اصول و آموزش طراحی نمای مدرن ساختمان و ویلا

با تغییرات پیوسته در دنیای معماری، نمای ساختمان‌ها به عنوان نمادی از شخصیت و زیبایی‌شناختی آنها به‌طور مداوم در حال تحول است. معماران و طراحان با استفاده از طرح‌ها و تکنیک‌های نوآورانه، مرزهای خلاقیت را گسترش داده و نماهای جذاب و منحصربه‌فردی را برای ساختمان‌های خود خلق می‌کنند. این نماها، علاوه‌بر افزایش جذابیت بصری و تاثیر آن در ارزش ملک، راه‌حل‌های کاربردی و پایداری را نیز ارائه می‌دهند. برای داشتن یک خانه زیبا، خاص و منحصربه‌فرد دانستن اصول و تکنیک‌های طراحی نمای مدرن مهم است. در این مقاله از گروه تولیدی کیان‌برنا سعی داریم که شما را با نمای مدرن، طراحی نمای مدرن و همچنین اصول و تکنیک‌های چگونگی معماری نمای مدرن آشنا کنیم.

سبک مدرن در معماری و طراحی نما چیست؟

 سبک معماری مدرن، یک رویکرد نوین در طراحی ساختمان است که از جدیدترین مصالح و تکنولوژی‌ها بهره می‌برد و با رعایت قواعدی خاص، نماهایی بسیار جذاب و منحصربه‌فرد ایجاد می‌کند. در این نوع طراحی، زوایا و خطوط عمودی و افقی با دقت در نظر گرفته می‌شوند تا نماهایی با شکوه و با جذابیت بیشتر طراحی شوند. نمای مدرن به ویژه برای ساختمان‌های مسکونی، بسیار محبوب است زیرا از ترکیبی هنرمندانه از مصالح استاندارد مانند بتن، شیشه، سنگ (سنگ طبیعی و سنگ مصنوعی)، کامپوزیت و … با نورپردازی مناسب بهره می‌برد.

در طراحی نمای مدرن، رعایت اصول مختلف از جمله استفاده از مواد و متریال استاندارد، نورپردازی، نوآوری طرح و قابلیت اجرای آن با بهره از قوانین اساسی مبتنی بر معماری مدرن بسیار مهم است تا نه تنها به زیبایی ساختمان کمک کند بلکه موجب افزایش طول عمر مفید ساختمان نیز بشود.

برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه، مقاله انواع نمای ساختمان با متریال و سبک مختلف را مشاهده کنید.

ویژگی‌های معماری مدرن

معماری مدرن یک جریان معماری است که از اوایل قرن بیستم ظهور یافت و تاکنون تأثیر گسترده‌ای در طراحی ساختمان‌ها و شهرسازی داشته است. ویژگی‌های اصلی معماری مدرن عبارتند از:

  • سادگی و کارکردگرایی: معماری مدرن به حذف زیاده‌روی‌ها و تزیینات غیر ضروری تمایل دارد و به‌جای آن بر تمرکز بر کارکرد و استفاده بهینه از فضا تأکید دارد.
  • استفاده از مواد و فناوری‌های نوین: در معماری مدرن، از متریال ساختمانی مدرن مانند بتن اکسپوز، فولاد، شیشه، آلومینیوم و … استفاده می‌شود. همچنین فناوری‌های مدرن مانند سیستم‌های گرمایشی، سرمایشی و روشنایی پیشرفته نیز به‌کار گرفته می‌شود (در این زمینه بیشتر بخوانید: انواع بتن اکسپوز نما).
  • شکل‌های هندسی ساده: معماری مدرن معمولاً از شکل‌های هندسی ساده مانند مربع، مستطیل، مثلث و دایره استفاده می‌کند؛ بدون انحنا و پیچیدگی‌های زیاد اما با ترکیبی خلاقانه.
  • تأکید بر نور و روشنایی: استفاده از نور طبیعی و مصنوعی به عنوان عناصر مهمی در طراحی مدرن ساختمان‌ها مطرح است. پنجره‌های بزرگ، سقف‌های شفاف و استفاده از نورپردازی مناسب جزو ویژگی‌های آن محسوب می‌شود.
  • تعامل با محیط: معماری مدرن تمایل دارد با محیط‌زیست اطراف خود تعامل مثبت داشته باشد؛ از جمله این تعاملات می‌توان به استفاده از سیستم‌های مدیریت انرژی، طراحی ساختمان‌های مخروطی برای بهره‌گیری بهینه از نور و گرما و استفاده از فضاهای سبز اشاره کرد.
  • پیشرفت فناوری و انعطاف‌پذیری: معماری مدرن معمولاً از فناوری‌های پیشرفته بهره می‌برد و به ساختمان‌هایی با قابلیت انعطاف‌پذیری بالا تازه‌نگری می‌بخشد تا بتواند نیازهای متغیر جامعه مدرن را برآورده کند.

