انواع قطعات بتنی پیش ساخته پلیمری و سیمانی

انواع قطعات بتنی پیش ساخته شامل محصولات متنوعی است که هر کدام از آنها در پروژه‌های عمرانی و ساختمانی کاربرد خاص خود را دارند. انواع قطعات پیش ساخته بتنی با استفاده از قالب‌های قابل استفاده مجدد در خارج از محل پروژه و در یک محیط کاملاً کنترل شده ساخته و پرداخته می‌شوند. قطعات بتنی پیش ساخته مدوالر در مقایسه با دیگر عناصر مشابه خود قیمت مقرون به صرفه‌تری دارند و همچنین شرایط نصب و اجرای آنها بسیار راحت و ساده است.

قطعات بتنی پیش ساخته ساختمان شامل مواردی نظیر موزاییک پلیمری، بتن اکسپوز، دیوارپوش بتنی پلیمری، نرده های پلیمری بتنی و غیره هستند و روز به روز نیز به تنوع آنها افزوده می‌شود. انواع قطعات پیش ساخته بتنی در ایران به واسطه تولید کنندگان موفق داخلی با بهترین کیفیت و همچنین با استفاده از بروزترین و کارآمدترین سیستم‌ها به تولید می‌رسد. از اینرو مزایای قطعات بتنی پیش ساخته در مقایسه با معایب قطعات بتنی پیش ساخته بسیار بیشتر است. به عنوان مثال انواع قطعات پیش ساخته بتن صنعتی مخصوصا کفپوش‌های پلیمری بتنی در برابر عوامل تخریبی و خورنده دوام بسیار بالایی دارند و بهترین گزینه برای بهره‌گیری در کارخانه‌های صنعتی به‌شمار می‌روند.

انواع قطعات پیش ساخته پلیمری

منظور از قطعات بتنی پیش ساخته چیست؟

انواع قطعات بتنی پیش ساخته شامل محصولاتی هستند که با ریختن بتن در قالب‌های مخصوص تولید می‌شوند و پس از تولید برای بهره‌برداری، از کارخانه به محل اجرای پروژه منتقل می‌شوند.

اخلاط بتن و همچنین بتن ریزی در محل اجرای پروژه کاری سخت و طاقت فرسا است. همچنین این فرایند نیاز به زمان، هزینه و نیروی کار زیادی دارد. اما قطعات بتنی پیش ساخته مدوالر هیچکدام از مشکلات فوق را دربردارند و به راحتی قابل اجرا هستند. انواع قطعات پیش ساخته بتنی در ایران با استفاده از بهترین و بروزترین ماشین آلات اتوماتیک و تجهیزات پیشرفته، به تولید می‌رسند و قابلیت لازم برای تامین امنیت سازه‌های بتنی مختلف را دارند.‌

انواع قطعات بتنی پیش ساخته پلیمری

در حال‌حاضر قطعات بتنی پیش ساخته پلیمری در انواع و اقسام مختلفی تولید می‌شوند که کاربردی‌ترین آنها شامل موارد زیر هستند.

  • بتن اکسپوز (پلاک کف پلیمری)

بتن اکسپوز یا به عبارت دیگر پالک کف پلیمری یکی از انواع قطعات بتنی پیش ساخته است که این روزها برای نمای داخلی و خارجی انواع ساختمان به صورت گسترده مورد بهره‌گیری قرار می‌گیرد. این دسته از محصولات به صورت پانل ساخته می‌شوند و سطحی کاملاً صاف و صیقل و استحکام بالایی دارند. از اینرو در شرایط جوی مختلف قابل استفاده هستند.

مهمترین ویژگی‌های این دسته از بتن‌های پیش ساخته شامل شرایط اجرا و نصب راحت، قیمت مناسب، طراحی ظاهری زیبا و ساده، سرعت اجرای بالا و برخورداری از تنوع طرح و اندازه است. متریال مورد نیاز برای ساخت بتن اکسپلور شامل آب، سیمان، رزین مخصوص رنگ‌کاری، ماسه، ریزدانه و افزودنی‌ها است. همچنین تولید کنندگان جهت عرضه محصولی مطلوب و قابل نصب برای نمای ساختمان و افزایش استحکام این نوع قطعات پیش ساخته از پرکننده و روان‌کننده نیز استفاده می‌کنند.


