جدول فانتزی چیست؛ آشنایی با کاربرد، انواع و نحوه ساخت آن

آیا می‌دانید جدول فانتزی پلیمری چیست و با ویژگی‌های آن آشنا هستید؟ آیا می‌دانید جدول فانتزی بتنی چیست و چه تفاوتی با جدول فانتزی پلیمری واش بتن دارد؟ اگر می‌خواهید پاسخ پرسش‌های فوق را فرابگیرد و بدانید که جدول فانتزی چیست و همچنین روش تولید جدول فانتزی، مزایای جدول فانتزی، معایب جدول فانتزی، انواع جدول فانتزی، کاربرد جدول فانتزی و مواد تشکیل دهنده جدول فانتزی را بدانید، پیشنهاد می‌دهیم تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

جدول فانتزی چیست؟

جدول فانتزی یکی از انواع جدول بتنی پیش ساخته است که برای محوطه‌سازی، مرتب‌سازی و زیباسازی محیط  بکار می‌رود. این نوع جدول که از آن به عنوان جدول دورباغچه‌ای نیز یاد می‌شود، یک نوع بتن پیش‌ساخته بوده و همانطور که از عنوان آن مشخص است، ظاهری فانتزی دارد. در واقع این نوع جدول که می‌توان به آن جدول طرح‌دار نیز گفت دارای طرح‌های خاصی مثل خطیبی، طرح سنگ، محرابی، طرح چوب، هخامنشی و مدادی و … است. در مقایسه با جدول‌های ساده و بدون طرح، جدول فانتزی می‌تواند زیبایی و جلوه بیشتری به پروژه ببخشد. در کارخانه کیان‌برنا بیش از 10 طرح مختلف جدول فانتزی تولید می‌شود.

جدول فانتزی چیست

برای مشاهده ویژگی‌ها و قیمت جدول فانتزی کلیک کنید


کاربرد جدول فانتزی چیست؟

مهمترین کاربرد جدول فانتزی جداسازی فضای سبز از محیط اطراف است. به عبارت دیگر جدول فانتزی بتنی معمولاً در باغچه‌ها پارک‌ها، حیاط، باغ‌ها و غیره برای زیباسازی محیط و جداسازی فضای سبز از محیط اطراف می‌رود کار می‌برد. ناگفته نماند که این نوع بتن پیش‌ساخته برای مکان‌های عمومی پر رفت و آمد و همچنین در مکان‌هایی که در معرض برخورد اجسام نوک تیز هستند، گزینه مناسبی به شمار نمی‌روند.

انواع جدول فانتزی بر اساس جنس

جدول فانتزی انواع مختلفی دارد و  یکی از مهم‌ترین معیارها برای دسته‌بندی آن روش ساخت است. انواع جدول فانتزی بر اساس روش ساخت شامل موارد زیر می‌شود.

جدول پلیمری فانتزی

در پاسخ به این‌که که جدول فانتزی پلیمری چیست، باید بگویم آن چیزی که موجب شده است این نوع جدول نسبت به دیگر انواع جدول فانتزی متفاوت‌تر باشد نوع متریال به کار رفته برای تولید آن است. متریال تشکیل دهنده جدول پلیمری فانتزی، شامل شن شکسته نخودی، ماسه،  افزودنی‌های بتنی یا رزین، سیمان سفید و خاکستری است. به‌عبارت دیگر مهم‌ترین تفاوت این نوع جدول فانتزی با دیگر انواع آن  بکارگیری فوق‌روان کننده بتون یا پلیمر پلی کربوسیلات برای تولید آن است‌.

همین عامل سبب شده است که نسبت به دیگر موارد از تراکم بالاتری برخوردار باشد و در نتیجه در برابر جذب آب، سرما، گرما و فشار مقاومت بسیار بالاتری نشان دهد.