این ویژگی‌ها تنها چند مورد از ویژگی‌های معماری مدرن نما هستند و بسته به شرایط مکانی، فرهنگی، و اجتماعی، معماران ممکن است از این ویژگی‌ها به شکل‌های مختلفی در طراحی‌های خود استفاده کنند.

نمونه ساختمان با نمای مدرن و خطوط تمیز و شیشه
نمونه ساختمان با نمای مدرن و خطوط تمیز و شیشه

اصول طراحی نمای مدرن

قرار است در این بخش با جزئیات بیشتری در مورد اصول اجرا و طراحی نمای مدرن، خاص و مجذوب‌کننده آشنا کنیم تا نحوه تسلط به چارچوب این سبک محبوب معماری را یاد بگیرید.

خطوط صاف و تخت نما مدرن

خطوط صاف و تخت در طراحی نمای مدرن
خطوط صاف و تخت در طراحی نمای مدرن

استفاده از خطوط براق و صاف از ویژگی‌های بارز و ضروری در طراحی نماهای مدرن است. این خطوط، با ایجاد حس هوشمندی، سادگی و مینیمالیستی، به نمای ویلا و ساختمان جلوه‌ چشمگیری می‌بخشد و آنها را به یک سازه مدرن تبدیل می‌کند. خطوط صاف و تخت در دیوارها و سقف، حس زیبایی و جذابیت را تا چندین برابر بیشتر می‌کند. این سبک از خطوط به نمای مدرن کمک می‌کند تا ظرافت بیشتری پیدا کند.

استفاده ترکیبی از مصالح ساختمانی مدرن

امروزه استفاده از مصالح ترکیبی در طراحی نمای مدرن به‌طور گسترده‌ای مشاهده می‌شود. با بهره از ترکیب مصالح ساختمانی در طراحی مدرن، می‌توان طرح‌های منحصربه‌فرد و اشکال غیر عادی و مجذوب‌کننده خلق نمود تا نگاه هر بیننده‌ای را به ساختمان جلب کند.

استفاده ترکیبی از مصالح ساختمانی مدرن
استفاده هم‌زمان از بتن، گچ و سنگ در نما

به‌عنوان مثال در ترکیب مصالح ساختمانی، می‌توان بلوک‌های بتنی سیاه را با آجرهای سفید یا روکش‌های خاکستری در کنار هم استفاده کرد تا یک اثر مدرن فوق‌العاده با رنگ‌بندی خنثی اما هنری ایجاد شود. این تنوع در استفاده از مواد، باعث ایجاد تضادهای جذابی در نما می‌شود که در عین حال بی‌زمان و مدرن به نظر می‌رسد.

چنین رویکرد طراحی به معماران این امکان را می‌دهد تا با استفاده ترکیبب از متریال مختلف، جلوه‌هایی چشمگیر و دل‌باز را در نماهای ساختمانی ایجاد کنند. این تلفیق مواد، علاوه‌بر تقویت زیبایی خلاقانه به ساختمان‌ها، ابعاد و عمق بیشتری می‌بخشد و آنها را به یک اثر هنری معاصر تبدیل می‌کند.