برای مشاهده قیمت و خرید بتن اکسپوز کلیک کنید


بتن اکسپلور به‌واسطه دستگاه‌ ویبراتور به تولید می‌رسد و بخاطر لرزشی که این دستگاه در حین کار ایجاد می‌کند، تمامی حباب‌های موجود در آن از بین می‌رود. به همین دلیل سطح بتن اکسپوز درجه‌یک و مرغوب همواره کاملاً صاف و صیقل بوده و هیچ گونه تخلخل و فرورفتگی در آن مشاهده نمی‌شود.

  • موزاییک پلیمری

یکی دیگر از انواع قطعات بتنی پیش ساخته شامل موزاییک پلیمری است.  موزاییک پلیمری یک نوع سنگ مصنوعی به شما می‌رود و به دلیل برخورداری از مقاومت بالا در مکان‌های پر رفت و آمد رفت مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نوع موزاییک با استفاده از سیمان، پلیمر، رزین و ماسه به‌واسطه فرایند پلیمریزاسیون ساخته می‌شود و از نظر ظاهری شباهت‌های زیادی به سنگ‌های طبیعی دارد.

در فرایند پلیمریزاسیون به دلیل کریستال شدن سیمان، مقاومت بتن تا دو برابر افزایش پیدا می‌کند. همین عامل سبب شده است که موزاییک پلیمری در مقایسه با دیگر انواع موزاییک در برابر عوامل تخریبی دوام و استحکام بیشتری داشته باشد و همچنین دمای ۵۰ درجه زیر صفر را تحمل کند.

در ساختار موزائیک  پلیمری علاوه‌‌بر رنگ‌های مصنوعی و شیمایی  از رنگ‌های طبیعی و معدنی نیز استفاده می‌شود. همین عامل سبب شده است از ظاهری زیبا و طبیعی برخوردار باشد. این دسته از محصولات دارای وزن سبکی بوده و به راحتی قابل حمل هستند. همچنین در کنار شرایط نصب آسان، پس از نصب نیز شرایط نگهداری آنها بسیار راحت است.

از این نوع موزاییک برای زیباسازی فضاهای مختلفی می‌توان بهره برد. برخورداری از ابعاد و اندازه متنوع سبب شده است که استفاده از آن نیازی به برش کاری نداشته باشد و بدون اتلاف وقت در محل مورد نظر نصب می‌شوند.


برای مشاهده و خرید موزاییک پلیمری کلیک کنید


  • کفپوش پلیمری

کفپوش پلیمری با استفاده از بتن، روان‌کننده‌ها، رزین‌ها و سایر مواد شیمیایی تولید می‌شود و یکی دیگر  از انواع قطعات بتنی پیش ساخته به شمار می‌روند. این دسته از محصولات به دلیل برخورداری از ترکیبات خاص یک نوع پوشش کاملاً ضد آب به شمار می‌روند.

همچنین در برابر خوردگی بسیار مقاوم بوده و از اینرو گزینه‌ای بسیار ایده‌ال برای پوشش سطوح فضاهایی که در مجاورت مواد شیمیایی، اسیدها، بازها، آب و رطوبت قرار دارند، محسوب می‌شوند. به عبارت دیگر پلیمر موجود در ساختار کفپوش‌های پلیمری بتنی موجب شده است که کاربرد گسترده‌ای در پروژه‌های عمرانی و ساختمانی با کاربری‌های متفاوت داشته باشند.

