اپن و کابینت، سینک ظرفشویی و روشویی ، کانتر یا میز منشی و غیره استفاده کرد.

ویژگی و مزایای سنگ مصنوعی کورین

  • قابلیت اتصال قطعات بدون مشخص شدن درز ( توسط ساب زدن و پولیش سطح درز)
  • بدون خلل و فرج
  • دارای قابلیت ترمیم خط و خش
  • ضد لک
  • تنوع طرح و رنگ

سنگ مصنوعی اونیکس

سنگ اونیکس onyx نوعی سنگ زیبا که در طبیعت یافت می شود ظاهری رگه دار و شبیه سنگ مرمر دارد. سنگ مصنوعی اونیکس با تکنولوژی تلفیقی سنگ کورین و سنگ مرمر مصنوعی تولید می شود و نورگذر است. از سنگ مصنوعی اونیکس به عنوان پارتیشن، کفپوش، دیوارپوش و سنگ زیر سینک و روشویی استفاده می شود که با نورپردازی زیبایی چشمگیری به فضا می دهد.

از محصولات مشابه سنگ مصنوعی pebble design یا رودخانه ای می باشد که کاربردی مشابه سنگ مصنوعی اونیکس دارد.

از مزایای این نوع سنگ ها قابلیت خم شدن و نصب بسیار راحت آنهاست. همچنین تنوع رنگ، چسبندگی بالا، مقاومت کششی و فشاری زیاد، مقاومت در برابر باران و برف و تشعشعات فرابنفش، مقاومت در برابر سرما یا گرمای زیاد و قیمت ارزان تر نسبت به سنگهای طبیعی از دیگر مزایای سنگ مصنوعی اونیکس می باشد.

سنگ مصنوعی کوارتز

سنگ مصنوعی کوارتز از ترکیب سنگدانه کوارتز، مواد پلیمری، رنگدانه و سایر مواد معدنی تحت شرایط خاص تولید می شود و بخش اعظم مواد تشکیل دهنده آن سیلیس است که یکی از سخت ترین و مقاوم ترین مواد موجود در طبیعت است. سنگ مصنوعی کوارتز هیچ تخلخل و درزی ندارد و به این دلیل هیچ محل تجمع باکتری یا میکروب های مختلف نخواهد بود و به همین دلیل به آن سنگ آنتی باکتریال نیز گفته می شود.

از سنگ مصنوعی کوارتز در سینک ظرفشویی ، سنگ روکابینتی، سنگ قبر و سنگ مزار، سنگ اپن با مقاومت بالا، کفپوش مناطق تجاری، دیوار حمام، کف آسانسور و پله و روشویی و میزهای آزمایشگاهی استفاده می شود.

می توان با تغییر مواد اولیه، سنگ مصنوعی با ظاهر کوارتز تولید کرد. در این صورت قیمت تمام شده محصول کمتر خواهد بود اما مقاومت و خاصیت آنتی باکتریال سنگ مصنوعی کوارتز را نخواهد داشت.

سنگ مصنوعی وکیوم لمینت

این نوع سنگ مصنوعی از جدیدترین انواع سنگ مصنوعی است که برای اولین بار در کشور آلمان به تولید رسیده است. سنگ مصنوعی وکیوم لمینت از سه لایه اصلی تشکیل شده است . لایه اول از جنس بتن پلیمری می باشد که در آن به جای آب از فوم صنعتی استفاده شده است. لایه دوم یک صفحه نانو ژله ای میباشد و لایه سوم لمینت شفاف و براق است. این سه لایه در نهایت وکیوم و بسته بندی می شوند.

سنگ مصنوعی وکیوم لمینت در ابعاد و ضخامت های مختلف تولید می شود و در صورتی که ضخامت آن کم باشد نورگذر یا بک لایت است. از این نوع سنگ مصنوعی به عنوان پارتیشن، دیوارپوش حمام و تی وی روم و غیره میتوان استفاده کرد.