استفاده از پالت‌ رنگی خنثی

استفاده از پالت رنگی خنثی یا Moody در طراحی نماهای مدرن به شکل چشمگیری مورد استقبال قرار گرفته است. پالت رنگی خنثی شامل رنگ‌های خاکستری، سیاه، سفید، دودی و رنگ‌های بسیار ملایم است که سبب ایجاد یک ترکیب زیبا و مدرن در طراحی نمای خارجی و داخلی ساختمان می‌شود.

استفاده از پالت‌ رنگی خنثی در طراحی نمای مدرن

در حقیقت پالت رنگی به صاحبین ساختمان این امکان را می‌دهد تا بتوانند به سلیقه خود برای طراحی ساختمان از دو گزینه روشن و تیره و یا چند گزینه در طیف رنگی بین روشن تا تیره بهره‌مند شوند. این تنوع در پالت رنگی خنثی جذابیت بصری ساختمان را بالا می‌برد و به ساختمان‌ها زیبایی ساده و الگویی مدرن و غیر یکنواخت را هدیه می‌بخشد که با محیط اطراف هماهنگی بیشتری پیدا کنند.

در طراحی نمای مدرن علاوه‌بر پالت رنگی خنثی از سایر رنگ‌ها و سایه‌ها برای جذابیت بیشتر ساختمان نیز می‌توانید بهره بگیرید. البته باید به این نکته توجه کنید که در طراحی مدرن باید میزان رنگ‌ها و سایه‌های خنثی نسبت به سایر رنگ‌ها بیشتر باشد.

سبک مینیمال در طراحی نمای مدرن

استفاده از پالت‌ رنگی خنثی در طراحی نمای مدرن
حذف شلوغی از نما با ساختار عمودی ساده

“مینیمالیسم” یکی از مفاهیمی است که به صورت مداوم در معماری مدرن به چشم می‌خورد و نمای خانه‌های مدرن را به نمادی از زیبایی در عین سادگی سادگی تبدیل کرده است. با استفاده از مفاهیم مینیمال می‌توانید تمرکز نمای خود را از یک بخش خاص، به کل نما در قالب یک ساختار ساده و خلوت گسترش دهید تا کل نما در عین نداشتن نقطه‌ای بارز، زیبا و خاص دیده شود. به عبارت دیگر، استفاده از طراحی مینیمال باعث حذف جزئیات اضافه و المان‌های شلوغ خواهد شد و هر جز نما را در جای خلوت خود قرار می‌دهد تا در کنار سایر اجزا، همچون یک مجموعه بکر، هوشمندانه و دارای شخصیت به نظر برسد.

استفاده از شیشه در نمای ساختمان مدرن

یکی از انقلابی‌ترین پیشرفت‌ها در طراحی نمای ساختمان، استفاده از شیشه به‌عنوان متریال اصلی نما است. معماران برجسته‌ای مانند لودویگ میس‌ون‌درروه و فیلیپ جانسون، با استفاده از شیشه در سازه‌های نمادین خود، این روند را پیشتازی کرده و با معرفی شیوه‌هایی جدید، تعامل بین ساختمان‌ها و محیط اطراف را به‌طور کامل تغییر دادند.

استفاده از شیشه در نمای ساختمان مدرن

نماهای شیشه‌ای، نمادی از پیشرفت در طراحی مدرن محسوب می‌شوند. بهره بردن از شیشه در طراحی نمای ساختمان سبب شده تا نور طبیعی به‌طور فراوان وارد خانه شود و محیط داخلی و خارجی ساختمان خلوت و با فضای باز به نظر برسد.

از دیگر مزایای شیشه در طراحی نمای مدرن می‌توان به ظاهر پانوراما و ارتباط یکپارچه بین فضاهای داخلی و خارجی اشاره کرد. این ویژگی‌ها باعث شده است که خانه‌ها به یک فضای زندگی دلپذیر با روشنایی مطبوع تبدیل شوند و ساکنان حس ارتباط و اتصال با محیط بیرونی را تجربه کنند.

