نقاشی روی بتن اکسپوز بولت‌دار و ساده: چرا و چگونه؟

رنگ‌آمیزی دیوارهای بتن اکسپوز بولت‌دار نه تنها به فضای بنا روح جدیدی می‌بخشد و بتن را از رنگ خام خود رها می‌کند، بلکه از بتن در برابر هوازدگی، فرو ریختن، سایش و ترک‌خوردگی هم محافظت خواهد کرد؛ اما از آنجایی که دیوار بتنی یک سطح متخلخل است و کثیفی و رطوبت را به دام می‌اندازد، باید قبل از شروع رنگ‌آمیزی تمیز و آب‌بندی شود. آماده‌سازی دیوارهای بتنی برای نقاشی شامل مراحلی می‌شود که رعایت‌شان جهت رسیدن به نتیجه مطلوب ضروری است. آشنایی با این مراحل و استفاده از رنگ مناسب برای نقاشی روی دیوار بتن اکسپوز از جمله مواردی هستند که در این مقاله از مجله کیان برنا مورد بررسی قرار می‌گیرند.

دلایل و مزایای نقاشی روی دیوار بتن اکسپوز بولت‌دار 

دلایل مختلفی برای رنگ‌آمیزی دیوار بتنی وجود دارد، از جمله:

  • بهبود ظاهر دیوار و افزودن رنگ به ماهیت خاکستری مات: شما می‌توانید رنگ بتن را متناسب با سلیقه خود و هماهنگ با سبک سایر بخش‌های فضای ساختمان انتخاب کنید و به طبیعت سرد و خنثی بتن، رنگ و گرما ببخشید.
  • محافظت از بتن در برابر رطوبت هوا، لكه، ترک: رنگ منافذ سطحی بتن را بسته و از جذب آب توسط دیوارها جلوگیری می‌کند. لایه رنگی همچنین مانع از رشد کپک و ایجاد لکه روی سطح بتن می‌شود.
  • افزایش دوام و طول عمر بتن: بتن رنگ شده در برابر سایش، شکستگی و پوسته شدن مقاومت بیشتری دارد و فرايند تعمیر و نگه‌داری آن‌ را آسان‌تر می‌کند.

نحوه نقاشی بتن اکسپوز بولت‌دار و ساده

رنگ‌آمیزی بتن یک پروژه ساده و ارزان است که هر کسی می‌تواند آن را در یک آخر هفته به پایان برساند؛ اما به یاد داشته باشید که آماده‌سازی بتن مهم‌‌تر از خود نقاشی است و باید با دقت و مرحله به مرحله انجام شود. اصلی‌ترین مراحل از ابتدا تا انتهای روند نقاشی دیوار بتنی به شرح زیر می‌باشد.

انتخاب رنگ مناسب برای پروژه

انتخاب رنگ مناسب بتن برای دریافت بهترین نتیجه اهمیت زیادی دارد. در بیشتر موارد، از رنگ‌های اکریلیک لاتکس و اپوکسی برای نقاشی سطوح بتنی استفاده می‌شود و با کمک تکنیک‌ها و مواد مناسب نقاشی، ماندگاری رنگ تا حداکثر ممکن تأمین می‌گردد.

برای انتخاب رنگ ابتدا باید محل دیوار یا سطح بتنی مورد نظر را از لحاظ داخلی یا خارجی بودن بررسی کنید؛ زیرا یک دیوار بتنی واقع شده در زیر زمین به دلیل مجاورت با رطوبت نیازمند نوع بخصوصی از رنگ است که مانع از نفوذ آب شود. در حالی که دیوارهای فضای باز به رنگی نیاز دارند که در برابر شرایط آب‌وهوایی مانند باد، باران و تابش خورشید مقاوم باشد. رنگ‌های اپوکسی بسیار بادوام هستند و به راحتی لکه را به خود جذب نمی‌کنند. برخی از محصولات اپوکسی به فرآیند اجرای دو مرحله‌ای نیاز دارند تا سطح نهایی بادوام‌تری ایجاد کنند. همچنین می‌توانید یک کاتالیزور به قوطی رنگ اضافه کنید و سطح بتن را با لایه‌ای سخت‌تر بپوشانید.

یکی دیگر از ویژگی‌های اپوکسی داشتن لکه‌های رنگی است که ظاهر طرح‌دار و متفاوتی به بتن می‌دهد. با این حال ممکن است این رنگ گران‌تر از سایر گزینه‌ها تمام شود و به مدت زمان بیشتری برای خشک شدن نیاز داشته باشد. از طرف دیگر اگر نیاز به پنهان کردن عیوب سطح بتنی دارید یا به دنبال ماده‌ای هستید که در برابر اشعه ماوراء بنفش خورشید مقاومت کند، رنگ اکریلیک لاتکس نتایج ایده‌آلی را برای شما به ارمغان می‌آورد. محصولات اکریلیک لاتکس با خاصیت ضد آب‌شان جلوی پوسته شدن و محو شدن دیوار بتنی را می‌گیرند و در عین حال از قیمت مناسبی برخوردارند.

