نحوه مراقبت و نگهداری از پلاک بتن اکسپوز کف

سنگ فرش‌های بتنی به دلیل دوام بالا، جذابیت‌های زیبایی شناختی و کاربری گسترده، یکی از گزینه‌های محبوب برای فضاهای بیرونی هستند. با این حال، طول عمر و عملکرد درست سنگفرش تا حد زیادی به طراحی متفکرانه، تعمیر و نگهداری منظم و به موقع بستگی دارد؛ زیرا ممکن است به دلیل بی‌توجهی، تردد وسایل نقلیه و رفت و آمد زیاد در معرض لکه‌ و سایش قرار گیرند. عدم رسیدگی به پلاک‌های بتن اکسپوز کف به مرور سبب خراب شدن و از دست رفتن زیبایی‌ بصری روسازی آن شده و در درازمدت، هزینه‌های بیشتری را تحمیل می‌کند. در این مقاله تخصصی از کیان برنا به بررسی انواع نکات و روش‌های نگهداری از پلاک بتن اکسپوز کف می‌پردازیم و اقدامات لازم و کاربردی جهت مراقبت استاندارد از سنگفرش‌های بتنی را معرفی می‌کنیم.

گام اول: طراحی اصولی پلاک بتنی کف 

اگر می‌خواهید برای فضای بیرونی یک پروژه از سنگ فرش بتنی استفاده کنید قبل از هر چیز باید چند نکته مهم و اساسی طراحی را در نظر گرفته و رعایت کنید:

هدف طراحی و میزان بار فضا

نوع استفاده و کاربری فضا را مشخص کنید. آیا کف مورد نظر باید وزن وسایل نقلیه را تحمل کند یا تنها مکانی برای پیاده‌روی است؟ بطور مثال، گذرگاه‌های سواره به سنگ فرش‌های ضخیم‌تر با پایه‌های محکم‌تری نسبت به پیاده‌راه‌ها نیاز دارند (پیشنهاد می‌کنیم محتوای صفحه قیمت و خرید پلاک کف را مشاهده کنید).

انتخاب نوع سنگ‌ فرش بتنی

اندازه، شکل، بافت و رنگ پلاک‌های بتن اکسپوز کف می‌تواند به طرز چشمگیری بر ظاهر پروژه تأثیر بگذارد. بنابراین مدل‌هایی را انتخاب کنید که مکمل سبک معماری بنا باشد و در شرایط آب‌وهوایی منطقه مقاومت بالایی از خود نشان دهد.

انتخاب نوع سنگ‌ فرش بتنی

زهکشی پلاک بتنی

زهکشی غیر استاندارد منجر به تجمع آب فراوان می‌شود و رطوبت حاصل از آن به مرور زمان پایه‌های نگهدارنده پلاک‌های بتنی کفپوش را تخریب می‌کند. با طراحی یک شیب ملایم به راحتی می‌توان آب اضافه را هدایت و تخلیه کرد.

الگوی چینش پلاک‌های کف بتنی

چیدمان پلاک‌ها بسته به طرح و فضای معماری پروژه می‌تواند حالت ساده یا پیچیده‌ای داشته باشد. الگوها نه تنها به جذابیت بصری نهایی می‌افزایند بلکه یکپارچگی کف‌پوش را نیز بیشتر می‌کنند. 

مهار لبه‌های کفپوش

تأسیسات کف‌‌ پوش بتنی برای حفظ ساختار و عدم بهم‌‌ریختگی طرح در اثر حرکت‌‌های جانبی به مهار لبه‌ها نیاز دارد. برای این منظور می‌توان از مهارکننده‌های بتنی، پلاستیکی یا فلزی استفاده کرد.