آینده و روندهای جدید طراحی مدرن نما

معماری مدرن و مینیمالیستی به شیوه‌ای خلاقانه و بهینه، تجربه‌ زیبا و کارآمد را برای ساکنان خانه‌ها به ارمغان می‌آورد. در ترندهای جدید این سبک معماری، خطوط صاف و ساده به همراه فرم‌های هندسی، احساس آرامش فضای باز را ترویج می‌دهند. استفاده از متریال طبیعی مانند چوب و سنگ برای نرمش فضا و ایجاد بافتی گرم و دلنشین در کنار پنجره‌های بزرگ به‌عنوان دریچه نور طبیعی به داخل خانه، ارتباط بین فضای داخلی و بیرونی را تقویت می‌کنند.

آینده و روندهای طراحی مدرن نما

تقابل هرچه بیشتر رنگ‌های خنثی با رنگ‌های تیره و تمرکز بر ایجاد کنتراست و تأثیر بصری جذاب آن، نوع متفاوتی از زیبایی و شگفتی در نمای بیرونی ساختمان را پدید می‌آورند. در عین‌حال، معماران در طراحی فضاهای بیرونی نیز به نیازهای امروزی پاسخ می‌دهند؛ ایوان‌ها، پاسیوها و محیط‌های باز فضایی را برای اجتماعات، تفریح و کار در هوای آزاد فراهم می‌کنند. این فضاها، جایی برای ارتباط اجتماعی و لذت بردن از طبیعت در دسترس ساکنان خانه قرار می‌دهند که در هماهنگی با ساختار و جزئیات نمای ساختمان اثرگذاری متقابل بیشتری برای هم خواهند داشت.

بنابراین، طراحی معماری مدرن و مینیمالیستی، علاوه بر زیبایی و شکوه، به کاربری و عملکرد نیز توجه ویژه‌ای دارد تا خانه به عنوان یک محل زندگی و کار مناسب و مطلوب برای ساکنان خود تبدیل شود. برای این منظور، استفاده هرچه بیشتر از متریال عایق حرارتی و صوتی با مقاومت بیشتر در برابر رطوبت، غبار و حتی آتش‌‎سوزی، امری اجتناب‌ناپذیر در نمای مدرن خواهد بود.

با توجه به پتانسیل متنوع و خلاق سبک معماری مدرن نما، گرایش به انواع نمای ساختمان زنده با قابلیت تغییر شکل بیشتر خواهد شد. این نوع نما می‌تواند با توجه به ساعات مختلف روز یا شرایط دیگر، چینش اجزای خود را به‌گونه‌ای تغییر دهد تا علاوه‌بر معیار زیبایی، بر اثربخشی بهره‌وری نما هم تاثیر بیشتری بگذارد (این تغییرات با کمک موتورهای برقی متصل به نما انجام می‌شود).

با نگاهی به آینده، تکامل نماها در معماری مدرن هیچ نشانه‌ای از افت مقبولیت را نشان نمی‌دهد. معماران در حال بررسی متریال جدیدی مانند گرافن و کامپوزیت‌های زیستی هستند که عملکرد و پایداری بهتری را برای نمای ساختمان ارائه می‌دهند. پیشرفت‌ها در فناوری نانو، پرینت سه‌بعدی و واقعیت‌افزوده فرصت‌های هیجان‌انگیزی را برای ایجاد نماهایی فراهم می‌کند که مرزهای بین قلمرو فیزیکی و دیجیتال را محو می‌کند. آینده نماها دارای پتانسیل بسیار زیادی برای پیشبرد مرزهای طراحی و تغییر محیط ساخته شده خواهد بود.

