بهترین ابزارهای نرم افزاری برای طراحی نما

ابزارهای نرم افزاری مختلفی برای طراحی و معماری ساختمان استفاده می‌شوند که می‌توان از آنها برای طراحی نما هم بهره برد. اما برخی نرم‌افزارها هم به‌طور اختصاصی برای طراحی نمای ساختمان ایجاد شدند که جذابیت زیبایی‌شناسی نما را افزایش می‌دهد. در این مقاله از مجله تخصصی کیان برنا می‌خواهیم شما را با مجموعه‌ای بهترین ابزارهای نرم افزاری طراحی نما ساختمان آشنا می‌کنیم.

در زیر می‌توانید لیست بهترین نرم‌افزارهای طراحی نمای ساختمان را مشاهده کنید.

  • SketchUp
  • Revit
  • Rhino + Grasshopper
  • Autodesk 3ds Max
  • Cedreo
  • Autocad
  • V-Ray
  • Dynamo
  • Catia
  • Photoahop
  • ابزارهای هوش مصنوعی

ویژگی‌های ضروری در نرم‌افزار طراحی نما

در حوزه معماری، طراحی نما نقشی محوری در تعریف هویت بصری سازه ایفا می‌کند. استفاده از ابزارهای نرم‌افزاری مناسب برای معماران و طراحان از آن جهت ضروری است که بتوانند دیدگاه‌های خلاقانه خود را به‌طور کامل زنده کنند.

تکیه در قابلیت‌های متنوع نرم‌افزارهای طراحی نما اولین گام برای ایجاد نمای بیرونی خیره‌کننده خواهد بود. به همین دلیل قابلیت‌ها و امکانات این نرم‌افزارها جهت خلق یک شاهکار، اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. در ادامه، شما را با این ویژگی‌های مهم آشنا می‌کنیم.

  • رابط کاربری بصری: رابط کاربری کاربرپسند در هر نرم‌افزار طراحی و معماری به سبب گردش کار (Workflow) کارآمد در طراحی نما اهمیت دارد.
  • قابلیت‌های مدل‌سازی سه‌بعدی: تجسم طرح‌ها در مدل سه‌بعدی به دقت و ظرافت طراحی نما کمک می‌کند.
  • عملکرد طراحی پارامتریک: ویژگی سفارشی‌سازی و انطباق پیچیده در پروژه‌های معماری، به کمک قدرت طراحی پارامتریک در مهندسی نما فراهم می‌شود.

بهترین ابزارهای نرم‌افزاری برای طراحی نما

در این بخش شما را با مجموعه‌ای از بهترین نرم‌افزارهای طراحی نمای ساختمان آشنا خواهیم کرد.

نرم‌افزار معماری SketchUp

محیط نرم‌افزار معماری SketchUp
محیط نرم‌افزار معماری SketchUp

SketchUp به کاربر این امکان را می‌دهد که به سرعت و به راحتی طرح‌های سه‌بعدی بسازد. امکان دانلود رایگان این نرم‌افزار وجود دارد اما بسیاری از ویژگی‌های پیشرفته آن در نسخه رایگان، فعال نیست. استفاده از SketchUp برای طراحی انواع نما و ساختار ساختمان بسیار رایج است اما این به معنی محدود بودن قابلیت‌های آن نیست. با استفاده ار نرم‌افزار طراحی نمای SketchUp می‌توان ایده‌های اولیه نما را به خوبی به تصویر بکشید. همچنین می‌توان از کتابخانه عظیم آن برای معماری داخلی و خارجی ساختمان استفاده کرد.

نرم‌افزار طراحی نمای Revit

نرم‌افزار طراحی نمای Revit
محیط نرم‌افزار طراحی نمای Revit

نرم‌افزار طراحی نمای Revit با ابزارهای قدرتمند خود به‌عنوان یک منبع عظیم در حوزه معماری نما شناخته می‌شود. Revit نرم‌افزاری همه‌کاره برای پروژه‌های دوبعدی و سه‌بعدی است که کل خروجی پروژه شامل مدل‌سازی، رندر و مستندات ساخت‌وساز دوبعدی را تولید می‌کند. به جای خطوط و دایره‌ها، می‌توانید از دیوار، سقف، تیر، ستون و سایر اجزا و ویژگی‌های فیزیکی ساختمان مانند در و پنجره استفاده کنید.

