راهنمای نصب بتن پیش ساخته کف و دیوار

بتن پیش ساخته از اوایل قرن بیستم در پروژه‌های معماری مورد استفاده قرار گرفت. این متریال همه‌کاره برای ساخت بسیاری از عناصر ساختمان از جمله کف، دیوار، نما و نرده‌ها مناسب است. بلوک‌های بتنی به دلیل استفاده ساده، نصب راحت و نتیجه کار فوق‌العاده زیبا، محبوبیت زیادی پیدا کرده‌اند و در حال حاضر به‌طور گسترده‌ای برای ایجاد دیوارها و کفسازی‌های ساختمان استفاده می‌شوند. شناخت مراحل استاندارد نصب و اجرای قطعات پیش ساخته می‌تواند زیبایی و دوام ساختمان‌تان را برای سال‌ها تضمین کند. این مقاله از مجله معماری کیان برنا به عنوان یک راهنمای جامع، تمام چیزهایی را که باید در مورد بلوک‌های پیش ساخته بتنی از جمله انواع، مزایا، ملاحظات طراحی، نصب، هزینه‌ها و موارد دیگر بدانید پوشش می‌دهد.

مزایای پنل‌های بتنی پیش ساخته

مزایای زیادی وجود دارد که پنل‌های بتنی پیش ساخته را از نظر کیفیت، کارایی و عملکرد به گزینه‌ای بهتر تبدیل می‌کند.

استحکام و دوام بالا

فرآیند تولید پنل‌های پیش ساخته به بتن فوق‌العاده با کیفیت بالا، متراکم و با مقاومت فشاری زیاد منجر می‌شود. نتیجه نهایی، یک محصول بتنی بسیار بادوام و فراتر از بتن معمولی ریخته‌گری شده در محل است. همچنین پنل‌های پیش ساخته یکپارچگی ساختاری و زیبایی ظاهر خود را برای چندین دهه حفظ می‌کنند.

سرعت نصب

نصب سیستم‌های بتنی پیش ساخته در مقایسه با روش‌های دیگر سریع‌تر است. پس از آماده‌سازی سایت، نیروهای آموزش دیده می‌توانند پانل‌های پیش ساخته را به سرعت نصب کنند. 

صرفه‌جویی در هزینه

اگر سرعت ساخت‌وساز را در نظر گرفته بگیرید، پنل‌های بتنی پیش ساخته بسیار مقرون‌به‌صرفه هستند. همچین در هزینه‌های نیروی کار ماهر، ضایعات مواد و زمان نظارت بر ساخت‌وساز نیز صرفه‌جویی خواهد شد.

طراحی انعطاف‌پذیر

پنل‌های پیش ساخته را می‌توان با نمای ظاهری، بافت‌های سطحی متنوع، رنگ‌ها و پرداخت‌های مختلف تولید کرد. حتی مانعی برای ساخت طرح‌های پیچیده وجود ندارد (در این زمینه مقاله اضافه کردن تکسچر (بافت) به نمای بتنی را مطالعه کنید).

کنترل کیفیت بالا

از آنجایی که پانل‌های بتنی پیش ساخته در کارخانه و در یک محیط کنترل شده تولید می‌شوند، استانداردهای تضمین کیفیت در مقایسه با روش‌های ریخته‌گری در محل بالاتر است. بنابراین نتیجه کار همیشه ثابت، باکیفیت و به‌دور از متغیرهای آب‌‌وهوایی خواهد بود.

مقاوم در برابر آتش

قطعات بتنی پیش ساخته با طراحی مناسب، مقاومت بسیار خوبی در برابر آتش نشان می‌دهند. بتن غیر قابل احتراق است و براساس ضخامت و سنگدانه‌های مورد استفاده، درجه‌بندی‌های مقاومتی متفاوتی را در برابر آتش ارائه می‌دهد. همچنین پانل‌های عایق‌دار از رتبه‌های بهتری در این زمینه برخوردارند.