روش تولید جدول پلیمری فانتزی شباهت زیادی به روش تولید موزاییک دارد و اگر می‌خواهید بدانید که تفاوت موزاییک و جدول فانتزی چیست، باید بدانید قالب‌هایی که برای تولید جدول پلیمری فانتزی استفاده می‌شود با قالب‌های موزاییک متفاوت است. همانند دیگر محصولات پلیمری برای تولید این نوع بتن پیش ساخته نیز از دو نوع قالب سخت و نرم استفاده می‌شود.

نحوه ساخت جدول فانتزی پلیمری به شکلی است که ابتدا ملات آماده شده و سپس درون قالب‌های مخصوص ریخته و وزن می‌شود. سپس قالب‌ها روی میز ویبره قرار گرفته و حدود ۲ متر از روی میز ویبره حرکت می‌کنند. پس از آنکه ملات به طور کامل تراکم خود را به دست آورد جهت کیورینگ وارد اتاق بخار می‌شود.

جدول فانتزی ویبره‌ای

دیگر انواع جدول فانتزی بر اساس روش ساخت، فانتزی ویبره‌ای است که در ادامه توضیح خواهیم داد این نوع جدول فانتزی چیست و با سایر موارد چه تفاوتی دارد.

روش تولید جدول فانتزی ویبره‌ای بسیار ساده‌ بوده و این نوع جدول با استفاده از سیمان، شن، آب، ماسه و پیگمنت‌های رنگی تولید می‌شود. مهمترین تفاوت این نوع جدول با جدول فانتزی پلیمری عدم استفاده از روان کننده‌های بتن است. از اینرو تراکم پایینی دارد و برای استفاده با محدودیت‌های مختلفی به همراه است. زیر آب می‌تواند خیلی راحت به بافت این نوع بتن نفوذ ‌کند و به همین دلیل در برابر سرما و یخبندان مقاومت بسیار پایینی دارد.

برای تولید این نوع جدول پس از اختلاط متریال، ملات داخل قالب‌های معمولی پلاستیکی ریخته می‌شود و روی میز ویبره قرار می‌گیرد تا خلل و حباب‌های هوای موجود در ملات از بین برود.

جدول فانتزی واش بتن

دیگر انواع جدول فانتزی، واش بتن است که در ادامه خواهیم گفت این نوع جدول فانتزی چیست و چگونه تولید می‌شود.

فرایند تولید و شکل ظاهری واش بتن شباهت زیادی به موزاییک دارد. این دسته از بتن‌های پیش ساخته شامل قطعاتی جذاب و زیبا هستند که در دو نوع ساده و پلیمری وجود دارند. برای تولید این نوع جدول از سیمان، سنگ ماسه و سنگدانه‌های رنگی و طبیعی استفاده می‌شود و ظاهری بسیار شیک و جذاب دارد.

باید متذکر شد که واش بتن رزینی از تراکم و مقاومت خوبی برخوردار بوده و محدودیتی برای استفاده آن در شرایط آب و هوایی مختلف وجود ندارد. اما نوع بدون رزینی آن مقاومت پایینی دارد و در مناطق سردسیر از دوام چندان قابل قبولی برخوردار نیست.

واش بتن به روش ویبره‌ای تولید می‌شود و ملات آن پس از آماده سازی درون قالب‌های مخصوص ریخته شده و روی میز ویبره قرار می‌گیرد. در انتهای کار نیز واش بتن برای ساب خوردن و زیباتر شدن و همچنین نمایان‌تر شدن سنگدانه‌های رنگی موجود در بافت آن، درون دستگاه ساب اتوماتیک قرار می‌گیرد.