سنگ مصنوعی سمنت پلاست چیست

می دانیم، موزاییک پلیمری در واقع یک نوع سنگ مصنوعی است که با ایجاد تغییراتی در مواد اولیه آن و سنگ مصنوعی سمنت پلاست از ترکیب بتن با مواد پلیمری به دست می آید. این نوع سنگ مصنوعی در دسته بتن خود متراکم قرار می گیرد و علی رغم تمام تشابهاتی که بین بتن پلیمری با بتن معمولی وجود دارد، وقتی بتن پلیمری به طور کامل فرآیند کیورینگ خود را سپری کرد شبکه ای سخت از پلیمر ها را ایجاد می کند که این فرآیند به محصول نهایی ویژگی و مزایای مثبت بسیار زیادی نسبت به بتن معمولی خواهد داد.

از سنگ مصنوعی سمنت پلاست یا بتن پلیمری محصولات زیادی به دست می آید که عبارتند از موزاییک بتنی پلیمری و دیوارپوش بتنی پلیمری (نمای داخلی و نمای خارجی ساختمان)، بتن اکسپوز، قرنیز بتنی پلیمری، ستون، گلدان بتنی پلیمری و مبلمان شهری، نرده بتنی پلیمری، جدول دور باغچه ای بتنی پلیمری و سنگ پله بتنی پلیمری.

به دلیل وجود مواد پلیمری مثل رزین در سنگ مصنوعی سمنت پلاست، کیفیت آن از لحاظ مقاومت سایشی، خمشی و فشاری بالا می رود و این باعث برتری سنگ مصنوعی سمنت پلاست نسبت به دیگر مصالح ساختمانی می شود. اختراع این نوع سنگ مصنوعی به دلیل مزایای خود تحولی بزرگ و شگرف را در بازار موزاییک به وجود آورد. در لیست زیر می توانید برخی از این مزایا را مشاهده کنید:

مزایا و ویژگی سنگ مصنوعی سمنت پلاست

  • به آسانی قابل شست و شو است و نسبت به آب نفوذ پذیر نیست.
  • با ملات ماسه و سیمان به آسانی نصب می شود.
  • به دلیل تنوع در اندازه، نیاز به برشکاری ندارد.
  • چند منظوره بودن یعنی از یک طرح و رنگ می توان در در فضای بیرونی و درونی و برای کف، سقف، نما و فضای دکوراتیو استفاده کرد.
  • قابلیت خود پاک شوندگی دارد و هیچ وقت در بافت سنگ تیرگی ایجاد نمی شود.
  • براق است.
  • در رنگ، ابعاد، طرح و نقش تنوع بالایی دارد.
  • وزن پایینی دارد و سبک است.
  • به دلیل بهره بردن از تکنولوژی های جدید ارزان قیمت است.
  • با تغییراتی که در فرمولاسیون آن میتوان ایجاد کرد امکان استفاده از سنگ مصنوعی سمنت پلاست در نما به عنوان سنگ آنتیک و سنگ نما به وجود می آید.

در ادامه با برخی محصولات سنگ مصنوعی سمنت پلاست بیشتر آشنا خواهیم شد:

موزاییک بتنی پلیمری و بتن اکسپوز

موزاییک پلیمری و بتن اکسپوز از انواع سنگ مصنوعی سمنت پلاست هستند که در سایزها، رنگ ها و طرح های مختلف مورد استفاده قرار می گیرند. از موزاییک پلیمری و بتن اکسپوز به عنوان کفپوش و دیوارپوش استفاده می شود. از محبوب ترین طرح های موزاییک پلیمری، طرح پارسه و طرح سنگ مالون است که ظاهری صخره مانند دارد و برای کاربری های مسکونی و تجاری به عنوان کفپوش و دیوارپوش مورد استفاده قرار می گیرد. بتن اکسپوز نیز به صورت پانل های مربعی و مستطیلی بزرگ به بازار عرضه می شود و استفاده از آن علاوه بر ظاهر یکدست باعث بزرگتر به نظر رسیدن محوطه مورد نظر شما می شود. نوعی بتن اکسپوز نیز وجود دارد که در چهار گوشه آن چهار فرورفتگی دایره ای شکل وجود دارد که به آن بتن اکسپوز چهار سوراخ می گویند و از آن به عنوان دیوارپوش استفاده می شود.

