تفاوت موزاییک پلیمری و معمولی (پرسی)

مهمترین تفاوت موزاییک پلیمری و معمولی در مواد اولیه و تکنولوژی ساخت آنها است. برای تولید موزاییک معمولی پودر سنگ، ماسه، آب، سیمان و سنگ دانه به کار می‌رود‌. اما در ساختار موزاییک پلیمری علاوه‌بر موارد نام برده رزین سمنت پلاست و رنگ دانه‌های شیمیایی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند.

همین عامل سبب شده است که موزاییک پلیمری و موزاییک پرسی دو کفپوش متفاوت با ویژگی‌های خاص خود باشند. به عبارت دیگر تفاوت موزاییک پلیمری و موزاییک معمولی فقط به اینجا خلاصه نمی‌شود و این دو کفپوش تفاوت‌های دیگری نیز با یکدیگر دارند. در ادامه مطلب تصمیم داریم تفاوت موزاییک پلیمری و پرسی را از جنبه‌های مختلف بررسی کنیم. بنابراین از عزیزانی که می‌خواهند تفاوت موزاییک پرسی و پلیمری را بشناسید، تقاضا داریم تا انتهای این مطلب ما را همراهی کنند.


بیشتر بخوانید:

تفاوت واش بتن و موراییک پلیمری


طرح کار شده موزاییک پلیمری در یک ویلا

تفاوت موزاییک پلیمری و موزاییک معمولی در چیست؟

کفپوش‌ها انواع متنوعی دارند که از جمله رایج‌ترین و پرکاربردترین آنها شامل موزاییک پلیمری و موزاییک پرسی است. هر کدام از این موارد مزایا و معایب خاص خود را دارند و همین عامل سبب شده است که انتخاب گزینه بهتر و مناسب‌تر به شرایط و نوع پروژه بستگی داشته باشد.

به عبارت دیگر تفاوت موزاییک پلیمری و معمولی شامل موارد مختلفی است. موزاییک پرسی در مقایسه با موزاییک پلیمری قدمت بیشتری دارد. تا چند سال اخیر ‌ بتن مهمترین متریال برای تولید انواع کفپوش نظیر موزاییک به شمار می‌رفت. اما  هم‌اکنون در این صنعت علاوه بر سیمان و ماسه، متریال‌های شیمیایی و پلیمری نظیر رزین‌ها و روان کننده‌ها نیز استفاده می‌شود و همین عامل سبب شده است کیفیت و تنوع مصالح ساختمانی مخصوصاً بتن‌های پیش ساخته در مقایسه با گذشته بسیار بالاتر برود.

در واقع مهمترین تفاوت موزاییک پلیمری و معمولی وجود یا عدم وجود پلیمر است. با ورود پلیمر به صنعت تولید بتن‌های پیش ساخته، شرایط مساعدی برای عرضه کفپوش‌های با کیفیت‌تر فراهم شد. زیرا مصالحی که با استفاده از بتن و سیمان تولید می‌شوند دارای معایب زیادی هستند. به عنوان مثال در مقابل نفوذ رطوبت و جذب لکه مقاومت پایینی دارند و همین عامل سبب شده است که استفاده از آنها با محدودیت‌های مختلفی به همراه باشد.

کفپوش‌های بر اساس مواد پلیمری ساخته می‌شوند، نسبت به کفپوش‌های قدیمی و معمولی از جنبه‌های مختلفی برتری دارند و بیشتر مورد تایید پیمانکاران هستند. با توجه به توضیحات ارائه شده می‌توان نتیجه گرفت که مهم‌ترین تفاوت موزاییک معمولی و پلیمری نوع متریال به کار رفته برای تولید آنها است. البته تفاوت موزاییک پلیمری و معمولی فقط به اینجا خلاصه نمی‌شود و این دو نوع کفپوش تفاوت‌های دیگری نیز دارند که مهمترین آنها شامل موارد زیر است.