چطور نمای مدرن جذاب و تاثیرگذار طراحی کنیم؟

ضمن توجه به مفاهیم، اصول و مشخصات نمای مدرن، برای داشتن یک نمای بیرونی جذاب و جلوه‌ای چشمگیر در سبک معماری مدرن، نکات زیر را نیز در نظر بگیرید:

  • تناسبات: نما باید با ارتفاع و عرض ساختمان تناسب داشته باشد تا در محیط اطراف خود، تعادل برقرار شود.
  • تطابق با محیط: رنگ و بافت نما باید با محیط اطراف ساختمان هماهنگی داشته باشد تا وحدت زیبایی بین ساختمان و محیط به وجود آید.
  • استفاده از تکنولوژی‌های پیشرفته: استفاده از پنل‌های خورشیدی، عایق‌های پیشرفته، پنجره‌های دوجداره و سیستم‌های جمع‌آوری آب باران می‌تواند به کارایی و کیفیت نمای بیرونی و ساختمان کمک کند.
  • سبک معماری: انتخاب یک سبک معماری مناسب مانند نئوکلاسیک یا آرت‌دکو می‌تواند به جذابیت و جلوه بیشتری به نما بیرونی ساختمان ببخشد.
  • متریال الهام‌گرفته از طبیعت: طراحی مدرن با وجود احساس آینده‌نگر و الهام‌گرفته از آینده، بر بازگشت به ریشه‌های ما در طبیعت نیز تأکید دارد.
  • استفاده کم از تزئینات: پنجره‌های بزرگ از کف تا سقف و پلان باز اجازه می‌دهد نور طبیعی به خانه سرازیر شود. از آنجایی‌که تزئینات کمی در معماری مدرن وجود دارد، شکل واقعی ساختمان چیزی است که آن را منحصر‌به‌فرد، پیشرفته و زیبا می‌کند.
  • اشکال نامتقارن: معماری مدرن شخصیت و جذابیت را از طریق شکل کلی خود بیان می‌کند زیرا فاقد جزئیات تزئینی شلوغ است؛ اینجاست که عدم تقارن در اشکال نما ظاهر می‌شود. خانه مانند یک اثر هنری مدرن، بسته به هر زاویه‌دید مخاطب، متفاوت به نظر می‌رسد.
  • نقش تیرهای بتنی و اکسپوز: تیرهای فولادی و بتن اکسپوز نما به نمای مدرن ظاهری شن‌وماسه‌ای صنعتی می‌بخشد. مواد خام با ظاهر ساده‌تر و صیقلی‌تر رنگ سفید شفاف تضاد دارند.
  • نرم‌افزارهای طراحی نما: با اینکه طراحی نمای ساختمان به ذوق و خلاقیت معمار بستگی زیادی دارد اما کمک گرفتن از نرم‌افزارهای تخصصی طراحی نمای ساختمان می‌تواند کمک زیادی به هماهنگی اجزا، انتخاب متریال مناسب و تقویت بهره‌وری ساختمان داشته باشد.

طراحی نمای بیرونی یک ساختمان نقش مهمی در جذب توجه و تأثیرپذیری از آن دارد. از این رو، با رعایت نکات فوق می‌توانید یک نمای بیرونی جذاب، زیبا و چشمگیر برای ساختمان خود ایجاد کنید.

نمونه نمای مدرن ساختمان

بررسی موردی چند طرح از نمای مدرن ساختمان

در طراحی مدرن، عملکرد و زیبایی به طور همزمان مورد توجه قرار می‌گیرد. همانطور که در بالا با اصول طراحی یک نمای ساختمانی مدرن آشنا شدید، می‌توانید با استفاده از یک پالت رنگی خنثی، انتخاب دقیق و منحصر به فرد مواد، بهره از خطوط هندسی ساده، جلوه‌ای خیره‌کننده و زیبا برای ساختمان خود خلق کنید. در ادامه این مطلب قصد داریم چند نمونه از نماهای مدرن ساختمانی را مورد بررسی قرار دهیم.