راندمان حرارتی

ساندویچ پانل‌های بتنی عایق شده یا مدل‌های توخالی پر شده با عایق، مقاومت حرارتی بسیار بالایی دارند. این ویژگی‌، راندمان انرژی را بهبود می‌بخشد و هزینه‌های گرمایش/سرمایش را در مقایسه با دیوارهای بتن ریخته‌گری شده کاهش می‌دهد.

کاهش صدا

دیوارهای بتنی پیش ساخته با جرم متراکم و سنگین و ادغام با هسته‌های عایق‌کننده، کنترل صوتی بسیار دقیقی را ارائه می‌دهد. این‌ پنل‌ها صدای بیرونی را بسیار بیشتر از سیستم‌های سبک وزن جذب می‌کنند و از طرفی هسته‌های توخالی، نویزهای داخلی کم‌تری را منتقل می‌کنند.

حداقل تعمیر و نگهداری

پنل‌های پیش ساخته بسیار بادوام و مقاوم در برابر هوا، پوسیدگی، خوردگی و حشرات هستند. اگر به درستی نصب شوند، غیر از تمیز کردن و بازرسی‌های گاه‌به‌گاه درزبندی، به تعمیر و نگهداری کمی نیاز دارند؛ به‌طوریکه عمر مفیدشان به 100 سال هم می‌رسد (بد نیست مقاله قدیمی‌ترین سازه‌های بتنی جهان را مطالعه کنید).

پایداری

بتن پیش ساخته دارای مزایای پایدار زیادی است که استفاده از حداقل مواد ضایعاتی در زمان تولید، یکی از آن‌ها محسوب می‌شود. بتن می‌تواند خاکستر بادی، سرباره، سنگدانه‌های بازیافتی و محصولات جانبی صنعتی را در خود جای دهد. همچنین پانل‌ها محصولاتی یک‌بار مصرف نیستند و در بازسازی بنا مجدداً مورد استفاده قرار می‌گیرند.

مزایا و راهنمای قطعات بتن پیش ساخته دیواری

انواع دیوارهای بتنی پیش ساخته

دیوار بتنی پیش ساخته یک آیتم ساختمانی است که در کارخانه تحت شرایط کنترل شده ریخته‌گری، پخت و درنهایت تولید می‌شود. سپس قطعات دیوار پیش ساخته به محل ساخت‌وساز منتقل شده و با استفاده از جرثقیل در جای خود قرار می‌گیرند. این نوع دیوارها مزایای بسیاری دارند و فرآیند ساخت ساختمان را از طریق تولید انبوه و روش‌های ساخت خارج از محل کارآمد می‌کنند. در واقع آنها جایگزینی برای دیوارهای بتنی سنتی ریخته شده در محل هستند.

انواع مختلفی از سیستم‌های دیوار بتنی پیش ساخته برای مطابقت با نیازهای متنوع ساختمان وجود دارد که در ادامه به معرفی هر کدام می‌پردازیم.

پانل‌های دیواری سلب

پانل‌های دیواری سلب فاقد هسته یا بخش‌های توخالی هستند که از یک مقطع بتنی جامد تقویت شده با شبکه‌های میلگرد فولادی تشکیل شده‌اند. پانل‌های جامد بیشترین میزان استحکام و دوام را دارند و معمولاً برای دیوارهای برشی به‌کار می‌روند.

پانل‌های دیواری عایق

پانل‌های دیواری عایق حاوی هسته‌های عایق فوم سفت و سخت هستند که بین دو لایه بتن مسلح قرار گرفته‌اند. در این نوع دیوارها، عایق‌ها وظیفه مدیریت عملکرد‌‌های حرارتی را بر عهده دارند در حالی که لایه‌های بتنی به استحکام بنا می‌افزایند. پانل‌های عایق اکثراً برای دیوارهای بیرونی ساختمان استفاده می‌شوند.

