روان کننده بتن چیست؟

روان کننده بتن از سری مواد افزودنی بتن است که کاربردهای فراوانی دارد. در این مقاله سعی داریم بفهمیم روان کننده بتن چیست و چه کاربردی دارد. انواع روان کننده‌ها بشناسیم و مزایا و معایب استفاده از آن‌ها را مشخص کنیم.

روان کننده بتن چیست؟

اگر بخواهیم ساده‌تر بیان کنیم که روان کننده بتن چیست؟ باید بگویم: روان کننده بتن ماده‌ای است که بتن را نرم و شکل‌پذیر می‌کند.

کاربردهای روان کننده بتن چیست؟

از روان کننده بتن به دلایل مختلفی استفاده می‌شود. مهم‌ترین دلیل استفاده از روان‌ کننده بتن، آسان کردن بتن‌ریزی در مکان‌های غیرقابل‌دسترس است.

استفاده از روان کننده بتن، که به آن کاهنده آب نیز گفته می‌شود، باعث بهبود کیفیت بتن نیز می‌شود. این کار با کم کردن نسبت آب به سیمان انجام می‌گردد. کاهش نسبت آب به سیمان در بتن باعث افزایش مقاومت و طول عمر بتن می‌گردد.

انواع روان کننده بتن

حال که دریافتیم روان کننده بتن چیست و در کجا استفاده می‌شود، بیایید با انواع مختلف روان کننده بتن نیز آشنا شویم. روان کننده‌ها را بر اساس نوع کاربرد و نوع ترکیبات شیمیایی در دسته‌بندی‌های مختلف قرار می‌دهند.

انواع روان کننده بتن بر اساس ترکیبات شیمیایی:

روان کننده پایه نفتالینی:

روان کننده بر پایه نفتالین در مناطق معتدل و گرم بیشترین استفاده را دارد که باعث افزایش عدد اسلامپ تا ۱۸ می‌شود. به این دسته از روان کننده‌ها، فوق روان کننده بتن نیز می‌گویند.

روان کننده بتن پلی کربوکسیلات اتر:

روان کننده بتن پلی کربوکسیلات اتر که به آن ابر روان کننده بتن نیز گفته می‌شود، بیشترین استفاده را در صنعت ساخت‌وساز دارد. ابر روان کننده پلی کربوکسیلاتی نیازمند دقت بالایی هنگام استفاده است تا نتیجه نهایی مطلوب حاصل شود.

روان کننده پایه لیگنوسولفات‌:

روان کننده لیگنوسولفات باعث کاهش چشم‌گیر میزان آب می‌شود و کیفیت بتن را به طرز قابل‌توجهی افزایش می‌دهد.

انواع روان کننده بتن بر اساس کاربرد

روان کننده کندگیر:

روان کننده کندگیر یا روان کننده دیرگیر باعث ایجاد تاخیر در زمان‌گیرش بتن می‌شود که در فصل تابستان و در مناطق گرم بیشترین کاربرد را دارند. همچنین این روان کننده با کاهش نسبت آب به سیمان مقاومت بتن را افزایش می‌دهد.

روان کننده تندگیر:

روان کننده تندگیر یا روان کننده زودگیر مدت زمان‌گیرش بتن را کاهش می‌دهد. به این افزودنی ضد یخ بتن نیز می‌گویند. روان کننده زودگیر همچنین میزان آب اختلاط بتن را به میزان ۵ درصد کاهش می‌دهد.

روان کننده معمولی:

از این روان کننده بتن در دمای معمولی استفاده می‌شود. بیشترین کاربرد این افزودنی بتن در قالب‌ریزی و بتن‌ریزی در سطوح نازک است.

مزایا و معایب استفاده از روان کننده بتن

استفاده از روان کننده بتن مزایا و معایبی دارد. درصورتی‌که از روان کننده به مقدار مناسب استفاده نشود؛ معایب بر مزایا پیشی خواهند گرفت. اما با استفاده صحیح از روان کننده می‌توان معایب را کنترل کرد.
مزایای استفاده از روان کننده بتن:

  • کاهش نسبت آب به سیمان
  • افزایش دوام بت
  • عایق حرارتی بت
  • شکل‌پذیر کردن بتن
  • آسان کردن بتن‌ریزی

معایب استفاده از روان کننده بتن

  • از هم پاشیدن بتن در صورت استفاده بیش‌ازحد
  • تفکیک قسمت پایه بتن با چسبنده‌ها
  • کاهش کارایی بتن

مواد اولیه روان کننده بتن چیست؟

روان کننده های بتن انواع مختلفی دارند که هرکدام بر پایه مواد متفاوتی ساخته می‌شوند. روان کننده بتن لیگنوسولفات بر پایه اسید‌های لیگنو سولفونیک و نمک‌های خاص آن تشکیل می‌شوند. در ساخت فوق روان کننده بتن از مشتقات نفتالین یا ملامین فرمالدئید استفاده می‌گردد.

مقدار مصرف روان کننده بتن

مقدار مصرف روان کننده بتن باید طبق استاندارد اعلامی از طرف شرکت تولیدکننده باشد؛ اما به‌صورت معمول، از روان کننده بتن به میزان ۰.۵ تا ۱.۵ درصد نسبت به وزن سیمان به‌کاررفته استفاده می‌گردد.

متداول‌ترین مقدار استفاده از روان کننده های بتن به میزان ۱ درصد وزن سیمان موجود در بتن است.

بهترین روان کننده بتن کدام است؟

انواع روان کننده‌ های بتن بسته به شرایط، کاربردهای مخصوص به خود رادارند. اما با ورود روان کننده بتن پلی کربوکسیلات اتر به بازار، این روان کننده بیشترین سهم مصرف را به خود اختصاص داده است.
این روان کننده در کنار ویژگی‌های بی‌نظیری که به بتن می‌بخشد، استفاده راحتی دارد و قیمت آن نیز نسبت به بقیه روان‌ کننده های بتن مناسب‌تر است. به همین دلیل می‌توان گفت بهترین روان کننده بتن است.

قیمت روان کننده بتن

افزودنی‌های روان کننده بتن به سه شکل روان کننده، فوق روان کننده و ابر روان کننده در بازار موجود هستند که هرکدام بسته به کیفیت و شرکت تولیدکننده قیمت متفاوتی دارند.
علاوه بر نوع روان کننده و شرکت سازنده، مواردی همچون طرح اختلاط بتن، میزان روان کننده استفاده‌شده به ازای هر مترمکعب بتن و… بر قیمت تمام‌شده تأثیرگذار خواهد بود.

سخن پایانی

در این مقاله دریافتیم که انواع روان کننده بتن چیست و هرکدام چه کاربردی دارند. با میزان و روش مصرف روان کننده های بتن آشنا شدیم و ترکیبات هرکدام را شناختیم.

استفاده و خرید روان کننده بتن امری حساس است که باید با مشورت کارشناسان خبره صورت بگیرد. شرکت کیان برنا، تولیدکننده و عرضه‌کننده انواع قطعات بتنی و سنگ‌ مصنوعی آماده است تا بهترین مشاوره و باکیفیت‌ترین مصالح را به شما تقدیم کند.

برای کسب اطلاعات بیشتر پیرامون خرید روان کننده بتن می‌توانید با مشاوران شرکت کیان برنا تماس بگیرید تا شما را به سمت خرید و استفاده مطلوب راهنمایی کنند.

نوشته های مشابه

2 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ده − 5 =

دکمه بازگشت به بالا