نرده بتنی پلیمری و جدول دور باغچه ای بتنی پلیمری

از نرده بتنی و جدول بتنی دور باغچه ای پلیمری برای محصور کردن فضای اطراف باغچه و درختان استفاده می شود. از این محصولات می توان در حیاط مناطق مسکونی و تجاری، باغ و پارک استفاده کرد. جدول دورباغچه ای پلیمری در رنگ ها و طرح های مختلفی تولید می شود به گونه ای که متناسب با سلایق مختلف است. از محبوب ترین طرح های جدول دور باغچه ای پلیمری که به آن دور باغچه ای فانتزی نیز می گویند می توان به طرح مدادی، طرح چوب و طرح محرابی اشاره کرد.

نرده پلیمری نیز در طرح ها و ابعاد مختلفی تولید می شود و اگر درون آن میله به کار رود دارای مقاومت بیشتری خواهد بود. از طرح های پر طرفدار نرده پلیمری طرح صراحی، نارون، حصاری و جنگلی می باشد.

مزایا و ویژگی سنگ مصنوعی

یکی از دلایل استقبال مهندسان از سنگ مصنوعی، تنوع طرح و رنگ آن است که به هرچه زیباتر کردن فضاهای داخلی و بیرونی ساختمان آن هم متناسب با هر سلیقه ای کمک می کند. اگر بخواهیم به صورت کلی مزایای سنگ مصنوعی را نسبت به سایر مصالح ساختمانی بر شمریم میتوانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • وزن سبک
  • طرح های جذاب
  • رنگ های متنوع و غیر قابل تغییر
  • سطح درخشنده
  • ضخامت کم
  • عمر بسیار زیاد
  • مقاومت فشاری و خمشی بالا
  • ضد لک بودن
  • ضد خش بودن
  • مقاومت در برابر یخبندان و نفوذپذیری بسیار کم نسبت به آب
  • مقاومت در برابر گرما زیاد و به طور کلی تغییرات آب و هوایی
  • امکان سفارشی سازی
  • نصب راحت و آسان
  • ترمیم کم هزینه

با وجود تمام این مزیت ها شاید برایتان سوال باشد که چرا باید به جای سنگ طبیعی از سنگ مصنوعی استفاده کنیم. در ادامه مقاله به مقایسه سنگ طبیعی و سنگ مصنوعی می پردازیم.

مقایسه سنگ مصنوعی با سنگ طبیعی

یکی از مزایای سنگ مصنوعی این است که قابلیت انعطاف پذیری بیشتری نسبت به سنگ مصنوعی دارد. همچنین سنگ طبیعی عایق خوبی برای گرما و سرما است.

سنگ طبیعی از کانی های مختلف طی هزاران سال در طبیعت ایجاد می شود. از انواع سنگ های طبیعی میتوان تراورتن، گرانیت، مرمر، کوارتزیت و دیوریت را نام برد. موقعیت و شرایط تشکیل سنگ طبیعی بر رنگ و بافت آن تاثیر می گذارد و ممکن است نقص هایی را روی آن ایجاد کند که قابل تشخیص است. سنگ مصنوعی بر اثر تقاضای مردم برای تنوع در بافت و رنگ و نیز عدم وجود نقص های طبیعی روی سطح سنگ ایجاد شد. تنوع رنگ و طرح سنگ مصنوعی بسیار بیشتر از رنگ و طرح سنگ طبیعی است.