ساندویچ‌ پانل دیواری 

ساندویچ‌ پنل‌های دیواری دارای دو لایه (لایه‌های بتنی) هستند که توسط یک پرکننده بتنی سبک از هم جدا شده‌اند. این پنل‌ها در قسمت بیرونی به کمک فولاد تقویت شده‌اند و به‌عنوان یک دیوار خارجی به صورت ترکیبی از استحکام و عایق حرارتی عمل می‌کنند.

پانل‌های دیواری باربر

دیوارهای بتنی پیش ساخته باربر برای تحمل بارهای عمودی طراحی شده‌اند. این دیوارها می‌توانند پانل‌های توپر یا توخالی با مقاومت فشاری بالا و تقویت‌کننده‌های فولادی برای ایجاد یکپارچگی ساختاری باشند. دیوارهای باربر پیش ساخته به عنوان جایگزینی برای دیوارهای آجری، بلوکی یا دیوارهای ریخته شده در محل استفاده می‌شوند.

پانل‌های دیواری غیر باربر

پانل‌های پیش ساخته غیر باربر به جای حمل بارهای عمودی سنگین به عنوان پرکننده بین عناصر اصلی سازه استفاده می‌شوند. این دیوارها عملکردی مانند پارتیشن دارند و با تکیه بر سازه‌های اصلی بنا، فضاهای داخلی و بخش‌های مختلف ساختمان را شکل می‌دهند. 

دیوار دوتایی

در ساخت‌وساز پیش ساخته دو جداره از دو دیوار مستقل استفاده می‌شود که توسط یک فضای پر از هوا جدا شده‌اند. این سیستم، راندمان حرارتی را افزایش می‌دهد و کاربری فضا را در برابر جذب و نفوذ صدا بهینه می‌کند. دو دیوار با استفاده از اتصالات ویژه یکپارچه می‌شوند.

دیوارهای شاتکریت (Shotcrete Walls)

شاتکریت روشی است که در آن بتن را روی مش میلگرد برای ایجاد لایه به لایه دیوار اسپری می‌کنند. شاتکریت پیش ساخته شامل پاشیدن بتن بر روی پانل‌ها در محیط کنترل شده کارخانه است که سبب بهبود کیفیت دیوارها می‌شود.

برای اطلاعات بیشتر، مقاله انواع قطعات بتنی پیش ساخته را مطالعه کنید.

فرآیند نصب دیوار بتنی پیش ساخته

دیوارهای بتنی پیش ساخته ویژگی‌های بسیار فوق‌العاده‌ای دارند، مشروط به اینکه به دقت و با رعایت اصول درست نصب گردند. در ادامه برخی از جزئیات کلیدی ساخت و نصب بهینه پانل دیواری پیش ساخته را بررسی می‌کنیم.

تولید

کارخانه سازنده، پانل‌های بتن مسلح را مطابق با مشخصات پروژه در یک محیط کنترل شده تولید می‌کند؛ در نتیجه پروتکل‌های کیفیت دقیقاً دنبال شده و پانل‌ها ریخته‌گری می‌شوند. سپس برای دستیابی به مقاومت فشاری مورد نظر بهینه‌سازی می‌گردند.

ذخیره‌سازی و حمل‌ونقل

پانل‌های دیواری پیش ساخته پس از بازرسی و قبل از انتقال به محل پروژه ذخیره‌سازی و دپو می‌شوند. سپس در زمان مشخص شده با دقت روی کامیون‌ها برای تحویل بارگذاری شده و به سایت مورد نظر انتقال می‌یابند. برای اطلاعات کامل‌تر مقاله بهترین شیوه دپو و جابجایی بتن اکسپوز را مطالعه کنید.

آماده‌سازی پایه

در زمان تولید پنل‌ها، تیم ساخت‌وساز پی ساختمان و دال کف را آماده می‌کند. اتصال‌دهنده‌ها درون دال جایگذاری می‌شوند تا پانل‌های دیوار نگه‌ دارند. فونداسیون باید تراز و مطابق با ارتفاع بنا ساخته شود.

