راهنمای خرید واش بتن

در حین خرید واش بتن باید نکات مختلفی را در نظر بگیرید. عدم توجه به نکات مهم در خرید واش بتن، سبب می‌شود که نتوانید انتخاب خوبی داشته باشید. به عبارت دیگر توجه به راهنمای خرید واش بتن، به شما کمک می‌کند، ویژگی‌ها، مزایا و معایب این محصول را بهتر بشناسید و با دید بازتری دست به انتخاب بزنید.

در این مطلب تصمیم داریم در رابطه با ویژگی‌ها، مزایا و راهنمای خرید واش بتن درجه یک صحبت کنیم. اگر تصمیم به خرید این محصول دارید، توصیه می‌کنیم تا انتهای مطالب همراه ما باشید و نکات مهم قبل و بعد از خرید این نوع کفپوش را فرابگیرد.

نکات مهم در خرید واش بتن
واش بتن از نمای نزدیک

آشنایی با ویژگی‌ها و مزایای واش بتن

واش بتن یک نوع کفپوش بتنی است که با استفاده از بتن، روان کننده‌ها، سنگدانه‌های تزیینی طبیعی و معدنی تولید می‌شود و ظاهری ساده اما زیبا دارد. از این محصول برای کف‌سازی باغ، حیاط، پیاده‌رو، پارک، روف گاردن و غیره استفاده می‌شود.

همانطور که عنوان شد برای تهیه واش بتن از رنگ‌ها و سنگدانه‌های طبیعی استفاده می‌شود و همین عامل سبب شده است که این محصول از نظر طرح و رنگ ظاهری تنوع بالایی داشته باشد و به محیط جلوه‌ای زیبا و طبیعی ببخشد.

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این محصول داشتن مقاومت فوق‌العاده در برابر فشار، سرما و گرما است. همچنین از اصطکاک بالایی برخوردار بوده و به همین دلیل استفاده از آن در پارک‌ها و معابر شهری بسیار رایج است.

این محصول از نظر ابعاد و اندازه نیز تنوع خوبی دارد و به‌راحتی می‌توانید بر اساس نیاز پروژه خود، واش بتن با ابعاد مناسب را تهیه کنید. البته ناگفته نماند که معمول‌ترین ابعاد آن سایز ۳۰ در ۶۰ است. اما برخی از تولید کنندگان آن را با ابعاد ۳۰ در ۳۰، ۴۰ در ۴۰، ۵۰ در ۵۰ و غیره نیز تولید کرده و راهی بازار می‌کنند. اما در رابطه با ضخامت آن باید گفت که عموماً با ضخامت ۴ الی ۵.۴ سانتی‌متر تولید می‌شود. دیگر ویژگی قابل ذکر برای این محصول، برخورداری از سطح رویه برجسته است.

واش بتن جزو مصالح لوکس و تزیینی به شمار می‌رود و می‌توانید آن را با استفاده از تجهیزات جانبی دیگر نظیر نورپردازی نیز بکار ببرید و از این طریق جلوه زیبایی را به فضای مورد نظر ببخشید‌.

بکارگیری واش بتن در محوطه ویلا

نکات مهم در خرید واش بتن

برای تجربه یک خرید خوب باید نکات مختلف موجود در راهنمای خرید واش بتن را مد نظر قرار دهید. زیرا در غیر این صورت هیچ کدام از انتظارات مد نظر شما از خرید صورت گرفته برآورده نخواهد شد. واش بتن جزو آن دسته مصالحی است که به راحتی نمی‌توان از روی ظاهر سطح کیفیت آن را تشخیص داد و همین امر سبب شده است که حساسیت خرید آن نسبت به دیگر موارد مشابه بالاتر برود. بنابراین توصیه می‌کنیم قبل از اقدام به خرید، حتما نکات مهم و راهنمای خرید واش بتن را فرابگیرد و آنگاه جهت خرید اقدام کنید. نکات مهم در خرید واش بتن شامل موارد زیر هستند.

  • نوع واش بتن

موزاییک شسته یا واش بتون در دو نوع ساده یا بدون افزودنی و رزینی یا افزودنی‌دار تولید می‌شود که هر کدام از این گزینه‌ها ویژگی‌های خاص خود را دارند. به‌عنوان‌مثال موزاییک‌های رزینی دارای مقاومت و استحکام بیشتری هستند و برابر دمای بالا و یخ زدگی دوام زیادی دارند و گزینه بهتری برای انتخاب به‌شمار می‌روند.

  • خرید از منابع و تولیدکنندگان معتبر

دومین نکته در راهنمای خرید واش بتن، خرید از منابع و تولید کنندگان معتبر است. زیرا در این صورت دسترسی به محصول اصل و درجه یک برای شما به راحتی امکان‌پذیر  می‌شود.