نرم‌افزار Revit با اتوکد هم سازگار است و می‌توان از خروجی هر نرم‌افزار در دیگری استفاده کرد. یکی از مهمترین مزایای این نرم‌افزار این است که هر تغییری که در مدل ایجاد می‌کنید در همه بخش‌های ساختمان از جمله پلان‌ها و اجزای آن اعمال می‌شود و زمان هماهنگی و ترسیم را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد.

نرم‌افزار Grasshopper

ترکیب نرم‌افزار Rhino با Grasshopper
محیط نرم‌افزار Grasshopper برای طراحی نمای ساختمان

Grasshopper طراحی ماژولار نما را ممکن می‌کند تا سازندگان بتوانند از آن برای ساده کردن فرآیندهای خود استفاده کنند. Grasshopper ابزارهای زیادی برای خودکارسازی کارهای تکراری در طراحی نما فراهم می‌کند. این نوع کارها با استفاده نوآورانه از متغیرها در این نرم‌افزار ساده می‌شود تا برای تولید مجموعه جدیدی از مولفه‌ها، کاری جز تایپ یک عدد در متغیر انجام ندهیم.

استفاده از Grasshopper به‌عنوان نرم‌افزار طراحی معماری منبع باز یک امتیاز محسوب می‌شود. همچنین به‌طور مرتب افزونه‌های جدیدی برای این نرم‌افزار منتشر می‌شود. علاوه‌بر این، Grasshopper با Rhino 3D به‌طور کامل یکپارچه می‌شود که به لطف این قابلیت، دانستن نحوه کدنویسی برای استفاده از Rhino 3D ضروری نخواهد بود.

ابزار Autodesk 3ds Max برای طراحی نما

نمونه رندر سه‌بعدی با نام‌افزار Autodesk 3ds Max
نمونه رندر سه‌بعدی با نام‌افزار Autodesk 3ds Max

اگرچه میزان استفاده از نرم‌افزار Rhino 3D به دلیل پلاگین‌های پارامتریک و ویژگی‌های مدل‌سازی روان آن به سرعت در حال گسترش است اما Autodesk 3ds Max همچنان محبوب‌ترین نرم‌افزار طراحی ساختمان در مدل‌های سه‌بعدی است. ابزارهای این نرم‌افزار بسیار بیشتر از پیش‌بینی‌ها به حوزه‌های کاری نفوذ پیدا کرده است. ماژول مدل‌سازی و معماری Autodesk 3ds Max بسیار منعطف است و به‌جز حوزه معماری و طراحی نما می‌تواند در بازی‌های ویدیویی، تبلیغات تلوزیونی و … هم استفاده شود.

طراحی سه‌بعدی نما با Cedreo

طراحی سه‌بعدی نما با Cedreo
طراحی سه‌بعدی نما با Cedreo

Cedreo یک نرم‌افزار طراحی ساختمان سه‌بعدی است که برای طراحان داخلی، متخصصان بازسازی و معماران نمای ساختمان به‌کار می‌رود. با استفاده از این ابزار نرم‌افزاری می‌توانید ایجاد یک پلان سه‌بعدی، رندرهای سه‌بعدی واقع‌گرایانه و طراحی نقشه‌های خانه را در کمترین زمان ممکن تجربه کنید.

با Cedreo می‌توانید بر اجرای مرحله طرح اولیه نما و ساختمان تسلط داشته باشید و با استفاده از نسخه ذخیره شده پروژه‌های قبلی خود، طرح‌های آماده را برای هر نما و سازه شخصی‌سازی و خروجی نهایی را به شکل سه‌بعدی مشاهده نمایید. استفاده از این نرم‌افزار قدرتمند، ساده است و انواع رندرهای سه‌بعدی فوتورئالیستی از یک خانه را با نورپردازی مناسب و سایه‌های سطحی ایجاد می‌کند تا در کمتر از 5 دقیقه تصاویر واقعی از سازه خود را به چشم ببینید.