نصب پنل

برای بالا بردن پانل‌های پیش ساخته و قرار دادن آنها در بالای فونداسیون، از جرثقیل استفاده می‌شود. نیروهای کار پانل‌ها را به سمت محل دیوارها هدایت کرده و به‌طور موقت آنها را مهار یا پیچ می‌کنند. 

تراز و تزریق

پانل‌های دیواری با اتصالات حرفه‌ای تراز می‌شوند. سپس دوغاب به درزهای بین پانل‌ها و کف پمپ می‌شود تا یک اتصال محکم ایجاد کند. دوغاب تداوم ساختاری را فراهم می‌کند و پشت‌بندهای پانل پس از اینکه تزریق به استحکام رسید، برداشته می‌شود.

اتصالات و پر کردن

اتصالات مکانیکی بین پانل‌ها و اعضای سازه طبق نقشه‌های اجرایی انجام شده و لوله‌های تأسیسات از طریق دهانه‌های از پیش ساخته شده هدایت می‌شوند. پس از بازرسی، پر کردن پشتی در امتداد بیرونی برای تکمیل نصب سیستم دیوار انجام می‌گردد.

نکات طراحی و نصب دیوار بتنی پیش ساخته

نکات طراحی و نصب دیوار بتنی پیش ساخته

در این بخش، ملاحظات کلیدی طراحی و نصب دیوار بتنی پیش ساخته ارائه شده است.

  • تعیین بارهای سازه‌ای شامل بارهای مرده، بارهای زنده، باد، لرزه‌ای، برف و غیره. پانل‌های دیواری باید دارای مقاومت کافی برای مقاومت در برابر این نیروها باشند.
  • مناسب‌ترین نوع دیوار بتنی پیش ساخته را براساس نیازهای سازه‌ای و معماری انتخاب کنید. یکپارچه‌سازی عایق، میرایی صدا، دهانه‌ها و غیره را در نظر بگیرید.
  • اتصالات پانل دیواری نقش مهمی در یکپارچگی سیستم دارند. سخت‌افزار و طراحی اتصال با استحکام بالا و بادوام را برای تداوم سازه مشخص کنید.
  • تلورانس‌ها را در فرآیند تولید در نظر بگیرید و اجازه دهید تنظیمات در طول نصب انجام شود. از مفاصل آشکار برای تراز استفاده کنید.
  • پانل‌های دیواری پیش ساخته را در هماهنگی با سیستم کلی ساختمان طراحی کنید تا به‌طور مناسب با کف‌ها، ستون‌ها و پایه‌ها یکپارچه شوند.
  • مخلوط بتن با کیفیت بالا و بادوامی را که برای عمر مفید ساختمان کارایی دارد مشخص کنید. حفاظت در برابر خوردگی را نیز در نظر بگیرید (مقاله ارزیابی دوام بتن را بخوانید).
  • جزئیات برای عملکرد و ظاهر مهم است. ابعاد، آرماتورها، دهانه‌ها، پایانه‌ها، نقاط بالابر، اتصالات و غیره را به وضوح مشخص کنید.
  • با تولیدکنندگان با تجربه پیش ساخته در مراحل اولیه طراحی کار کنید تا از تخصص آنها در قابلیت ساخت، حمل‌ونقل و ملاحظات نصب استفاده کنید.

روش‌های عایق‌کاری دیوار بتنی پیش ساخته

عایق‌بندی ساندویچ پانل بتنی پیش ساخته یک استراتژی بسیار موثر برای مدیریت انرژی سازده و دستیابی به اهداف پایداری بنا می‌باشد. در اینجا روش‌های موثر عایق‌کاری دیوارهای پیش ساخته آورده شده است.