کفپوش‌های پلیمری یکی از انواع قطعات پیش ساخته بتن صنعتی و ساختمانی بوده و از دو ماده اصلی که شامل سخت کننده‌ها و رزین‌ها است، تولید می‌شود. رزین‌ها و سخت کننده‌ها در کنار یکدیگر یک ماده پلاستیکی بسیار محکم و سخت را به وجود می‌آورند. بنابراین این دسته از کفپوش‌ها علاوه‌بر داشتن مقاومت بالا در برابر خوردگی در برابر سایش، ضربه و فشار نیز دارای مقاومت مکانیکی بالایی هستند. کفپوش پلیمری ضد لغزش بوده و در برابر نوسانات حرارتی و انواع حلال صنعتی نیز جزو گزینه‌های مقاوم به شمار می‌رود.

در کنار همه مزایای نام برده باید گفت که این دسته از محصولات با تنوع رنگی بالایی تولید می‌شوند و همچنین به‌عنوان یک عایق حرارتی و رطوبتی قابل استفاده هستند. دیگر آنکه دارای اجرای سریع و آسانی بوده و سطوحی کاملاً یکپارچه و غیر قابل نفوذ دارند.

در حال‌حاضر از کفپوش‌های پلیمری علاوه‌بر محیط‌های صنعتی در مکان‌های عمومی، محیط‌های پر رفت و آمد و دارای ترافیک سنگین نیز استفاده می‌شود. ناگفته نماند که کفپوش‌های پلیمری پلی یورتال و اپوکسی جزو پرکاربردترین و همچنین بهترین نوع این دسته از خانواده‌ بتن‌های پیش ساخته پلیمری هستند.


برای خرید و مشاهده قیمت کفپوش پلیمری کلیک کنید


کفپوش بتنی پلیمری
  • جدول بتنی پلیمری

یکی دیگر از اعضای خانواده انواع قطعات بتنی پیش ساخته شامل جدول بتنی پلیمری است. این دسته از محصولات برای تعیین محدوده‌های شهری، نظیر جداسازی پیاده‌رو از مسیر ماشین‌رو، جداسازی جوی‌های آب از سطح خیابان و غیره مورد استفاده قرار می‌گیرند و دارای انواع مختلفی نظیر جدول بتنی رنگی، جدول بتنی دور باغچه، جدول بتنی بزرگ، جدول بتنی خیابانی و غیره هستند.

باید متذکر شد که جدول بتن یکی از مهم‌ترین عناصر برای زیباسازی فضای شهری به شمار می‌رود و رنگ آن به صورت پیش فرض خاکستری است. اما در مواقع نیاز در حین تولید به متریال اولیه آن افزودنی‌های رنگی نیز اضافه می‌شود یا آنکه جدول‌ها پس از نصب رنگ آمیزی می‌شوند.

 در حال‌حاضر این دسته از بتن‌های پیش ساخته به دو روش بتنی پرسی خیس و بتنی پرسی خشک تولید می‌شود که هر کدام از این روش‌ها مزایا و معایب خاص خود را دارند.


برای خرید و مشاهده قیمت جدول بتنی کلیک کنید


جدول بتنی پلیمری پیش ساخته
  • دیوارپوش بتنی پلیمری

دیوارپوش بتنی پلیمری یکی دیگر از انواع قطعات بتنی پیش ساخته است که با استفاده از بتن و پلیمر ساخته می‌شود. دیوارپوش بتنی پلیمری یک پنل‌ پیش‌ساخته‌ است که این روزها با  طرح‌های مختلفی تولید شده و راهی بازار می‌شود. این نوع دیوارپوش هم برای نمای داخلی و هم برای نمای خارجی ساختمان قابل استفاده است و جلوه‌ای شیک و مدرن به نمای داخلی و خارجی ساختمان می‌بخشد.

دیوارپوش‌های بتنی پلیمری در مقایسه با دیوارپوش‌های بتنی معمولی از دوام و طول عمر بیشتری برخوردار هستند. زیرا در ساختار این دسته از محصولات علاوه‌بر بتن، سیمان، ماسه، آب و شن محصولات پلیمری نظیر  روان‌کننده‌ها و مواد پرکننده نیز وجود دارد. از اینرو دیوارپوش پلیمری یک محصول بسیار متراکم به شمار می‌رود و در ساختار آن هیچ حفره و خللی وجود ندارد. به همین دلیل در برابر تنش‌ها و فشارها دارای مقاومت بسیار خوب و قابل قبولی است.