مشاهده و خرید: انواع بتن اکسپوز ساده، بولت دار و شیاردار

آماده‌سازی سطح بتن اکسپوز بولت‌دار

هدف فرآیند آماده‌سازی این است که سطح بتن تا حد امکان تمیز و پاک شود و رنگ به درستی روی آن بنشیند. در ضمن نیاز نیست نگران لکه‌ها باشید، زیرا رنگ، آنها را می‌پوشاند. 

  • سطح بتن را با صابون و آب گرم تمیز کنید.

دیوارهای بیرونی را به کمک یک واشر برقی از خاک و گرد و غبار پاک کنید. اگر پروژه شما در داخل ساختمان است، به جای استفاده از واشر برقی، دیوار را با آب صابون و یک برس بشویید.

  • برای اطمینان از چسبندگی رنگ، لکه‌های روغنی را با TSP پاک کنید.

TSP یا تری سدیم فسفات، یک پاک‌کننده نیمه‌خورنده است که به‌طور خاص برای سطوح سخت مانند بتن استفاده می‌شود. ابتدا ماسک تنفسی، لباس آستین‌های بلند، دستکش و عینک محافظ را بپوشید. TSP را به نسبت نشان داده شده روی بسته‌بندی با آب مخلوط کنید و تمامی لکه‌های روغن را بشویید. پس از اتمام کار، پاک‌کننده را از سطح بتنی پاک کرده و اجازه دهید که دیوارها خشک شوند.

  • هرگونه ترک و آسیب سطح بتن را با پرکننده ترمیم کنید.
درزگیری سطح بتن قبل از نقاشی

اگر سطح دیوار دارای شکستگی یا ترک‌های پر نشده باشد، رطوبت وارد بتن شده و درنهایت سبب پوسته شدن رنگ می‌‌گردد. ماده ترمیم‌کننده (پرکننده) را با تفنگ درزگیر یا از طریق اپلیکاتوری که همراه پرکننده است روی سطح بتن اکسپوز اعمال کنید و منتظر بمانید تا پرکننده خشک شود. معمولاً ۳ روز طول می‌کشد تا پرکننده بتن به‌طور کامل عمل کند. پس از خشک شدن پرکننده، سطح را سنباده بزنید تا مواد اضافی غیر همسطح با سطح دیوار از بین برود.

  • اگر بتن ناهموار یا دندانه‌دار است، از سنباده و جاروبرقی استفاده کنید.
آماده سازی بتن اکسپوز بولت دار برای نقاشی

اگر دیوار بتنی سطح همواری ندارد، یک سنباده بردارید و مناطق دندانه‌دار را صاف کنید. هنگامی که به سطحی صیقلی و براق رسیدید، یک‌بار روی کل سطح را جاروبرقی بکشید تا گردوغبار یا کثیفی‌های جمع شده پاک شوند.

در انتها و پیش از شروع نقاشی، حتماً از خشک بودن سطح بتن مطمئن شوید.

اجرای نقاشی روی دیوار بتن اکسپوز بولت‌دار

پس از آماده‌سازی سطوح بتنی، حال وقت آن رسیده که دیوارها را به رنگ دلخواه‌تان دربیاورید. 

  • اگر در حال رنگ آمیزی بتن در فضای باز هستید، پیش بینی آب و هوا را بررسی کنید. 

نه تنها رنگ روی بتن به زمان کافی برای خشک شدن نیاز دارد، بلکه رنگ‌های متنوع در زمان‌های مختلفی نیز خشک می‌شوند. بنابراین هفته‌ای را با آب‌وهوای نامشخص و مشکوک به بارانی انتخاب نکنید.

حتماً از رنگ مخصوص بتن استفاده کنید، زیرا سطح بتن بسیار متخلخل است و باید رنگ به اندازه کافی ضخیم باشد تا شکاف‌های آن را پر کند.

  • یک لایه آستر رنگ بتن را با غلتک روی سطح بمالید.

قبل از رنگ‌آمیزی برای اطمینان از چسبیدن رنگ، سطح بتن را با یک لایه آستر مخصوص بتن بپوشانید (آستر بتن به‌طور خاص برای جذب در سطح بتن، پر کردن عیوب و ایجاد سطح صاف برای رنگ طراحی شده و معمولاً به حدود 8 ساعت زمان برای خشک شدن کامل نیاز دارد). سپس گوشه‌ها و لبه‌ها را توسط قلم مو رنگ کرده و از غلتک برای پر کردن سطوح بزرگتر استفاده کنید.

اگر می‌خواهید یک دیوار از قبل رنگ شده را دوباره نقاشی کنید یا دیوارهای مورد نظر در فضای باز قرار دارند، دو لایه آستر بزنید. قبل از اعمال لایه دوم، اجازه دهید لایه اول کاملاً خشک شود.