سنگ طبیعی بعد از مدتی براقیت خودش را از دست می دهد و چون دارای خلل و فرج زیادی است با نفوذ آب به درون آن محلی برای رشد انواع باکتری ها و جلبک ها می شود در نتیجه با گذشت زمان لک ها و تیرگی هایی روی آن ظاهر می گردد. اما سنگ مصنوعی به دلیل دارا بودن رزین در ساختار آن بدون خلل و فرج است و به دلیل عدم نفوذ آب به درون آن نه تنها براقیت خود را از دست نمی دهد بلکه ضد لک و تیرگی نیز می باشد. به دلیل وزن زیاد، حمل و نقل و نصب سنگ مصنوعی سخت تر است و مدتی پس از نصب ممکن است از سطح نما جدا شود. برای جلوگیری از چنین مشکلاتی می توان از اسکوپ یا رول پلاک استفاده کرد که راه حل هایی هزینه بر و کوتاه مدت می باشند، اما سنگ مصنوعی سبک تر است و به دلیل وجود مواد پلیمری، چسبندگی زیادی با مصالح ساختمانی دارد و از نما جدا نمی شود.

در مواردی مانند زلزله یا آتش سوزی سنگ مصنوعی خسارت کمتری به ساختمان وارد می کند. سنگ طبیعی دارای قیمت بالاتری است و حتی انواع بی کیفیت آن پس از برش، ساب و صیقل با قیمت های بالا به فروش می رسد. اما سنگ مصنوعی به دلیل قالب گیری مستلزم هزینه برش نیست و علی رغم کیفیت و دوام بالا قیمت کمتری دارد. استفاده از سنگ مصنوعی باعث می شود در مصرف منابع طبیعی صرفه جویی شود.

معایب سنگ مصنوعی

با وجود تمام مزایایی که سنگ مصنوعی نسبت به سایر مصالح ساختمانی دارد دارای معایبی نیز هست. اما باید دقت داشت که بخشی از این معایب با آگاهی یافتن درباره سنگ مصنوعی و انتخاب تولید کننده معتبر قابل حل است و بخش دیگر نیز به راحتی قابل چشم پوشی است.

اولین ایرادی که می توان برای سنگ مصنوعی در نظر گرفت این است که فرمولاسیون تولید آن باید بسیار دقیق و استاندارد باشد تا محصول نهایی کیفیت لازم را داشته باشد. درصد هریک از مواد اولیه، میزان فوق روان کننده و زمان اضافه کردن هر یک از اجزا بسیار حائز اهمیت است. اگر مواد اولیه دارای ناخالصی باشند سنگ مصنوعی ترد و شکننده خواهد شد. تولید حساس سنگ مصنوعی باعث شده است که کیفیت های مختلفی از آن در بازار وجود داشته باشد و همین امر انتخاب را برای مشتریان سخت تر می نماید. از دیگر معایب سنگ مصنوعی می توان به ایجاد گرد و خاک زیاد هنگام برشکاری اشاره کرد.

انواع محصولات سنگ مصنوعی

امروزه به دلیل محبوبیت سنگ مصنوعی از آن استفاده های گسترده ای می شود. هر یک از انواع سنگ مصنوعی که پیش تر آن ها را معرفی کردیم دارای ویژگی های خاصی هستند و از هر یک برای ساخت محصولات خاصی استفاده می شود. به طور مثال سنگ هایی که مقاومت بیشتری در برابر تغییرات آب و هوایی دارند بیشتر در محوطه های بیرونی به عنوان کفپوش و دیوارپوش استفاده می شوند و سنگ هایی که نور گذر هستند در فضاهای داخلی و با مقاصد دکوراتیو مورد استفاده قرار می گیرند. در ادامه به معرفی محصولات تولید شده از هر یک از انواع سنگ مصنوعی می پردازیم:

محصولات سنگ مصنوعی سمنت پلاست

دیوارپوش پلیمری، نماپوش پلیمری، کفپوش و موزاییک پلیمری، بتن اکسپوز نما و کف، نرده پلیمری، جدول دور باغچه ای پلیمری، پله و زیرپله پلیمری، قرنیز پلیمری گلدان پلیمری، صندلی پلیمری، قرنیز پلیمری، درپوش دیوار پلیمری

محصولات سنگ مصنوعی مرمریت

روکش نما، مبلمان و میز سنگی، سینک ظرفشویی، مجسمه، دیوارپوش مرمریت، کابینت و میز آشپزخانه

محصولات سنگ مصنوعی کورین

کابینت، کانتر، سینک، ظرفشویی یکپارچه، دیوارپوش آشپزخانه، روشویی، استند فروشگاهی، ساخت اشیای دکوراتیو و غیره.