در حال‌حاضر دیوارپوش‌های بتنی پلیمری به صورت تایل‌های مستطیل، مربع و سه بعدی‌های طرح‌دار به تولید می‌رسند و در مقابل رطوبت نیز کاملاً مقاوم هستند. بنابراین علاوه‌بر نمای داخلی و خارجی ساختمان برای ساخت استخر و دیگر محل‌های ذخیره‌سازی آب، محوطه سازی پارک‌ها، نمای داخلی سرویس بهداشتی و حمام نیز کارایی دارند.


برای خرید یا مشاهده قیمت دیوارپوش پلیمری کلیک کنید


  • واش بتن

واش بتن یک نوع کفپوش بتنی جذاب و زیبا است که در لیست انواع قطعات بتنی پیش ساخته قرار دارد. یکی از مهم‌ترین شاخصه‌های این دسته از کفپوش‌ها وجود سنگدانه‌های ریز و برجسته در ساختار آن است. همین عامل سبب شده است که به عنوان یک گزینه زیبا و چشم نواز برای کف‌سازی انواع محوطه مورد توجه پیمانکاران قرار بگیرد. این دسته از محصولات در مقابل عوامل فرسایشی و تخریبی بسیار مقاوم بوده و از تنوع رنگی خوبی برخوردار هستند.

این نوع کفپوش بتنی دکوراتیو زیبا از ترکیب سنگدانه‌های درشت یا ریز با بتن و افزودنی‌های روان کننده و چسب به دست می‌آید و از آن به عنوان موزاییک سنگ برجسته یا موزاییک شسته نیز زیاد می‌شود. یکی دیگر از ویژگی‌های مهمی که موجب شده است واش بتن بیش از بیش در کانون توجه قرار بگیرد نگهداری راحت آنها است.


برای مشاهده قیمت واش بتن کلیک کنید


نمایی از حیاط کار شده با واش بتن
  • دال بتنی پلیمری

دال بتونی که به صورت یکپارچه با استفاده از مصالحی نظیر بتن و فولاد ساخته می‌شود یک نوع سقف به شمار می‌رود. این گزینه نیز در لیست انواع قطعات بتنی پیش ساخته قرار دارد و مهمترین اجزای تشکیل دهنده آن شامل بتن و میلگرد است.  این دسته از بتن‌های پیش ساخته با ضخامت‌های ۱۰ الی ۵۰ سانتی متری تولید می‌شوند و برای ساخت عرشه انواع پل، سقف سازی و کف سازی در انواع سازه با کاربری متفاوت مورد بهره‌گیری قرار می‌گیرند. معمولاً آن دسته از دال‌هایی که دارای ضخامت کمتری هستند برای سنگ فرش و دال‌هایی که ضخامت بالایی دارند به عنوان عرشه و پل به کار می‌روند.

برخورداری از ابعاد و اندازه استاندارد برای دال‌های بتنی اهمیت بسزایی دارد. اگر فاقد ابعاد استاندارد باشند نصب آنها به صورت صحیح در کنار یکدیگر امکان‌پذیر نخواهد بود و این امر به شدت کیفیت و ایمنی سازه را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

دال‌های بتنی دارای انواع بسیار متنوعی هستند و بر اساس معیارهای مختلفی دسته‌بندی می‌شوند. به عنوان مثال دال بتنی از نظر انتقال بار شامل انواع دال یک طرفه دال دو طرفه است.

دال بتنی مزایای مختلفی دارد که مهمترین آنها شامل مقاومت بالا در برابر حرارت و رطوبت، طول عمر بالا، برخورداری از مقاومت برشی بالا، سرعت اجرای بالا، صرفه‌جویی در مصالح و عایق صوتی است.