  • توجه به شرایط آب و هوایی محل پروژه

توجه به شرایط آب و هوایی محل پروژه و انتخاب واش بتن مناسب اهمیت بسیار زیادی دارد. به‌عنوان مثال اگر محل پروژه در مناطق سردسیر قرار دارد حتماً باید به سراغ واش بتن‌های رزینی بروید. زیرا موزاییک حیاط معمولی در برابر سرما و سرمازدگی مقاومت چندان مطلوبی ندارد و به‌راحتی آسیب می‌بیند. همچنین برای خرید واش بتن مقاوم‌تر و مرغوب‌تر در برابر دمای پایین بهتر است آن را با تضمین از تولید کننده یا فروشنده خریداری کنید.

  • توجه به سطح تراکم سنگ‌دانه‌ها

به‌طور‌کلی هر چقدر تراکم سنگدانه‌ها در واش بتن بیشتر باشد به همان میزان کیفیت و مقاومت آن در برابر عوامل تخریبی بالاتر می‌رود. برای کسب اطمینان از تراکم استاندارد واش بتن بهتر است از فروشنده بخواهید که یک قطعه از آن را به عنوان نمونه از وسط برش بزند تا بتوانید تراکم سنگدانه‌ها را بررسی کنید. بهتر است بدانید که هر چقدر تعداد سنگدانه‌ها بیشتر و همچنین اندازه سنگدانه‌ها ریزتر باشد، واش بتن مرغوب‌تر بوده و مقاومت فشاری بالاتری دارد.

  • توجه به کیفیت ملات واش بتن

ناگفته نماند که اگر کیفیت ملات به کار رفته برای تولید واش بتن پایین باشد، سنگدانه‌های موجود در آن دچار ریزش خواهند شد. بنابراین هر زمان که مشاهده کردید با وارد کردن ضربه به واش بتن سنگدانه‌ها از آن جدا می‌شوند و یا آنکه در محل برش سنگدانه‌ها دچار ریزش می‌شوند بهتر است از خرید خودداری کنید، زیرا چنین محصولی فاقد کیفیت استاندارد است.

همچنین اگر در ساختار واش بتن متوجه وجود بافت‌های اسفنجی شدید بهتر است بدانید که طرح اخلاط آن به خوبی صورت نگرفته و در نتیجه دوام و کیفیت مطلوبی ندارد.

  • توجه به کاربری فضای مورد نظر

در حال حاضر تولید کنندگان انواع واش بتن را بر اساس نوع کاربری سازه در مدل‌های مختلفی تولید می‌کنند. بنابراین دیگر نکته‌ای که در راهنمای خرید واش بتن باید مد نظر قرار دهید انتخاب مدل مناسب بر اساس نوع کاربری سازه است. به‌عنوان مثال واش بتن مناسب برای ساختمان اداری با واش بتن مناسب برای ساختمان مسکونی متفاوت است. معمولا برای محیط‌های اداری و پر رفت‌وآمد مواردی که رنگ غلیظ‌‌تر و تیره‌تری دارند انتخاب می‌شوند.

  • توجه به ابعاد و اندازه محوطه

انتخاب ابعاد متناسب با فضای مورد نظر نیز اهمیت زیادی دارد. معمولاً برای جلوگیری از شلوغی بیش از حد در فضاهای کوچک استفاده از موزاییک‌هایی که ابعاد کوچک‌تری دارند بهتر است.

  • توجه به طیف رنگ

واش بتن با طیف رنگی متنوعی تولید می‌شود و از اینرو شما می‌توانید بر اساس ویژگی‌های پروژه رنگ مناسب را انتخاب کنید. ناگفته نماند که در صورت تمایل و همچنین برای ایجاد تناسب بیشتر بین کف سازه و دیگر المان‌های موجود در آن می‌توانید، از تولید کنندگان بخواهید که رنگ مد نظر شما را به صورت سفارشی تولید کرده و در اختیارتان قرار دهند.


بیشتر بخوانید:

راهنمای خرید واش بتن

تفاوت واش بتن و موزاییک پلیمری


استفاده از واش بتن در پیاده رو
استفاده از واش بتن در پیاده رو

نکات مهم پس از خرید واش بتن

فراموش نکنید که برای بهره‌گیری بهینه از واش بتن علاوه‌بر بر توجه به راهنمای خرید واش بتن، باید پس از خرید جهت اجرای بی‌نقص و نگهداری مطلوب از آن نیز یک‌سری نکات را در نظر بگیرید.