محصولات سنگ مصنوعی اونیکس

دیوارپوش و کفپوش اونیکس، صفحات طرح سنگ برای آشپزخانه، سنگ زیر سینک روشویی، جداکننده فضا و پارتیشن با قابلیت نورپردازی

محصولات سنگ مصنوعی کوارتز

سینک ظرفشویی، سنگ روی کابینت و اوپن، سنگ قبر و مزار، کفپوش و دیوارپوش، روشویی و میز آزمایشگاهی

محصولات سنگ مصنوعی وکیوم لمینت

دیوارپوش، پارتیشن آنتیک و معرق

نحوه تولید سنگ مصنوعی

با توجه به تنوع رنگ و طرح و محصولات سنگ مصنوعی، چند سالی است که تولید آن طرفداران زیادی پیدا کرده است. با توجه به حساس بودن مراحل تولید سنگ مصنوعی، اگر شما نیز به تولید سنگ مصنوعی علاقه دارید پیشنهاد ما این است حتما در دوره های آموزشی مربوط به آن شرکت کنید اما در این مقاله نیز به صورت مختصر نحوه تولید سنگ مصنوعی را توضیح داده شده است:

مواد و وسایل مورد نیاز تولید سنگ مصنوعی

سیمان، شن و ماسه، آب، فوق روان کننده(ماده پلیمری)، رنگ، قالب سنگ مصنوعی، میکسر، میز ویبره، اتاق کیورینگ

مراحل تولید سنگ مصنوعی

  • ابتدا شن و ماسه به نسبت 3 به 1 درون میکسر ریخته شده و چند دقیقه مخلوط می شود. سپس آب به آرامی اضافه می گردد تا شن و ماسه گلوله گلوله شده و اصطلاحا دو نم شود.
  • در این هنگام رزین اضافه می شود.. دقت کنید که میزان مصرف رزین روی بسته بندی آن نوشته شده است. رزین نقش روان کننده را ایفا می کند و با اضافه کردن آن مخلوط شل می شود. ملات حدود 5 دقیقه دیگر درون میکسر مخلوط می شود تا جایی که مواد به دیواره میکسر بچسبد و کف میکسر قابل مشاهده باشد.
  • حال نوبت به قالب گیری مواد است. برای یکسان بودن ضخامت محصولات نهایی، ملات را وزن می کنند و سپس درون قالب ها می ریزند. وزن ملات برای تمام قالب ها باید یکسان باشد.
  • در مرحله بعد قالب ها به میز ویبره منتقل شده و 30 الی 40 ثانیه تحت ویبره قرار می گیرند. این عمل از یک سو باعث پخش شدن بهتر ملات در قالب شده و از سوی دیگر حباب هوای موجود درون ملات را از بین می برد.
  • قالب های ویبره شده به اتاق کیورینگ منتقل می شوند و روی آنها نایلون کشیده می شود. دمای اتاق کیورینگ بین 25 تا 30 سانتی گراد است.
  • پس از 24 ساعت سنگ مصنوعی از قالب جدا می شود و به محل انباره منتقل می گردد.