برای مشاهده قیمت دال بتنی پیش ساخته کلیک کنید


  • نرده های پلیمری بتنی

یکی دیگر از انواع قطعات بتنی پیش ساخته شامل نرده های پلیمری بتنی است که این دسته از محصولات نیز از ترکیب بتن و پلیمر تولید می‌شوند. نرده‌های بتنی دارای انواع مختلفی نظیر نرده باغچه، نرده تراس، نرده راه‌پله و غیره است که هرکدام از آنها کارایی خاص خود را دارند. به عنوان مثال نرده باغچه برای حصار کشی آلاچیق، محوطه سازی باغچه و غیره به کار می‌رود. اما نرده‌های راه‌پله و تراس به ترتیب مناسب راه پله و تراس هستند و در حوزه طراحی داخلی و خارجی ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرند.

نرده پلیمری بتنی به روش سنگ مصنوعی تولید می‌شود و در برابر عوامل جوی مقاومت بسیار بالایی دارد و در شرایط جغرافیای مختلف قابل استفاده است.

به طور کلی ترکیبات مورد نیاز برای تولید این دسته از بتن‌های پیش ساخته شامل ماسه دوبار شور طبیعی، سیمان سفید، رزین و شن شکسته نخودی است. البته برخی از تولید کنندگان نیز به درخواست مشتری جهت تولید نرده رنگی، پیگمنت‌های رنگی را نیز به ترکیبات آن اضافه می‌کند.

همچنین این دسته از محصولات در دو نوع مسلح و غیر مسلح تولید می‌شوند که برای مسلح کردن آنها نیز میلگرد ۱۰ آجدار به کار می‌رود. البته ناگفته نماند که انواع نرده بتونی مسلح پلیمری فقط برای حصار و نرده صراحی به کار می‌روند و دیگر انواع نرده بتنی قابل مسلح شدن نیستند.


برای مشاهده قیمت نرده بتنی کلیک کنید


  • خانه های بتنی پیش ساخته

خانه های بتنی پیش ساخته نیز شکل دیگر از انواع قطعات بتنی پیش ساخته به شمار می‌رود که تمامی قطعات و اجزای آنها در خارج از محل اجرا ساخته شده و سپس جهت نصب به محل استقرار پروژه انتقال داده می‌شوند. خانه‌های پیش ساخته برای ایجاد اتاق نگهبانی، اقامتگاه‌های توریستی، ایجاد اتاقک درون محوطه‌ باغ‌های شخصی و ایجاد خانه‌های سازمانی کارایی دارند. یکی از مهمترین ویژگی‌های قابل ذکر برای این نوع از خانه سرعت اجرای بالا است. ناگفته نماند که این سبک از خانه در کنار حمل و نقل آسان در برابر زلزله نیز مقاومت بالایی دارد و حتی نماسازی دیوارهای داخلی و خارجی آن نیز با کمک گچ و رنگ امکان‌پذیر است.

تولید کنندگان، این دسته از بتن‌های پیش ساخته را به نحوی طراحی و تولید می‌کنند که در مقایسه با خانه‌های معمولی تفاوت خاصی ندارند و تمامی امکانات لازم برای سکونت را دربردارند. به نحوی که می‌توان از آنها به عنوان یک واحد مسکونی کامل برای سکونت بهره‌برداری کرد.

مزایای قطعات بتنی پیش ساخته

مزایای قطعات بتنی پیش ساخته سبب شده است که در حال‌حاضر بسیاری از پیمانکاران ترجیح دهند به جای اخلاط بتن در محل اجرای پروژه، به سراغ انواع قطعات بتنی پیش ساخته بروند. زیرا استفاده از انواع قطعات پیش ساخته بتنی نقش موثری در افزایش سرعت انجام پروژه دارند و همچنین استفاده از آنها منجر به کاهش ضایعات ساختمانی و در نتیجه کاهش هزینه‌های مورد نیاز برای اجرای پروژه‌های مختلف می‌شود.

