سخت کننده بتن

مزایا، معایب و مهم ترین کاربردها

در این مقاله می‌خواهیم بفهمیم که پودر سخت کننده بتن چیست و چه کاربردی دارد. همان‌طور که می‌دانید، بتن از مهم‌ترین مصالح در صنایع ساخت‌وساز است که کاربرد فراوانی دارد. استحکام و دوام بتن رابطه تنگاتنگی با مقاومت و طول عمر ساختمان دارد.

بتن بسیار مقاوم است اما مانند هر مصالح ساختمانی دیگر، بعد از گذشت زمان، مقاومتش کاهش پیداکرده و در معرض فرسودگی قرار می‌گیرد. هزینه‌های زیاد ساخت‌وساز و بازسازی سازه‌ها باعث شده تا همه به دنبال راهی برای جلوگیری از فرسایش ساختمان‌ها باشند.
استفاده از پودر سخت کننده بتن یا هاردنر باعث می‌شود تا سازه‌های بتنی دیرتر فرسوده شوند. قبل از اینکه توضیح دهیم چگونه این اتفاق می‌افتد، بگذارید بررسی کنیم که سخت کننده بتن چیست؟

پودر سخت کننده بتن محصولی بر پایه سیمان و دارای سنگ‌دانه‌های خالص کوارتز است که برای محافظت از بتن مورداستفاده قرار می‌گیرد.

بتن‌ خود ماده‌ای سخت و مقاوم است اما بااین‌حال، ممکن است در معرض آسیب‌های مختلف ازجمله ترک‌خوردگی و فرسایش قرار گیرد. به همین دلیل، پیشگیری‌هایی برای محافظت از بتن لازم است انجام گیرد.
سخت کننده سطح بتن یا هاردنر بتن، یک آب‌بند شفاف و دائمی است که از بتن در مقابل آسیب‌های احتمالی محافظت می‌کند.

کاربردهای سخت کننده بتن چیست؟

بتن‌ها به دلایل مختلفی در معرض آسیب قرار دارند. پودر سخت کننده سطح بتن تلاش می‌کند تا جلوی این آسیب‌ها را بگیرد.
از کاربردهای پودر سخت کننده بتن، استفاده از آن در کف‌‌سازی و زیرسازی‌ها است. وقتی یک سطح بتنی نیازمندِ تحمل بار و نیروی شدید است از این پودر استفاده می‌شود.

دیگر کاربرد هاردنر بتن، جلوگیری از سایش بتن است. وقتی میزان رفت‌وآمد در محل سازه بتنی زیاد باشد، احتمال سایش بسیار بالا می‌رود. استفاده از هاردنر بتن، جلوی این اتفاق را به میزان زیادی می‌گیرد.
پودر بتن سخت در مقابل گرمای زیاد و آتش بسیار خوب عمل می‌کند به همین دلیل در مکان‌هایی که دمای هوا در آنجا بالا است و یا احتمال آتش‌سوزی وجود دارد، استفاده از آن بسیار واجب خ.
پودر بتن سخت مقاومت بالایی در مقابل سرما و یخبندان دارد. این پودر باعث می‌شود بتن یخ نزند و درنتیجه مقاومت و دوام بتن را حفظ می‌کند.

این دلایل باعث شده تا از پودر سخت کننده سطح بتن در مقیاس‌های گسترده‌ای استفاده شود. سالن‌های تولیدی، کارخانه‌ها، بندرگاه‌، سردخانه‌ها، فرودگاه، پارکینگ‌های شخصی و عمومی، آشیانه‌های هواپیما، محل‌های سوخت‌گیری ماشین سنگین، نیروگاه‌های برق و انرژی اتمی از مهم‌ترین مکان‌هایی هستند که از هاردنر بتن استفاده می‌کنند.
البته استفاده از سخت کننده سطح بتن در سایر ساختمان‌ها نیز بنا بر مقاومتی که در مقابل آتش و یخبندان دارند؛ بسیار رایج است.