نکات مهم تولید سنگ مصنوعی

  • شن و ماسه باید مرغوب باشد چرا که در صورتی که دارای آهک آزاد یا خاک باشد محصول نهایی کپک می زند.
  • ویبره سنگ مصنوعی نباید بیشتر از 40 ثانیه باشد. ویبره طولانی تر باعث می شود آب و سیمان از ملات جدا شوند. در این صورت رویه کار پوسته پوسته خواهد شد و پست کار نیز حالتی ترد پیدا خواهد کرد و همین باعث عدم چسبیدن سنگ مصنوعی به سطوح مختلف می شود.
  • هرچه مصرف آب کمتر باشد استحکام موزاییک بیشتر خواهد بود. برای کاهش مصرف آب می توان از روان کننده بتن استفاده کرد.
  • هرچه آب مصرفی برای تولید سنگ مصنوعی بیشتر باشد، ملات پس از کیورینگ بیشتر منقبض می شود. انقباض بیش از حد سنگ مصنوعی باعث خراب شدن قالب می شود از این رو می توان با مصرف روان کننده و افزودنی های بتن انقباض نهایی را به حداقل رساند.

کاربرد سنگ مصنوعی

سنگ مصنوعی در ساختمان ها و فضاهای مختلفی قابل استفاده است. برای اولین بار از سنگ مصنوعی در ساخت مجسمه ها و سپس مبلمان شهری استفاده شد. در شهرهای کشور انگلستان در فضای پارک های قدیمی هنوز هم می توان نمونه های اولیه مجسمه ها و آرک های سنگ مصنوعی را مشاهده نمود. مقاومت بالا و ویژگی های سنگ مصنوعی باعث شد که کم کم به یکی از مصالح ساختمانی پرطرفدار تبدیل شود. به طور خلاصه اصلی ترین کاربردهای سنگ مصنوعی را به تفکیک مدل آن می توان به صورت زیر برشمرد:

  • نمای بیرونی ساختمان
  • نمای داخلی ساختمان
  • کفپوش و دیوارپوش محوطه داخل حیاط خانه، ویلا، باغ، پارکینگ، متریال روف گاردن، پیاده رو، رمپینگ
  • قرنیز
  • مجسمه و آب نما
  • زیباسازی فضای شهری
  • نرده و جدول دور درختی
  • نمای شومینه
  • نمای داخل سرویس های بهداشتی و حمام
  • سینک و روشویی خانه و آزمایشگاه ها
  • نمای ستون های ساختمان
  • پله و راه پله
  • درپوش دیوار
  • نمای پنجره و ….

انواع قالب سنگ مصنوعی

سنگ مصنوعی از جمله متریال های پیش ساخته است بدین معنی که باید بعد از آماده شدن مواد اولیه آن را در قالب ریخته و پس از مدتی از قالب جدا کرد. قالب سنگ مصنوعی باید استانداردهای لازم را دارا باشد تا کیفیت محصول نهایی قابل قبول باشد. اگر قالب خراب یا کهنه باشد بافت و طرح روی سنگ مصنوعی به درستی اجرا نخواهد شد و محصول زیبایی بصری خود را از دست می دهد. همچنین قالب خراب باعث می شود ضخامت سنگ در همه جای آن یکسان نباشد این موضوع به خصوص در مورد انواع موزاییک پلیمری و بتن اکسپوز یا سایر محصولات سنگ مصنوعی که باید دارای ضخامت یکنواخت باشند اهمیت ویژه ای دارد چرا که عدم ضخامت یکسان باعث شکنندگی محصول می شود و مستلزم هزینه های گزاف زیرسازی و تسطیح خواهد بود.

قالب سنگ مصنوعی انواع مختلفی دارد که به قرار زیر است:

قالب لاستیکی سنگ مصنوعی

جنس این نوع قالب پلاستیک است. از جمله مزایای این نوع قالب سنگ مصنوعی این است که عمر بالایی دارد و پس از سفت شدن مواد به راحتی از محصول جدا می شود. همچنین قالب لاستیکی از قیمت مناسبی برخوردار است. اما اگر میخواهید محصول نهایی سطح صیقلی تری داشته باشد باید از انواع قالب های دیگر استفاده کنید.