طراحی نمای ویلایی مدرن

پروژه طراحی نمای ویلایی مدرن

تصویر بالا قبل و بعد از بازسازی نمای ویلایی به سبک مدرن را نشان می‌دهد. همانطور که مشاهده می‌کنید این خانه ییلاقی پس از بازسازی زیباتر و مدرن‌تر به نظر می‌رسد؛ چرا که ایوان و منطقه نشیمن دنج در فضای باز در این طراحی جدید گسترش پیدا کرده و زیبایی ایوان چند برابر شده است. همچنین خطوط هندسی ساده سقف، درب ورودی، نرده‌ها و گلدان‌ فولادی کورتن جزئیات خاص و ویژه‌ای را به خانه هدیه بخشیده است.

بازسازی مدرن ساختمان ویلایی

پروژه بازسازی مدرن ساختمان ویلایی

در تصویر بالا قبل و بعد از نمای خانه‌ای که را مشاهده می‌کنید که در ابتدا فضای بیرون خانه بدون تقسیم‌بندی منظم، به یک فضای غیر قابل استفاده تبدیل شده است؛ اما با بازسازی و تقسیم سطوح در تصویر دوم تغییرات فوق‌العاده‌ای را مشاهده می‌کنید.

با استفاده از چند رنگ متضاد در تصویر دوم، معمار، سادگی را تقویت کرده است. همچنین با ایجاد یک فضای سنگ‌فرش‌ شده، باعث شده تا صاحبخانه بتواند از مهمان‌های خود دعوت گرم‌تری داشته باشد. طراحی سنگ‌فرش تا درب ورودی، فضای خاصی را برای ورود و خروج ایجاد کرده است.

بهره از گلدان‌های بزرگ یک فضای خصوصی و خاص ایجاد کرده که صاحبخانه می‌تواند از آن به‌عنوان یک فضای بیرونی دنج استفاده کند و متراژ خانه را افزایش داده است. این تغییرات، علاوه‌بر زیبایی و جلوه‌دهی بیشتر به نما، به فضای خارجی ویلا حیات تازه‌ای بخشیده تا به کمک متریال مدرن و طراحی ساده، تجربه زندگی را برای ساکنان بهبود می‌بخشند.

برج مدرن با طراحی نمای منحنی

پروژه برج مدرن با طراحی نمای منحنی

همانطور که در ابتدای مقاله مطالعه کردید، در طراحی مدرن نمای ساختمان از خطوط منحنی ساده و همچنین نورپردازی زیاد بهره می‌گیرند. در این نمونه برج نیز کاملاً شاهد طراحی خطوط منحنی، نورپردازی مدرن و همچنین شیشه‌های زیادی در نما هستید که همه آنها تکنیک‌های طراحی نمای مدرن محسوب می‌شوند.

طراحی نمای مدرن با فضای باز

پروژه طراحی نمای مدرن با فضای باز

در طراحی مدرن بالا شما شاهده فضای باز شیشه‌ای در جلوی پنجره هر واحد هستید که افراد می‌توانند از این فضا استفاده بهینه کنند. همچنین اگر نگاهی به رنگ ساختمان بیندازید کاملاً مشخص است که طراحی نمای مدرن این ساختمان با بهره از اصول و تکنیک‌های طراحی مدرن از رنگ خنثی سفید و نیز خطوط صاف و تمیز برای طراحی نما بهره گرفته است.

یادداشت پایانی

در پایان باید بدانید که طراحی نمای مدرن مستلزم دانستن نکات، اصول و قوانین آن برای اجرای موفق نما است. فراموش نکنید که در طراحی نمای مدرن باید همه‌چیز تا حد امکان ساده و مینیمال انتخاب شود. جزئیات را با دقت و توجه خاصی باید به طرح مدرن اضافه کنید؛ چراکه در غیر اینصورت نمای سازه شلوغ و از مدرن بودن خارج می‌شود. در طراحی مدرن پالت رنگی خنثی و انتخاب رنگ از این پالت نیز مهم و حائز اهمیت است.

منابع: linkedin.com | rawsonhomes.com

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × 2 =

دکمه بازگشت به بالا