بیشتر بخوانید: مقایسه کامل کفپوش (سنگفرش) بتنی و سنگ طبیعی

گام دوم: نگهداری از پلاک‌های بتن اکسپوز کف

مراقبت و نگهداری از پلاک کف سبب می‌شود که سنگ‌ فرش‌‌های بتنی کف، ظاهر بسیار خوب‌شان را حفظ کنند و طول عمر بیشتری داشته باشند. نگهداری از کف‌ پوش‌ها شامل اقداماتی چون تمیزکاری منظم و روتین، آب‌بندی کردن درز‌ها، کنترل علف‌های هرز و از بین بردن لکه‌ها می‌شود. در ادامه با شرح بیشتری از هدف و چگونگی اجرای هر یک از این موارد بهمراه‌تان خواهیم بود. 

پاکسازی لکه‌های پلاک بتنی

علاوه‌بر جارو کردن منظم، نیاز است که تمیز کردن عمیق دوره‌ای را برای از بین بردن لکه‌های سرسخت و کثیفی‌های ریشه‌دار کفپوش بتنی انجام دهید. روش‌های مختلفی وجود دارد که براساس شدت لکه مورد استفاد قرار می‌گیرند.

پاک کردن لکه از پلاک کف بتن اکسپوز با دستگاه
  1. لکه‌های خفیف

محلول آب گرم و صابون می‌تواند به‌طور مؤثری لکه‌های رنگ روشن ناشی از ریختن مواد مختلف یا رد پا‌ها را از بین ببرد. قبل از شستشوی کامل پلاک کف، به آرامی ناحیه آسیب‌دیده را با یک برس نرم یا جارو فشار دهید.

  1. لکه‌های سخت

در این موارد باید از پاک‌کننده‌های مخصوص سنگ‌ فرش‌های بتنی استفاده کنید. این محصولات به گونه‌ای طراحی شده‌اند که به عمق سطح متخلخل نفوذ کنند و لکه‌های سرسخت ناشی از روغن، گریس، زنگ‌زدگی و … را از بین ببرند. 

  1. شستشوی تحت فشار

ممکن است در برخی موارد به شستشوی تحت فشار برای نظافت عمیق سنگفرش‌های بسیار کثیف یا حذف لکه‌های سخت و کهنه نیاز داشته باشید. در بخش بعدی همین عنوان را به صورت جداگانه و کامل مورد بررسی قرار می‌دهیم.

شستشوی تحت فشار پلاک بتن اکسپوز کف

تکنیک‌های موثر شستشوی پلاک بتنی کف با فشار

هنگامی که صحبت از حفظ ظاهر تمیز و بکر سنگفرش‌های بتنی به میان می‌آید، تکنیک‌های مؤثر شستشوی تحت فشار حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. این روش قدرتمند به حذف کثیفی، کپک‌ها و سایر آلودگی‌های سخت از سطح پلاکت‌های بتنی اکسپوز کمک می‌کند و زیبایی واقعی آن‌ها را مثل روز اول نشان می‌دهد. 

نحوه شستشوی تحت فشار پلاک بتن اکسپوز کف

  • برای شروع، سطح بتنی را از هرگونه وسیله یا زباله‌ای که موجب اختلال در روند شستشو می‌شود، پاک کنید. 
  • در مرحله بعد، سنگفرش‌ها را از نظر وجود قطعات سست یا ترک‌برداشته بررسی کنید و قبل از اقدام، تعمیرات لازم را انجام دهید.
  • سپس نوبت شستشوی کف می‌شود. یک شلنگ فشار قوی با قابلیت تنظیم شدت جریان آب جهت جلوگیری از آسیب دیدن تایل‌های بتنی تهیه کنید. با استفاده از یک نازل، آن را روی یک منطقه کوچک نامحسوس آزمایش کنید تا میزان فشار مناسب را بدست آورید. به تدریج فشار آب را در صورت نیاز افزایش دهید و در عین‌حال، فاصله ثابتی از سطح داشته باشید تا به نتایج مطلوب برسید. 
  • به‌عنوان مثال، برای از بین بردن لکه‌های سرسخت یا رشد کپک‌ها ممکن است نیاز به یک نازل باریک‌تر با نیروی متمرکز بیشتری داشته باشید. با این‌حال مراقب باشید که برای مدت زمانی طولانی روی یک نقطه تمرکز نکنید، زیرا فشار زیاد آب می‌تواند باعث آسیب رسیدن به سطح پلاک شود.
  • به خاطر داشته باشید که دقت در اینجا مسأله‌ای کلیدی است. در حین شستشو تمام سطوح را به‌طور روشمند پوشش دهید و از یک سر به سر دیگر طبق یک الگوی ثابت حرکت کنید. به مناطق کور و درزهای باریک میان سنگ فرش‌ها که در آن کثیفی و زباله جمع می‌شود بیشتر توجه کنید.
  •  پس از اتمام شستشو، قبل از رفتن به مرحله بعدی جهت آب‌بندی سنگ فرش‌های بتنی، زمان کافی برای خشک شدن کامل تایل‌ها اختصاص دهید.