قالب ABS سنگ مصنوعی

قالب ABS نوعی قالب پلیمری است که عمر بالایی دارد و به راحتی از محصول جدا می شود. از جمله مزایای قالب ABS نسبت به قالب لاستیکی این است که سطح محصول نهایی صیقلی تر خواهد بود. در واقع در قالب لاستیکی سطح محصول نهایی زبرتر و خشن تر خواهد بود.

قالب سیلیکونی سنگ مصنوعی

قالب سیلیکونی محبوب ترین نوع قالب در تمامی صنایعی است که محصول آن ها به نوعی نیاز به قالب گیری دارد. در صورت استفاده از قالب سیلیکونی کیفیت محصول نهایی و جدا شدن محصول از قالب بسیار آسان است اما قیمت این مدل قالب در مقایسه با دو مدل قبلی بسیار بیشتر است. بزرگترین مزیتی که قالب سیلیکونی نسبت به قالب های لاستیکی و ABS دارد این است که می توان بنا به نیاز و سلیقه، قالب طرح مورد نظر را به راحتی تولید کرد.

قالب سیلیکون دنبه ای سنگ مصنوعی

این نوع قالب برای حل مشکل هزینه بالای قالب سیلیکونی تولید شد. با مخلوط کردن برخی مواد با سیلیکون می توان قالبی تولید کرد که کیفیتی مشابه قالب سیلیکونی داشته باشد. قیمت قالب سیلیکون دنبه ای حدود یک پنجم قیمت قالب سیلیکونی است و قابلیت بازیافت نیز دارد. به طور کلی قالب ABS و قالب لاستیکی پاسخگوی نیاز تولیدکنندگان می باشد. اما اگر نیاز به قالبی با طرح خاص بود می توان برای جلوگیری از هزینه های بالا از قالب سیلیکون دنبه ای استفاده کرد.

کاتالوگ و قیمت خرید سنگ مصنوعی

همان طور که گفته شد فرآیند تولید سنگ مصنوعی از حساسیت بالایی برخوردار است. انجام تک تک مراحل به صورت کاملا دقیق و مهندسی شده نیازمند دانش و آگاهی زیادی است. همچنین استفاده از مواد اولیه درجه یک باعث کیفیت بیشتر محصول نهایی می شود. برای مثال استفاده از رزین و روان کننده های بی کیفیت میزان روانی مخلوط سنگ را کاهش داده و باعث ایجاد حباب درون محصول می شود و از کیفیت محصول نهایی می کاهد. به همین دلیل توصیه می شود برای خرید انواع سنگ مصنوعی به کارخانه های معتبر تولید کننده مراجعه شود که تمامی محصولات خود را زیر نظر مهندسان زبده تولید می کنند. در هنگام خرید مصالح ساختمانی باید در نظر داشت که نباید قیمت را فدای کیفیت نمود زیرا محصول بی کیفیت مستلزم هزینه های گزاف تعمیر و تعویض خواهد بود.

نتیجه گیری مقاله سنگ مصنوعی

سنگ مصنوعی از مصالح جدید بر پایه بتن است که به دلیل مقاومت بالا، رنگ پذیری، وزن سبک و تنوع بی نظیر طرح و بافت جز محبوب ترین مصالح در صنعت ساختمان سازی است. سنگ مصنوعی بر اساس آگرگات و مواد پلیمری مورد استفاده از آن تقسیم بندی می شود. برای مثال اگر درون آن از سیمان استفاده شود به آن سنگ مصنوعی سمنت پلاست گفته می شود. سنگ مصنوعی مرمریت، اونیکس و کوارتز از انواع دیگر سنگ مصنوعی می باشند. کیفیت سنگ مصنوعی به مواد اولیه، طرح اختلاط و پروسه تولید دقیق آن و نیز کیفیت قالب آن بستگی دارد و باید دقت داشت که خرید سنگ مصنوعی از تولید کننده معتبر، کیفیت آن را تضمین می کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار + ده =

دکمه بازگشت به بالا