  • پس از خشک شدن لایه اول، لایه دوم رنگ را اعمال کنید.

پس از خشک شدن رنگ، لایه دوم را دقیقاً به همان روش لایه اول روی سطح اعمال کنید. لبه‌ها را توسط قلم مو رنگ کرده و سپس از غلتک برای پر کردن قسمت‌های بزرگتر و صاف‌تر استفاده کنید. 

  • قبل از پا گذاشتن یا قرار دادن هر چیزی روی بتن، اجازه دهید رنگ به مدت یک تا دو روز خشک شود.

لایه نهایی رنگ حداقل به ۲۴ ساعت زمان برای خشک شدن نیاز دارد. بنابراین پیش از خشک شدن کامل دیوار وسیله‌ای در نزدیکی بتن قرار ندهید تا سطح نهایی بسیار صاف و تمیز درآید.

  • برای محافظت از رنگ و جلوگیری از نفوذ رطوبت، بتن را آب‌بندی کنید.

برای حصول اطمینان از ماندگاری رنگ روی بتن اکسپوز، بهتر است یک درزگیر مخصوص بتن خریداری کنید و بتن رنگ شده را با آن بپوشانید. از یک برس رنگ تمیز و یک غلتک برای اجرای درزگیر استفاده کرده و صبر کنید تا دیوار خشک شود. 

ایده‌های نقاشی روی بتن اکسپوز بولت‌دار

در این قسمت، چند ایده برای انتخاب طرح و رنگ نقاشی روی سطح بتنی ارائه شده است. تصمیم شما بر رنگ‌آمیز دیوار بتنی یا کف بتنی، روی انتخاب طرح و رنگ تاثیر خواهد داشت؛ به همین دلیل در اینجا ایده‌هایی مشترک برای هر دو مطرح شده است.

از رنگ‌های جسور استفاده کنید.

ماهیت ظاهری بتن، خنثی و ملایم بودن رنگ آن را طبیعی جلوه می‌دهد اما می‌توان در نقاشی کف و دیوار بتن اکسپوز بولت‌دار، رنگ‌هایی با جسارت بالاتر استفاده کرد؛ بنفش، مشکی و …

یک رنگ گرم انتخاب کنید.

سرمای بتن را با رنگ‌های گرم متعادل کنید. نیازی نیست کل سطح نقاشی شود بلکه می‌توان با سایه‌ها و نقاشی حاشیه‌ها، گرمای بیشتری به فضا بخشید.

نقاشی رنگهای گرم روی بتن بولت دار

بین رنگ‌ها کنتراست ایجاد کنید.

کسانی که رنگ‌های خنثی را ترجیح می‌دهند می‌توانند با انتخاب سایه‌ای که در تضاد با رنگ دیوارها باشد، ظاهری جسورانه ایجاد کنند. به‌طور معمول، این بدان معنی است که کف تیره و دیوارها سفید هستند، اما برعکس آن نیز می‌تواند همان ظاهر جذاب را ایجاد کند.

همه فضا را سفید یک‌دست کنید.

برای اینکه کل فضای خود را مانند یک بوم خالی روشن جلوه دهید، همه چیز را سفید خالص کنید. بدین ترتیب می‌توانید با مبلمان و لوازم داخلی، ترکیب رنگ جذابی ایجاد نمایید. اگر دیوارهای بیرونی را سفید یک‌دست کنید می‌توانید با استفاده از متریال دیگر نظیر چوب یا آجر نما، تاکید بیشتری روی قسمت‌های غیر سفید نما داشته باشید.

از تکسچرها کمک بگیرید.

با کمک طرح‌های تکستچر، سطح بتنی را از حالت ساده خارج کرده و خلاقیت بیشتری روی آن اجرا کنید.

استفاده از طرح های تکسچر برای نقاشی روی بتن بولت دار

از طیف رنگی استفاده کنید.

به‌جای استفاده از یک رنگ یا چند رنگ متفاوت، از یک طیف رنگی استفاده کنید تا هارمونی نما بیشتر شده و جذابیت کار نهایی غیر یکنواخت باشد.

هارمونی رنگ آمیزی روی سطح بتن اکسپوز

جمع‌بندی

نقاشی روی دیوار بتنی اکسپوز بولت‌دار روشی خلاقانه و مدرن برای زیباسازی نمای ساختمان به‌شمار می‌رود. رنگ‌آمیزی بر روی دیوار بتنی فواید زیادی مانند دوام، سبکی، استحکام، عایق‌بندی و زیبایی دارد و سلامت و ماندگاری بنا را برای چندین سال بعد تأمین می‌کند. امیدواریم این مقاله برای شما مفید باشد و در زمان نقاشی دیوارهای بتنی، گام به گام شما را همراهی کند.

منابع: wikihow.com | housedigest.com

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × دو =

دکمه بازگشت به بالا