  • هسته‌های فوم سفت و سخت: تخته‌های فوم پلی استایرن منبسط شده که بین دو لایه قرار می‌گیرند رایج‌ترین روش عایق‌کاری است.
  • بتن عایق: بتن سلولی با ساختار متخلخل را می‌توان به جای فوم بین دو لایه استفاده کرد. ارزش عایقی آن کمتر است اما مزایای دیگری دارد.
  • بتن پرلیت: بتن ساخته شده با سنگدانه پرلیت، سبک و عایق است و در عین حال در برابر آتش نیز مقاوم است. مخلوط‌های پرلیت را در پانل‌های نازک کار می‌کنند.
  • پشم معدنی: چوب‌های پشم معدنی یا تخته‌های ساخته شده از بازالت یا سرباره می‌توانند هسته‌های ساندویچ پانل را پر کنند و به‌عنوان عایق حرارتی و مقاوم در برابر آتش عمل کنند.

انواع کفپوش بتنی پیش ساخته

کف‌های بتنی پیش ساخته برای هر صنعتی که به سطوح بادوام و مستحکم نیاز دارند یک انتخاب عالی محسوب می‌شوند. مقاومت بالا در برابر آب و آتش، آنها را به گزینه‌ای ایده‌آل برای کفپوش مناطق مستعد رطوبت یا گرما تبدیل می‌کند. بتن پیش ساخته به راحتی فشار بار تجهیزات سنگین و رفت‌وآمد افراد زیاد را تحمل می‌کند. این مسأله باعث می‌شود که کفپوش‌های بتنی برای کارگاه‌ها و محل‌های پرترافیک گزینه بسیار مناسبی باشد.

از طرفی تمیز کردن و نگهداری کف‌های بتنی آسان است و بخصوص در صنایعی که بهداشت در اولویت قرار دارد، حیاتی است. بسیاری از افراد به دلیل این مزایا و به ویژه دوام و تطبیق‌پذیری، صفحات آماده بتن مسلح را انتخاب می‌کنند. 

انواع مختلفی از کفپوش بتنی پیش ساخته بر اساس محیط و فضای مورد استفاده وجود دارد که جوابگوی نیازهای متنوعی است. در ادامه به معرفی هر کدام می‌پردازیم.

اسلب‌های توخالی

این کفپوش دارای یک هسته توخالی است که در طول دال قرار دارد و باعث کاهش وزن و استفاده از مواد می‌شود. این پنل‌ها معمولاً در ساختمان‌های مسکونی و تجاری مانند آپارتمان‌ها، هتل‌ها و ساختمان‌های اداری استفاده می‌شوند.

سطح دوگانه 

این نوع کف‌های بتنی پیش ساخته دارای سطح مقطع دوگانه T هستند و اغلب در ساختمان‌های تجاری و صنعتی بزرگ مانند پارکینگ‌ها و انبارها استفاده می‌شوند.

تیر و تخته

این نوع کف، از تیرها و تخته‌های پیش ساخته‌ای تشکیل شده که در محل پروژه مونتاژ می‌شوند. معمولاً این پنل‌ها را در ساختمان‌های مسکونی و تجاری و همچنین در پارکینگ ها بکار می‌برند.

اسلب‌های جامد

کف‌های دال بتنی جامد هیچ‌گونه فضای خالی یا هسته توخالی ندارند. آنها اغلب کف ساختمان‌های صنعتی مانند کارخانه‌ها و انبارها را می‌پوشانند. 

روکش بتنی پیش ساخته

کفپوش بتنی پیش ساخته شامل ریختن روکش بتنی بر روی یک کف سازه‌ای مانند عرشه فولادی یا پانل‌های بتنی پیش ساخته می‌شود. اکثراً در ساختمان‌های تجاری و صنعتی و همچنین در پارکینگ‌ها به‌کار می‌روند.

مراحل نصب کفپوش بتنی پیش ساخته

مراحل نصب کفپوش بتنی پیش ساخته

کفپوش‌های بتنی پیش ساخته دارای ساختار و چینش مدولاری هستند که باید به دقت و مهارت انجام شود. شناخت اصول و نحوه درست نصب این پنل‌‌ها به شما در داشتن سطحی بادوام و بسیار جذاب کمک می‌کند.