  • میزان جذب رطوبت

درصد جذب رطوبت توسط هر کدام از این دو کفپوش است. همانطور که عنوان شد موزاییک معمولی در برابر نفوذ رطوبت مقاومت بسیار پایینی دارد و همین عامل سبب شده است که در محیط‌های مرطوب از دوام و طول عمر پایینی برخوردار باشد. اما میزان جذب رطوبت توسط موزاییک‌های پلیمری به کمتر از ۰۳/۰ می‌رسد. از اینرو می‌توان و در مقایسه با موزاییک پرسی در مقابل رطوبت بسیار مقاوم‌تر است. به نحوی که حتی می‌توان از این نوع موزاییک به عنوان یک نوع کفپوش ضد آب یاد کرد.

  • ساختار

دیگر تفاوت موزاییک پلیمری و معمولی در ساختار آنها است. به طور کلی موزاییک حیاط شامل دو دسته تک لایه و دو لایه است که موزاییک‌های دو لایه، از یک لایه سطح رویه و یک لایه زیرین تشکیل می‌شوند. لایه رویه از ترکیب پودر سنگ، رنگدانه‌های معدنی و سنگدانه‌های رنگی به نسبت مساوی با یکدیگر  ساخته می‌شود. اما لایه زیرین شامل سیمان، آب و ماسه است که در مقایسه با لایه رویی ضخامت بیشتری دارد و می‌تواند وزن  و فشار زیادی را تحمل کند. منتهی توان چندان زیادی در برابر رطوبت ندارد.

موزاییک پلیمری ساختار یک دستی دارد و مواد اصلی تشکیل دهنده آن شامل رنگدانه، سیمان، ماسه و رزین یا مواد فوق روان کننده است. وجود رزین در ساختار موزاییک پلیمری یک پیوند مولکولی بسیار قوی بین ذرات به وجود می‌آورد. در نتیجه باید گفت که این نوع کفپوش ساختاری کاملاً یکدست و متراکم دارد. به این ترتیب موزاییک پلیمری علاوه‌بر مقاومت بالا در برابر نفوذ آب و رطوبت و همچنین اشعه مضر خورشید عملکرد بسیار خوبی دارد.

  • تنوع رنگ

رزین یا مواد فوق روان کننده در رنگ‌های مختلفی نظیر سفید، قرمز، قهوه‌ای، مشکی، سبز، زرد و غیره وجود دارد که همین عامل سبب شده است تنوع طرح و رنگ موزاییک پلیمری در مقایسه با پرسی بسیار بالاتر باشد. همچنین برخلاف موزاییک‌های پرسی امکان استفاده از رنگدانه‌های شیمیایی در موزاییک پلیمری با هیچ محدودیتی به همراه نیست و همین عامل نیز شرایط را برای تولید محصولاتی با تنوع طرح و رنگ بالا بسیار مساعد کرده است.

  • میزان مقاومت سایشی

میزان مقاومت سایشی دیگر تفاوت موزاییک پلیمری و معمولی است. در لایه رویه موزاییک‌های پرسی از رنگدانه‌های معدنی استفاده می‌شود و همچنین لایه رویه پس از تولید باید ساب بخورد. عوامل فوق سبب شده‌اند که میزان مقاومت سایشی آن تا حدود زیادی کاهش پیدا کند. اما موزاییک‌های پلیمری مقاومت سایشی بسیار بالایی دارند و حتی می‌توان از آنها به عنوان یک نوع کفپوش ضد سایش یاد کرد.

  • میزان تراکم

دیگر تفاوت موزاییک پلیمری و معمولی شامل میزان تراکم آنها است. به طور کلی موزاییک‌های پلیمری نسبت به دیگر کفپوش‌ها تراکم بسیار بالایی دارند. از اینرو یک گزینه بسیار خوب و مناسب برای استفاده در مناطق سردسیر به شمار می‌روند و همواره از معرض یخ زدگی در امان هستند. اما میزان تراکم موزاییک‌های پرسی  در مقایسه با پلیمری بسیار کمتر است. البته ناگفته نماند که میزان تراکم موزاییک‌های حیاط بستگی به کیفیت تولید دارد و در فرایند تولید هر چقدر تحت فشار بیشتری بیشتر قرار بگیرند به همان اندازه میزان تراکم انها بالاتر می‌رود.