ابزار شناخته شده Autocad

نرم‌افزار طراحی نما Autocad
نمونه طراحی مهندسی نمای ساختمان در اتوکد

با وجود اینکه نرم‌افزار اتوکد سابقه زیادی در حوزه طراحی‌های ساختمانی دارد، اما نرم‌افزار Revit به سرعت در حال جایگزینی آن است. اتوکد ابزاری قدیمی در صنعت نرم‌افزارهای معماری به‌شمار می‌رود که در بین دانشجویان و متخصصان این حوزه شناخته شده است. طرح‌های خروجی اتوکد هم بر بستر اولیه مدل‌سازی سه‌بعدی انجام می‌شود.

با اتوکد می‌توانید رابط کاربری نرم‌افزار را به دلخواه خود تنظیم کنید، لایه‌ها و وزن خطوط را تغییر دهید و درنهایت، با استفاده از استانداردهای طراحی، جزئیات نمای طراحی شده را به صورت دقیق و مهندسی شده خروجی بگیرید.

نسخه اختصاصی اتوکد که برای معماران ساخته شده است، AutoCAD Architecture نام دارد. ویژگی‌های این نسخه به معماران اجازه می‌دهد طرح‌های اولیه کارآمدتری داشته باشند و به‌عنوان یک معمار و طراح ساختمان، کاربری و درک ساده‌تری در استفاده از اتوکد را تجربه کنند.

پیشنهاد مطالعه: انواع ربات ساختمانی

تجسم واقعی نما با V-Ray

تجسم واقعی نما با V-Ray
تجسم واقعی نما با ابزار V-Ray

V-Ray را می‌توان یکی از بهترین نرم‌افزارهای طراحی معماری برای تجسم واقعی طرح دانست. این ابزار، یک پلاگین است که روی SketchUp و ArchiCAD نصب می‌شود و آنها را به نرم‌افزاری با قابلیت رندرینگ عالی تبدیل می‌کند. تمیزترین بافت‌ها، تیره‌ترین تاریکی‌ها و روشن‌ترین رنگ‌های سفید در دقیق‌ترین حالت از نمایش خروجی طرح طبق دنیای واقعی، با V-Ray محقق می‌شود.

 در این پلاگین کتابخانه کاملی از متریال و منابع اولیه طراحی نما و سازه وجود دارد که به کمک آنها می‌توانید گزینه‌های مختلفی در نورها، سطوح و بافت‌های واقعی برای ارتقای سطح واقع‌گرایی طراحی نما را در اختیار داشته باشید.

طراحی نرم‌افزاری نما با Dynamo

طراحی نرم‌افزاری نما با Dynamo
محیط نرم‌افزار نما Dynamo

می‌توان از Dynamo به صورت رایگان به‌عنوان افزونه‌ای برای نرم‌افزار Revit استفاده کرد؛ اما Dynamo نسخه نرم‌افزاری مستقل نیز دارد که با خرید اشتراک، قابل استفاده است. استفاده از این نرم‌افزار که یکی از بهترین موتورهای مهندسی سازه را در اختیار دارد، کار با قطعات پیچیده را ساده می‌کند.

با Dynamo می‌توانید به راحتی طرح‌های خود را بدون شروع از ابتدا تغییر دهید. علاوه‌بر این، می‌توانید تغییرات فوری در آثار خود ایجاد نمایید. در مقایسه با اصلاح دستی طرح‌ها و ذخیره آنها به‌عنوان فایل‌های جدید، کار با این ابزار نرم‌افزاری برای طراحی نما می‌تواند در وقت شما صرفه‌جویی کند.