علامت‌گذاری منطقه 

اولین مرحله در فرآیند نصب با علامت‌گذاری منطقه مورد نظر، استفاده از دستگاه مناسب و قرار دادن دال‌های کف نزدیک به محل نصب آغاز می‌شود. اطمینان از وجود فضای کافی برای جابجایی ایمن در حین بارگیری/تخلیه و مونتاژ می‌تواند به جلوگیری از خطرات احتمالی هنگام کنار هم قرار دادن این تأسیسات پیش ساخته کمک کند.

آماده‌سازی ناحیه پایه

تجهیزات ساخت‌وساز، ماشینی باورنکردنی است که سطح پایه را برای مطابقت با استانداردهای لازم آماده و فشرده می‌کند. برای بهترین نتایج از خاک مناسب با حداقل ضخامت 50 میلیمتر پس از مرتب‌سازی نهایی استفاده کنید.

بلند کردن و قرار دادن پانل‌ها

هنگامی که پایه را ساختید و آن را برش دادید، به یک جرثقیل نیاز دارید تا پانل‌های بتنی پیش ساخته را از منطقه چیدمان به محل نصب منتقل کند. قرار دادن اولین پانل بتنی در گوشه، یک نقطه شروع کاملاً مشخص را ایجاد می‌کند. بنابراین، باید اطمینان حاصل کنید که تمام نقشه‌ها و مشخصات کاری، الزامات دقیق هندسه قرارگیری را بیان می‌کند.

تنظیم پانل‌های دیگر

پس از نصب موفقیت‌آمیز اولین دال کف پیش ساخته، می‌توانید دال‌های باقیمانده را قرار دهید تا طرح پلان کفپوش به‌طور کامل شکل بگیرد. در حین نصب پنل دوم، با دقت بالایی آن را در زاویه قائمه با پانل اول قرار دهید. هنگامی که پانل‌ها سطح را پوشاندند، ممکن است به هم جوش داده شوند یا به وسیله صفحات فیکس شده نصب گردند.

آب‌بندی، پر کردن، فشرده‌سازی

هنگامی که پانل‌های بتنی در موقعیت خود قرار گرفتند، مرحله نهایی آب‌بندی کردن درزها با یک سیلر ضد آب در امتداد اتصالات قطعات است. تفنگ آب‌پاش به استفاده موثر از درزگیر کمک می‌کند و شکاف‌های بین پانل‌ها را می‌بندد.

در نهایت، کفپوش بتنی را پر کنید و با استفاده از لودر چرخدار، شن‌های اطراف را مطابق با شرایط مورد نیاز محل فشرده کنید. پانل‌های بتنی پس از فشرده شدن کامل، حداکثر خواص مقاومتی خود را بازیابی می‌کنند (اطلاعات بیشتر در مقاله مراقبت و نگهداری از پلاک بتن اکسپوز کف).

جمع‌بندی

پنل‌های بتنی پیش ساخته دارای مزایای متعددی هستند که آنها را به یک راه‌حل بسیار متنوع و کارآمد برای ساختمان‌سازی تبدیل می‌کند. این پنل‌ها با دوام ذاتی، استحکام، سرعت نصب، انعطاف‌پذیری طراحی، کنترل کیفیت و ویژگی‌های عملکردی، یک روش ساخت‌وساز پیشرفته را نشان می‌دهند. بتن پیش ساخته در طول چرخه عمر کامل یک ساختمان از طریق نیازهای تعمیر و نگهداری کم، صرفه‌جویی در انرژی و چندین دهه عمر مفید، ارزش افزوده دارد. دیوارها و کفپوش‌های بتنی پیش ساخته یک انتخاب عالی هستند که به شما اجازه می‌دهند تا خواسته‌های خود را از نظر کیفیت و کارایی بهینه کنید.

منابع: civilenggblitz.com | dallcon.com | converge.io

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نه + 19 =

دکمه بازگشت به بالا