بیشتر بخوانید: موزاییک و کفپوش چیست؟

آب‌بندی پلاک‌های بتن اکسپوز کف

درزگیری و آب‌‌بندی کردن پلاک‌های بتنی یکی از مهم‌ترین و مؤثرترین اقدامات مراقبتی است که ظاهر و کارایی کفپوش را برای چند سال آینده تضمین می‌کند. در اینجا چند مورد از مزایای آب‌بندی پلاک‌های بتنی کف را مشاهده خواهید کرد. 

لزوم آب‌بندی پلاک‌های بتن اکسپوز کف

جلوگیری از محو شدن بافت

آب‌‌بندی، سطح‌ پلاک‌های بتنی را در برابر اشعه UV محافظت می‌کنند. اشعه ماوراءبنفش سبب می‌شود که بسیاری از مواد بر اثر قرار گرفتن طولانی‌مدت در معرض نور خورشید تجزیه شده و دانه‌های رنگی موجود در پلاک به آرامی در طول زمان محو شوند. آب‌‌بندی کردن به حفظ شدن رنگ تایل‌ها حتی زیر نور شدید خورشید کمک می‌کند. 

تقویت رنگ‌ها

آب‌‌بندی عملکردی مشابه انواع لاک‌ها برای سطوح چوبی دارند. در واقع آب‌‌بندی کردن می‌تواند رنگ‌ها و تضادهای موجود در تایل‌های بتنی را نمایان کرده و جذابیت ظاهری بیشتری ایجاد کند. ظاهر خیس و مرطوب از دیگر ویژگی‌هایی است که در برخی از روش‌های درزگیری دیده می‌شود و در صورت استفاده ظاهر حیاط را بسیار زیبا می‌کند.

تثبیت‌کننده ملات

درزگیرهای تثبیت‌کننده مفصل‌ها سبب سخت شدن شن و ماسه و ملات میان تایل‌های بتنی می‌شوند که این مزیت، از فرو ریختن پلاک‌‌ها در اثر حرکت روی آنها، جاری شدن باران و لانه‌گزینی حشرات جلوگیری می‌کند. این مزیت به‌طور ویژه برای لبه‌های استخر بسیار کاربردی و مؤثر است و ملان را از آب داخل آن دور نگه می‌دارد. همچنین درزگیرهای تثبیت‌کننده موجب کاهش رشد علف هرز میان درزهای کف پوش می‌شوند. 

درزگیری پلاک بتن اکسپوز کف با شن و ماسه

از بین بردن لکه‌ها

شاید مهم‌ترین مزیت درزگیری پلاک بتن اکسپوز کف را بتوان در کاهش تخلخل آنها دانست؛ زیرا با وجود آب‌بندی، پلاک‌ها قادر به جذب روغن یا خاک نخواهند بود و میزان لکه‌پذیری‌شان کاهش می‌یابد. 