مزایای موزاییک پلیمری نسبت به پرسی

با توجه به توضیحات ارائه شده در طول بررسی تفاوت موزاییک پلیمری و معمولی مهمترین مزایای کفپوش‌های پلیمری در مقایسه با پرسی عنوان شد به این ترتیب می‌توان نتیجه گرفت که مزایای موزاییک پلیمری نسبت به موزاییک پرسی بیشتر بوده و این دسته از کفپوش‌ها برای استفاده در شرایط سخت گزینه بهتری به شمار می‌روند. البته علاوه‌بر موارد عنوان شده موزاییک پلیمری نسبت به پرسی مزایای دیگری نیز دارد که شامل موارد زیر است.

  • قابل استفاده در محیط‌ها و شرایط آب و هوای مختلف

یکی از معایب بارز موزاییک‌های پرسی عدم سازگاری با محیط‌های خشک و سرد است. اما کفپوش‌های پلیمری با چنین محدودیتی به همراه نیستند. زیرا تراکم بالای این دسته از محصولات سبب شده است که در سخت‌ترین شرایط آب و هوایی نیز دوام بیاورند.

  • ضخامت کمتر

به طور کلی هر چقدر درصد روان کننده‌ها در ساختار موزاییک بیشتر باشد به همان میزان تراکم و مقاومت آن نیز بالاتر می‌رود. همین عامل شرایطی را فراهم کرده است که تولید کنندگان بتوانند انواع کفپوش پلیمری با ضخامت کم اما مقاومت بالا را تولید کرده و به بازار عرضه کنند. اما امکان تولید کفپوش پرسی با ضخامت پایین وجود ندارد. زیرا کاهش ضخامت  صورت مستقیم بر میزان مقاومت آنها تاثیر می‌گذارد.

  • تنوع طرح

دیگر مزیت قابل ذکر برای موزاییک پلیمری در مقایسه با پرسی تنوع طرح است. شرایط تولید در کفپوش‌های پرسی به نحوی است که امکان ساخت محصولات متنوع وجود ندارد. اما کفپوش‌های پلیمری با چنین محدودیتی به همراه نیستند و با طرح‌های بسیار متنوعی تولید می‌شوند.


برای مشاهده قیمت و خرید موزاییک پلیمری کلیک کنید


مزایای موزاییک پلیمری نسبت به پرسی

مزایای موزاییک پرسی نسبت به پلیمری

با توجه به توضیحات ارائه شده و بررسی تفاوت موزاییک پلیمری و معمولی مشخص شد که موزاییک پلیمری در مقایسه با پرسی گزینه مقاوم‌تری بوده و برای استفاده در شرایط خاص انتخاب بهتر و کاربردی‌تری است. اما باید متذکر شد که همیشه موزاییک پلیمری نسبت به موزاییک پرسی برتر نیست. بلکه موزاییک معمولی نیز در مقایسه با پلیمری یک سری مزایایی دارد که مهمترین آنها شامل موارد زیر است.

  • وزن کم

موزاییک پرسی در مقایسه با موزاییک پلیمری وزن کمتری دارد و همین عامل سبب شده است که برای برخی از اماکن انتخاب بهتری باشد.

  • قیمت مناسب و اقتصادی

هزینه و فرایند تولید موزاییک‌های پرسی در مقایسه با موزاییک پلیمری پایین‌تر است. همین عامل سبب شده است که این دسته از موارد با قیمت مناسب‌تری در دسترس باشند.

طرح کار شده موزاییک پرسی معمولی

برای مشاهده قیمت و خرید موزاییک حیاط کلیک کنید


سوالات متداول

  1. موزاییک پلیمری نسبت به موزاییک پرسی چه مزایایی دارد؟

موزاییک پلیمری نسبت به پرسی مزایای مختلفی دارد که مهمترین آنها شامل تراکم بالا، برخورداری از تنوع طرح و رنگ بیشتر، داشتن مقاومت بالاتر در برابر سایش، رطوبت، سرما و اشعه خورشید است.

  • چرا موزاییک پرسی در مقایسه با موزاییک پلیمری قیمت کمتری دارد؟

چون که قیمت متریال اولیه مورد نیاز برای تولید این موزاییک پایین‌تر است و همچنین فرایند تولید ساده‌تری دارد.

  • برای تولید موزاییک پلیمری از چه متریال‌هایی استفاده می‌شود؟

مواد اصلی تشکیل دهنده موزاییک پلیمری شامل رنگدانه، سیمان، ماسه و رزین یا مواد فوق روان کننده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پانزده − سه =

دکمه بازگشت به بالا