مشخصاتفانتزی پلیمریفانتزی ویبره‌ایواش بتن
فرآیند تولیدویبره‌ایویبره‌ایویبره‌ای
حداقل مقاومت خمشی۳۵ مگاپاسکال۲۵ مگاپاسکال۲۴ مگاپاسکال
مقاومت سایشی ۲۰mm حداکثر طول سایش40mm حداکثر طول سایش۲۰mm حداکثر طول سایش
حداقل مقاومت فشاری30 مگاپاسکال20 مگاپاسکال۱۵ مگاپاسکال
مقاومت ذوب و یخبندان60 سیکل سرما بدون آسیب15 سیکل سرما بدون آسیب15 سیکل سرما بدون آسیب
حداکثر میزان جذب آب3% وزنی6% وزنی6% وزنی
وزن هر قطعه17 کیلوگرم17 کیلوگرم۲۰ کیلوگرم
جدول مقایسه انواع جدول بتنی

انواع جدول فانتزی بر اساس کاربرد

در مطالب قبلی توضیح دادیم که جدول فانتزی چیست و انواع آن را بر اساس روش ساخت بررسی کردیم. لازم به ذکر است که جدول فانتزی بر اساس کاربرد نیز دارای انواع مختلفی است که در ادامه به معرفی آنها خواهیم پرداخت.

جدول فانتزی دور باغچه

جدول فانتزی دور باغچه همانطور که از عنوان آن مشخص است برای طراحی باغچه و جداسازی آن از محیط اطراف مورد استفاده قرار می‌گیرد. به‌عبارت دیگر این نوع جدول فانتزی برای تزیین و دورچینی باغچه‌ها در فضاهای مختلف نظیر حیات، باغ، محوطه، ویلا و پارک‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. در واقع این نوع جدول کاربردهای متفاوت دارد که مهمترین آنها شامل جداسازی باغچه از محیط اطراف، تزئین محوطه و ساخت مبلمان شهری  می‌شود.

جدول فانتزی دور درختی

نوع دیگری از جدول‌های فانتزی به صورت اختصاصی برای طراحی دور درخت تولید می‌شود و از آنها به عنوان جدول فانتزی دور درختی یاد می‌شود. در واقع این نوع از جداول فانتزی برای دورچینی درخت و جداسازی آن از پیرامون مورد استفاده قرار می‌گیرد و در حال‌حاضر در طرح‌ها و رنگ‌های متنوعی وجود دارد.

مواد تشکیل دهنده جدول‌های فانتزی

مواد تشکیل دهنده جدول فانتزی بر اساس نوع جدول متفاوت است. به طورکلی مواد مصرفی پایه برای تولید انواع مختلف جدول فانتزی، شامل ماسه، سیمان و شن است که براساس نوع جدول مواد دیگری نیز  به موارد نام برده اضافه می‌شود.

 به عنوان مثال برای تولید جدول فانتزی ویبره‌ای علاوه‌بر موارد نام برده می‌توان از پیگمنت‌های رنگی نیز استفاده کرد. همچنین جهت تولید جدول فانتزی بتنی پلیمری علاوه‌بر شن ماسه و سیمان باید از افزودنی‌های بتنی یا رزینی نیز استفاده ‌شود.

مواد مصرفی مورد نیاز جهت تولید واش بتن هم شامل سنگدانه‌های رنگی و طبیعی، سیمان، پودر سنگ و ماسه است که برای تولید نوع پلیمری آن مواد افزودنی یا رزین نیز به موارد نام برده اضافه می‌شود.

شیوه تولید جدول فانتزی

با توجه به توضیحات ارائه شده در مطالب قبلی می‌توان نتیجه گرفت که انواع مختلف جدول فانتزی به روش ویبره‌ای تولید می‌شوند و تقریبا فرایند تولید مشابه‌ای دارند. به نحوی که در ابتدا با ترکیب سیمان، آب، ماسه و دیگر افزودنی‌های مورد نیاز بر اساس نوع جدول، ملات آماده می‌شود.

سپس ملات آماده شده درون قالب‌های مخصوص ریخته می‌شود و قالب‌ها روی میز ویبره قرار می‌گیرند. به این ترتیب به دلیل لرزش میز ویبره بتن متراکم شده و حباب‌های موجود در آن از بین می‌روند. در مرحله بعدی با استفاده از نور خورشید در محیط یا اتاق بخار جدول‌های بتنی خشک می‌شوند.