از طرف دیگر انواع قطعات پیش ساخته بتنی در ایران در شرایط بسیار مطلوب و استانداردی تولید می‌شوند و همین عامل سبب شده است که استفاده از آنها در کنار دیگر مزایای نام برده منجر به افزایش استحکام سازه شود.

پیشنهاد مطالعه: راهنمای نصب بتن پیش ساخته کف و دیوار

گاهی اوقات شرایط جوی و گرم یا سرد بودن هوا سبب می‌شود که عملیات بتن‌ریزی در محل پروژه با مشکلات مختلفی به همراه شود. در چنین شرایطی بتن‌های پیش ساخته نقش فرشته نجات را بازی کرده و از فدا شدن استحکام سازه به دلیل شرایط جوی نامساعد و یا متوقف شدن اجرای پروژه جلوگیری به عمل می‌آورند. دیگر مزایای قابل ذکر برای بتن‌های پیش ساخته شامل بسترسازی ایمن، زیبایی شناسی و دوام است.

معایب قطعات بتنی پیش ساخته

تولید انواع قطعات بتنی پیش ساخته در کنار مزایای نام برده با معایب مختلفی نیز به همراه است. یکی از بارزترین معایب قطعات بتنی پیش ساخته سرمایه‌گذاری اولیه بالا برای تولید است. به عبارت دیگر برای راه اندازی کارخانه ساخت قطعات بتنی، علاوه‌بر مکان مناسب به یک سری ماشین آلات پیچیده و سنگین هم نیاز است که تهیه آنها سرمایه زیادی می‌خواهد.

مسئله حمل و نقل و انتقال قطعات پیش ساخته از محل تولید به محل اجرا نیز یکی دیگر از معایب قابل ذکر برای این منظور است. زیرا فرایند حمل و نقل نیاز به تجهیزات و شرایط خاص خود دارد. در اکثر موارد بتن‌های پیش ساخته دارای ابعاد بزرگ و وزن سنگینی هستند. همین امر سبب شده است که امکان جابجایی آنها با دشواری‌های مختلفی به همراه شود. در اکثر موارد برای جابجایی بتن‌های پیش ساخته به تجهیزات خاصی نظیر جرثقیل‌های قابل حمل یا برج نیاز است.

یکی از کلیدی‌ترین نکات برای کسب اطمینان از ایجاد ساختاری محکم و قوی با استفاده از قطعات بتنی، مونتاژ اعضای پیش ساخته است. زیرا وجود کوچکترین نقص در یکی از اعضای عضو سازه منجر به بروز اخلال در شرایط اتصال سازه‌ها به یکدیگر می‌شود و کیفیت و امنیت کلی پروژه را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

سوالات متداول

انواع قطعات بتنی پیش ساخته شامل چه مواردی می‌شود؟

انواع قطعات پیش ساخته بتنی شامل موارد مختلفی نظیر خانه‌های بتنی پیش ساخته، بتن اکسپوز، موزاییک پلیمری، کفپوش پلیمری، جدول بتنی پلیمری، دیوارپوش بتنی پلیمری، واش بتن، دال بتنی پلیمری، نرده های پلیمری بتنی و غیره است.

خانه‌های بتنی چه تفاوتی با خانه‌های معمولی دارند؟

خانه‌های بتنی در مقایسه با خانه‌های معمولی فرایند ساخت سریع و راحت‌تری دارند. اما از نظر امکانات مورد نیاز برای زندگی هم سطح خانه‌های معمولی بوده و تقریباً تمامی امکانات ابتدایی لازم برای سکونت را دارند.

قطعات بتنی پلیمری چه تفاوتی با قطعات بتنی سیمانی دارند؟

قطعات بتنی پلیمری به دلیل برخورداری از مواد خاص نظیر رزین و روان‌کننده‌ها نسبت به قطعات بتنی سیمانی از دوام و مقاومت بیشتری برخوردار هستند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 + یک =

دکمه بازگشت به بالا