ابزار نرم‌افزاری CATIA برای طراحی نما

ابزار نرم‌افزاری CATIA برای طراحی نما
عکس محیط نرم‌افزار CATIA

CATIA به معماران، مهندسان، مالکان و سازمان‌ها اجازه می‌دهد تا فراتر از محدودیت‌های روش‌های سنتی تحویل پروژه‌های ساختمانی، با ارائه طیف وسیعی از مدل‌سازی سه‌بعدی و راه‌حل‌های تجربه‌محور که کل فرآیند طراحی، مهندسی و تحویل را شامل می‌شود، نما و سازه خود را طراحی و ارائه نمایند.

نقطه قوت CATIA توانایی آن در تولید سریع و دقیق مدل‌های سه‌بعدی بسیار پیچیده است. معماران اغلب از CATIA هنگام کار بر روی پروژه‌هایی استفاده می‌کنند که به هندسه پیچیده، مدل‌سازی پارامتریک و سطح بالایی از جزئیات نیاز دارند. مدل‌سازی پارامتریک و توانایی‌های طراحی مولد کتیا، معماران را قادر می‌سازد تا با نسخه‌های مختلف طراحی، آزمایش کرده و یکپارچگی سازه را بهینه کنند.

استفاده از Photoshop برای معماری نما

استفاده از Photoshop برای معماری نما
نمونه خروجی نمای ساختمان در فوتوشاپ

با وجود اینکه کاربرد اصلی نرم‌افزار فوتوشاپ در طراحی‌های گرافیکی است اما نسخه‌های جدید این نرم‌افزار، امکان طراحی انواع تصاویر مهندسی به شکل سه‌بعدی را ارائه کرده است. با فوتوشاپ می‌توان برای رندر گرفتن نهایی از طراحی‌های نمای ساختمان، تغییرات در ظاهر ارتفاع، پلان، رنگ، لایه‌ها، پردازش تصویر، افزودن بافت‌ها، مناظر، مردم، آسمان و … استفاده کرد. همچنین یک ابزار عالی برای اصلاح و ویرایش اسکن کار شما و ایجاد عکس‌های نهایی می‌باشد.

ابزارهای هوش مصنوعی طراحی نما

در حال حاضر نسل جدید ابزارهای نرم‌افزاری طراحی نما از قدرت هوش مصنوعی استفاده می‌کنند تا با تحول در رویکرد طراحی، راه‌حل‌های شهودی و هوشمندتری ارائه دهند که بتواند نیازهای سازه را پیش‌بینی کرده و فضاهایی با زیبایی، عملکرد و سبک شخصی بیشتر را در بر بگیرد.

به‌عنوان مثال، ReRoom AI یک نرم‌افزار هوش مصنوعی پویا و مبتنی بر وب است که به کاربران امکان می‌دهد تا هر گوشه ساختمان اعم از فضای داخلی و نمای خارجی را طراحی یا بازسازی کنند. این ابزار با سرعت فوق‌العاده خود در طراحی و رندرینگ، مجموعه گسترده‌ای از المان‌های مختلف را برای طراحی داخلی و خارجی ساختمان ارائه کرده است. با استفاده از چنین نرم‌افزارهایی، زمان و هزینه طراحی نما به‌طور چشمگیری کاهش پیدا می‌کند.

ReRoom AI متعلق به شرکت ReRender AI است که ابزارهای هوش مصنوعی برای طراحی‌های معماری ارائه می‌دهد. در زیر می‌توانید نمونه نمای ساخته شده با این نرم‌افزار را مشاهده کنید.

ابزارهای هوش مصنوعی طراحی نما
نمونه طراحی نمای ساختمان با هوش مصنوعی

چگونه بهترین نرم‌افزار طراحی نما را انتخاب کنیم؟

هنگامی‌که به دنبال بهترین ابزارهای نرم‌افزاری معماری هستید، مهم است که نحوه استفاده از آنها و میزان آشنایی و تخصص خود را در این زمینه در نظر بگیرید. همچنین توجه داشته باشید که همه نرم‌افزارها، طراحی معماری یکسانی ایجاد نمی‌کنند، بنابراین باید اطمینان حاصل کنید که از مدل‌سازی اطلاعات ساختمان و مهارت آن در رندر سه‌بعدی پشتیبانی می‌کند. در ادامه، مهم‌ترین ویژگی‌های یک ابزار نرم‌افزاری طراحی نما و ساختمان را بیان کرده‌ایم:

  • دقت: نرم‌افزار باید به معماران این امکان را بدهد که نقشه‌ها و طرح‌ها را با دقت و جزئیات بسیار بالا انجام دهند تا اندازه‌گیری‌ها، زوایا و تناسب‌ها با حذف احتمال اشتباهات انسانی ناشی از طراحی دستی، دقیق و مهندسی شده باشند.
  • تجسم: معماران می‌توانند از نرم‌افزارهای پیشرفته برای ساخت مدل‌های دوبعدی و سه‌بعدی از طرح‌های خود استفاده کنند. این تجسم به معماران و حتی مشتریان کمک می‌کند تا قبل از شروع ساخت، خروجی پروژه را بهتر درک کنند.
  • صرفه‌جویی مالی: نرم‌افزار باید به معماران کمک کند تا در درازمدت با کاهش خطاها و نیز امکان انجام تغییرات موثر در طراحی، هزینه‌های مالی کمتری متقبل شوند. در صورت وجود خطاهای کمتر در مرحله طراحی، ایجاد تغییرات در طول ساخت‌وساز هزینه کمتری خواهد داشت.
  • خروجی سه‌بعدی و نمونه‌سازی: باید بتوان طرح‌های نرم‌افزاری را مستقیماً برای چاپ سه‌بعدی یا نمونه‌سازی استفاده کرد تا معماران بتوانند نمایش‌های ملموسی از طرح‌های خود برای ارائه‌ها، جلسات با مشتری یا اعتبارسنجی طراحی تولید کنند.
  • کارایی: نرم‌افزار باید با قابلیت بازبینی و سفارشی‌سازی سریع، فرآیند طراحی را سرعت ببخشد. با این کار، معماران می‌توانند به سرعت و به راحتی تغییراتی در طرح‌ها ایجاد کنند و در زمان پروژه صرفه‌جویی کنند.

حرف آخر

انتخاب ابزارهای نرم‌افزاری طراحی نما برای معماران و طراحانی که به دنبال جابجایی مرزهای خلاقیت هستند، حیاتی است. با درک ویژگی‌ها و روندهای نرم‌افزاری طراحی نمای ساختمان، معماران می‌توانند تصمیمات آگاهانه‌تری بگیرند تا به خلق نماهای الهام‌بخش، متمایز و ماندگار منجر شود. در ادامه این مقاله از کیان برنا، به سه سوال متداول شما در این حوزه هم پاسخ داده‌ایم.

آینده طراحی نما به چه سمتی پیش می‌رود؟

آینده طراحی نما در «طراحی مولد» نهفته است. لذا باید در مورد تغییرات انقلابی به سمت راه‌حل‌های مبتنی بر هوش مصنوعی که خلاقیت و کارایی طراحی سازه را افزایش می‌دهد، اطلاعات کافی داشته باشید.

بهترین نرم‌افزار معماری برای مبتدیان چیست؟

Cedreo بهترین برنامه معماری برای مبتدیان است. Cedreo همه ابزارهایی را که برای توسعه طرح‌های دوبعدی و سه‌بعدی حرفه‌ای نیاز دارید، در اختیار شما قرار می‌دهد و درنهایت می‌تواند رندرهای سه‌بعدی فوتورئالیستی از طرح شما ایجاد کند.

آیا می‌توان از هوش مصنوعی در طراحی نمای ساختمان استفاده کرد؟

بله. ابزارهای متعددی مبتنی بر هوش مصنوعی ایجاد شده‌اند تا بتوان از محاسبات، دقت و پیشنهادات هوش مصنوعی در انواع طراحی نمای داخلی و خارجی استفاده کرد.

منبع: arch2o.com

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

12 − شش =

دکمه بازگشت به بالا