برای مشاهده و خرید بتن اکسپوز کلیک کنید


روش مصرف پودر سخت کننده بتن چگونه است؟

روش مصرف پودر سخت کننده سطح بتن به دو شکل استفاده خشک و استفاده به‌صورت ملات است.
در روش استفاده خشک، بتن‌ریزی در سطح را انجام داده، سپس قبل از خشک شدن سطح بتن، پودر سخت کننده سطح بتن را روی آن می‌ریزیم.

درروش استفاده به‌صورت ملات، ابتدا هاردنر بتن را با آب ترکیب کرده و ملاتی خمیر مانند می‌سازیم. سپس ملات را رود سطح بتنی اجرا می‌کنیم. در ترکیب هاردنر بتن با آب، به ازای هر ۱۰ واحد پودر بتن سخت، یک واحد آب اضافه می‌شود.
قبل از استفاده از پودر بتن سخت، باید مطمئن شد که سطح فاقد هر‌گونه آلودگی و چربی است تا چسبندگی هاردنر و بتن به‌خوبی انجام شود.

آرملات چیست؟

آرملات ماده‌ای است که کاربرد مشابهی با پودر سخت کننده بتن دارد؛ با این تفاوت که آرملات را در محل ساخت‌وساز تولید می‌کنند اما پودر سخت کننده سطح بتن، به‌صورت آماده خریداری می‌شود.

تفاوت آرملات و پودر سخت کنده بتن چیست؟

درست است که آرملات و هاردنر بتن کاربرد مشابهی دارند؛ اما این دو ماده باهم تفاوت‌هایی نیز دارند که باعث می‌شود نوع مصرف و اجرای آن‌ها باهم فرق کند. در ادامه مهم‌ترین نکات تفاوت آرملات و پودر سخت کننده را بررسی می‌کنیم.
⦁    آرملات در محل پروژه تولید می‌شود اما پودر سخت‌کننده به‌صورت آماده خریداری‌شده و مصرف می‌شود.
⦁    آرملات دارای ضخامت اجرای بیشتری از پودر سخت کننده است.
⦁    آرملات برعکس پودر سخت‌کننده، دارای دانه‌بندی درشت است.
⦁    مواد اولیه آرملات و پودر سخت کننده سطح بتن باهم متفاوت هستند.
⦁    پودر سخت کننده بتن عدد سایش بیشتری نسبت به آرملات دارد.

در نگاه اول به نظر می‌رسد آرملات بهتر از پودر سخت کننده باشد. اما باید توجه داشته باشید که ساخت و استفاده از آرملات نیازمند دانش، تخصص و تجربه زیادی است؛ به همین دلیل توصیه می‌شود از پودر سخت کننده به‌جای آرملات استفاده شود تا اشتباهی رخ ندهد.

جمع‌بندی
در این مقاله تلاش کردیم تا مفاهیم مربوط به سخت کننده بتن و کاربردهای آنها را بررسی کنیم. با انواع روش مصرف هاردنر بتن آشنا شدیم؛ همچنین دریافتیم آرملات چیست و فرق آن با پودر سخت کننده در کجاست.
همواره تلاش می‌شود که یک سازه، طول عمر و دوام بیشتری داشته باشد. استفاده از پودر سخت کننده سطح بتن از سازه‌های بتنی در مقابل آسیب‌ها و تحلیل رفتن محافظت می‌کند؛ درنتیجه طول عمر سازه و دوام آن را افزایش می‌دهد.

شرکت کیان برنا، با دو دهه سابقه در ارائه مصالح ساختمانی، تولید سنگ مصنوعی و قطعات بتنی پیش‌ساخته، آماده است تا شما را در مسیر ساخت‌وساز‌ها و پروژه‌های عمرانی که در پیش‌رو دارید همراهی کند.
مشاوران شرکت کیان برنا آماده‌اند تا در سریع‌ترین زمان ممکن، به سؤالات شما پاسخ داده و شما را به سمت خریدی امن و به‌صرفه راهنمایی کنند. با ما تماس بگیرید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 + 8 =

دکمه بازگشت به بالا