روش آب‌بندی سنگ فرش‌های بتن اکسپوز

  • ابتد اطمینان حاصل کنید که سطح تایل‌های بتنی خشک است و حداقل تا ۲۴ ساعت آینده خبری از بارش باران نخواهد بود.
  • سپس با تمیز کردن سطح پلاک‌های بتن اکسپوز شروع کنید. هرگونه کثیفی، لکه یا زباله را با استفاده از آب یا محلول تمیزکننده مناسب پاک کنید. این مرحله بسیار مهم است، زیرا چسبیدن درست درزگیر به سطوح کف پوش‌ها تنها به واسطه تمیز بودن کامل آن‌ها ممکن می‌شود. با یک جاروی خوب یا با استفاده از دمنده برگ، زباله‌‌ها را از سطح کفپوش دور کنید و در عین حال مراقب باشید که شن و ماسه‌ها از بین درزهای سنگفرش خارج نمی‌شوند.
  • علف‌های هرز رشد کرده میان سنگفرش‌ها را جدا کرده و دور بیندازید.
  • درزگیر را با یک سمپاش کم‌فشار اعمال کنید و تمام سطح حیاط و فضای مورد نظر را پوشش دهید.
  • برای هدایت مواد به داخل اتصالات و پوشش کامل سطح، از یک اسکاج استفاده کنید. داشتن ضخامت یکسان در تمامی بخش‌های کف جهت دستیابی به استحکام و ظاهر بهتر بسیار مهم است. در استفاده از درزگیر زیاده‌روی نکنید، زیرا ممکن است منجر به درخشندگی یا پوکه شدن نامطلوب گردد.
  • پس از اتمام کار، اجازه دهید سطح کفپوش برای دو تا سه ساعت خشک شود. 
  • قبل از راه رفتن بر روی تایل‌های بتنی از خشک شدن کامل درزگیرها اطمینان حاصل کنید.

کف پوش‌ها را می‌توان به طور دوره‌ای آب‌بندی کرد تا کیفیت بالای موادشان برای سال‌ها حفظ شود. به‌طور کلی درزگیرها باید هر ۳ تا ۵ سال یکبار تمدید شوند که بهتر است زمان دقیق آن را از مهندس ناظر پروژه جویا شوید.

تمیز کردن‌های روتین و بررسی نقاط حساس

تمیز کردن روتین بخشی حیاتی از پروسه حفظ و مراقبت از پلاک‌های بتنی آب‌بندی شده است. با گنجاندن این روتین در برنامه تعمیر و نگهداری، ظاهر ‌کف بتنی تازه می‌ماند و به طول عمر آنها افزوده می‌شود. حذف منظم زباله‌هایی مانند برگ‌ها، شاخه‌ها و کثیفی از سطوح آن، جلوی تجمع ذرات ساینده را می‌گیرد و احتمال خراشیدگی یا آسیب رساندن به پلاک بتن اکسپوز کف را کاهش می‌دهد.

همچنین می‌توانید با چک‌های نقطه‌ای، هرگونه مشکل بالقوه مانند علائم سایش، ترک، تراشه یا پلاک‌های شل را شناسایی کنید. درنهایت برای جلوگیری از آسیب بیشتر و حفظ یکپارچگی فضای بیرونی خود، سریعاً هر مشکلی را که با آن روبرو می‌شوید برطرف کنید.

قبل و بعد از نظافت پلاک کف بتن اکسپوز

گام سوم: تعمیر پلاک‌های بتنی اکسپوز کف

حتی با نگهداری خوب نیز ممکن است پلاک‌های بتنی گه‌گاهی نیاز به تعمیر داشته باشند. تعمیرات معمولاً به صورت‌های زیر انجام می‌شوند:

  • تعویض پلاک‌ها: ماهیت ماژولار پلاک بتنی، تعویض قطعات آسیب‌دیده را آسان می‌کند. برای این کار ملات اطراف پلاک بتنی آسیب‌دیده را بردارید، قطعه مذکور را بلند کرده و با یک پلاک جدید و سالم جایگزین کنید.
  • قرار دادن قطعات در جای درست: با گذشت زمان، پلاک بتنی به دلیل رفت‌وآمد یا حرکت طبیعی زمین ته‌نشین یا جابجا می‌شوند. می‌توان با برداشتن بخش‌های آسیب‌دیده، مرتب کردن و فشرده‌سازی مجدد پایه، پلاک‌های بتنی را اصلاح کرد.
  • درزهای آب‌بندی: اگر مقدار قابل توجهی از شن و ماسه ملات توسط باران یا باد شدید شسته شود، باید برای جلوگیری از جابجایی پلاک‌ها باید درزگیری مجدد انجام شود. ماسه پلیمری گزینه خوبی است زیرا ذرات در اثر رطوبت بسیار منسجم شده و یک مفصل محکم اما انعطاف‌پذیر ایجاد می‌کند که مقاومت خوبی در برابر رشد علف‌های هرز و فعالیت حشرات دارد.
استفاده از دمنده برای شستشوی کفپوش بتن اکسپوز

مراقبت از پلاک‌های بتنی اکسپوز در هوای بسیار سرد و زمستانی

اگر پروژه‌‌ای در آب‌وهوای بسیار سرد و برفی اجرا کردید و می‌خواهید پس از سپری شدن زمستان، در بهار از زیبایی کف بتنی آن مطمئن باشید، بهتر است نکات زیر را رعایت کنید:

  •  برف‌روبی مسیر سنگ‌فرش شده: پاکسازی تهاجمی با استفاده از تیغه فلزی می‌تواند آسیب قابل توجهی به پلاک بتنی تزئینی وارد کند. استفاده از تیغه‌های لاستیکی برای برف‌روبی تا حد زیادی به حفظ مسیر کمک می‌کند.
  • ذوب یخ: از آنجایی که نمک سبب تخریب بتن می‌شود، ترکیب این یخ و نمک کمکی به افزایش طول عمر پلاک بتنی نخواهد کرد. به جای سنگ نمک می‌توانید از محصولات ذوب یخ بدون سدیم (مانند کلرید منیزیم) استفاده کنید.
  •  برف روبیدن: بهتر است هنگام پاک کردن برف پیاده‌روهای بتنی از یک بیل پلاستیکی استفاده کنید. بیل‌های فلزی موجب خراشیده شدن سطح پلاک‌ها می‌شوند. آسیب‌های وارد شده ظاهر پیاده‌رو را خراب می‌کند و رفع آن‌ها با هزینه بالایی همراه است.
  •  پارک کردن وسیله نقلیه: اگر هر روز وسیله نقلیه خود را در همان نقطه همیشگی پارک می‌کنید، توجه داشته باشید که برف فشرده شده زیر چرخ‌های ماشین، حاوی مقادیر زیاد نمک است. بهتر است برف‌هایی را که از زیر چرخ‌های ماشین وارد مسیر پیاده‌رو می‌شوند پاک کنید تا کفپوش بتن اکسپوز برای مدت بیشتری عمر کند.
  •  زهکشی: همیشه درپوش‌های زهکشی را تمیز و باز نگه دارید تا آب‌های اضافه به درستی تخلیه شوند؛ زیرا یخ زدن آب‌های اضافه و آب شدن‌شان بطور مکرر، مشکلاتی را در سطح پیاده‌راه بتنی ایجاد می‌کند.

سخن پایانی

با اینکه طراحی، نگهداری و تعمیر پلاک بتن اکسپوز کف نیازمند توجه و صرف زمان است، اما درنهایت نتایج خوبی به همراه خواهد داشت. یک کفپوش بتنی سالم و زیبا نه تنها ارزش ملک را افزایش می‌دهد، بلکه محیطی بادوام برای لذت بردن در فضای باز فراهم می‌کند. بنابراین چه در حال شروع یک پروژه بتنی اکسپوز جدید هستید یا از پروژه موجود مراقبت می‌کنید، اجازه دهید دستورالعمل‌های این مقاله، شما را به سمت رضایت حداکثری از کف بتنی ملک هدایت کند. 

منابع: Linkedin.com | mutualmaterials.com | triadassociatesinc.com

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده − 3 =

دکمه بازگشت به بالا