اجرای واش بتن نیاز به مهارت بالایی دارد و از اینرو جهت نصب و اجرای آن حتماً باید از یک بنای خوب و با تجربه کمک بگیرید. زیرسازی صحیح و اصولی نیز دیگر نکته مهمی است که در این رابطه باید مدنظر قرار دهید. زیرا اگر  زیرسازی به‌صورت صحیح انجام نشود و سطح مورد نظر برای نصب واش بتن کاملاً صاف و یکنواخت نباشد، واش بتن در آینده به راحتی و با کمترین فشار دچار شکستگی خواهد شد.

بندکشی واش بتن نیاز به دقت و مهارت بالایی دارد و در مرحله پایانی کار باید کاملاً دقیق و با حوصله انجام شود. باید در حین بندکشی از ریخته شدن دوغاب روی قطعات جلوگیری کنید و در صورت ریخته شدن دوغاب روی قطعات خیلی سریع آن را پاک کنید. زیرا اگر دوغاب روی واش بتن خشک شود، دیگر قابل پاکسازی نخواهد بود و این امر به شدت کیفیت ظاهر پروژه را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

چرا باید از واش بتن استفاده کنیم؟

واش بتن یکی از بهترین انتخاب‌ها برای کف‌سازی محوطه به‌شمار می‌رود و دلایل زیادی وجود دارد که می‌تواند شما و هر فرد را متقاعد به انتخاب و خرید این محصول کند.

به عنوان مثال واش بتن در برابر رطوبت، برف، باران، گرما و سرما مقاومت بالایی دارد و بدون نیاز به هزینه و نگهداری از طول عمر بالایی برخوردار است.

البته ناگفته نماند که انتخاب محصول با کیفیت از اهمیت بالایی برخوردار است. زیرا آن دسته از مواردی که بدون در نظر گرفتن استانداردهای مهم این صنعت تولید می‌شوند فاقد ویژگی‌های نام برده بوده و طول عمر کمی دارند. دیگر مزیت خرید و استقبال خوب از واش بتن قیمت مناسب و مقرون‌به‌صرفه آن است.

چرا نباید از واش بتن استفاده کنیم؟

همانند دیگر مصالح ساختمانی این دسته از محصولات نیز در کنار ویژگی‌های مثبت و یک سری ایراداتی نیز دارند. البته در حالت کلی معایب واش بتن در مقایسه با مزایای آن کمتر بوده و همین عامل نیز از جمله مواردی است که افراد زیادی را متقاعد به انتخاب آن می‌کند.

یکی از عیب‌های وارده بر این دسته از کفپوش‌ها امکان رشد گیاهان در بین قطعات است. زیرا نحوه چیدمان قطعات واش بتن به نحوی است که در بین آنها فاصله وجود دارد و اگر این فاصله‌ها با استفاده از دوغاب به طور کامل پر نشوند به محل مناسبی برای رشد گیاهان تبدیل خواهند شد.

یکی دیگر از معایب واش بتون این است که در صورت تعویض یک قطعه، به سختی می‌توان بین آن قطعه با دیگر قطعات هماهنگی ایجاد کرد.

نظافت و تمیزکاری سطح واش بتن نیز دشواری‌های خاص خود را دارد. زیرا استفاده از مواد شوینده قوی و اسیدی برای شستشوی این محصول مناسب نیست و در صورت شستشو با مواد شوینده قوی ممکن است بافت آن آسیب ببیند. همچنین استفاده از آب با فشار بالا نیز منجر به جدا شدن سنگدانه‌های ریز از روی سطح واش بتن می‌شود.

سوالات متداول

مهمترین مزایای واش بتن چیست؟

واش بتون مزایای مختلفی دارد که مهمترین آنها شامل عمر طولانی، مقاومت بالا در برابر یخ زدگی، مقاومت بالا در برابر رطوبت و نفوذ آب، دوام و مقاومت بالا در برابر سرما و گرما است.

واش بتن برای چه فضاهایی قابل استفاده است؟

واش بتن برای کف‌سازی فضاهای مختلفی نظیر محوطه باغ، حیاط، ویلا، معابر عمومی، پارک‌ها، پشت بام، تراس، محوطه استخر، روف گاردن و غیره بکار می‌رود.

در خرید واش بتن باید به چه نکاتی توجه کرد؟

برای تجربه یک خرید مطلوب و راضی‌کننده باید در حین خرید واش بتن به نکات مختلفی نظیر مقاومت، فضای کاربری مورد نظر، نوع واش بتن، طیف رنگی، ابعاد، کیفیت بتن، تراکم سنگ‌دانه و مرکز مناسب برای خرید توجه داشت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شش − 3 =

دکمه بازگشت به بالا