مزایا و معایب جدول فانتزی

مزایای جدول فانتزی و همچنین معایب جدول فانتزی بر اساس نوع جدول متفاوت است. به‌عنوان مثال جدول فانتزی پلیمری به دلیل بافت متراکم خود از استحکام و مقاومت بسیار بالایی برخوردار است و به‌راحتی در معرض سرمازدگی قرار نمی‌گیرد.

همچنین این نوع جدول در برابر گرما نیز مقاومت خوبی نشان می‌دهد و به‌راحتی قابل شستشو است. علی‌رغم برخورداری از مقاومت بالا وزن سبکی دارد و به راحتی نیز قابل نصب است همچنین طرح و رنگ متنوعی دارد.

مزایای جدول فانتزی ویبره‌ای نیز شامل برخورداری از قیمت مناسب و نصب ساده و آسان است. این نوع جدول نیز از نظر طرح و رنگ در انواع مختلفی وجود دارد. اما در رابطه با معایب جدول فانتزی ویبره‌ای باید گفت که برای مناطق سردسیری اصلاً مناسب نیست و به دلیل جذب بالای آب در هوای سرد دچار یخ زدگی می‌شود.

مهمترین مزایای جدول پلیمری واش بتن برخورداری از سطح طبیعی برجسته و ظاهری جذاب و زیبا است. این گزینه نیز به راحتی قابل نصب و اجرا بوده و به محیط جلوه‌ای طبیعی می‌بخشد. منتهی نوع بدون رزین آن همانند جدول فانتزی ویبره‌ای در برابر نفوذ آب و سرما مقاومت چندان مطلوبی ندارد.

نکات مهم در هنگام نصب و اجرای جدول فانتزی

هرچند که مراحل نصب جدول فانتزی به نظر ساده و راحت می‌رسد، اما باید گفت که این کار نیز فن و فنون خاص خود را دارد و برای دسترسی به نتایج مطلوب و رضایت‌بخش باید با دقت و ظرافت بیشتری انجام شود. مهمترین نکات اجرای جدول بتنی فانتزی شامل موارد زیر است.

محل نصب بتن باید عاری از خار و خاشاک بوده و کاملاً صاف و تمیز باشد. زیرا در غیر این‌صورت ظاهر کار آنچنان که باید خوب از کار در نمی‌آید و دچار پستی و بلندی می‌شود.

دیگر نکته مهم جلوگیری از نشت ملات روی جداول بتنی در حین نصب است.

دیگر نکته مهم توجه به انبساط و ایجاد درز بین قطعات بتنی است. برای این منظور باید در هر ۵ متر یک سانتی‌متر جای خالی بین قطعات قرار داد. عدم توجه به این نکته منجر به خارج شدن جدول‌ها از ردیف به دلیل انبساط خواهد شد. در انتهای کار نیز جهت پوشش درزها موجود می‌تواند چسب آکواریوم استفاده کرد.

سوالات متداول

مهمترین کاربرد جدول فانتزی چیست؟

جدول فانتزی برای فضاسازی، تزیین دور باغچه و درختان در باغ، ویلا، محوطه و فضای شهری به کار می‌رود.

جدول فانتزی به چه روشی تولید می‌شود؟

انواع مختلف جدول فانتزی به روش ویبره‌ای تولید می‌شوند و از این طریق ذرات هوا و حباب موجود در ملات از طریق لرزش بتن خارج می‌شود.

مهمترین مزایای جدول فانتزی چیست؟

مزایا و معایب این دسته از محصولات بر اساس نوع جدول متفاوت است. اما به طور کلی مهم‌ترین مزایای مشترک بین انواع جدول فانتزی شامل برخورداری از طرح و رنگ متنوع، وزن سبک و فرایند اجرای ساده و راحت است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × دو =

دکمه بازگشت به بالا