کیان برنا پارسیان

ساعت کاری : 9 الی 17

Previous slide
Next slide
Previous slide
Next slide

بتن اکسپوز

موزاییک پلیمری

زیبایی ، ظرافت و استحکام در یک قاب

موزاییک پلیمری نوعی سنگ مصنوعی است که متریال اصلی آن بتن است. این سنگ مصنوعی از ترکیب اجزای بتن با افزودنی‌های خاصی ساخته می‌شود که وزن کمتری به آن می‌دهند. این ویژگی  موزاییک پلیمری را از سنگ‌های طبیعی متمایز کرده و آن را به یک جایگزین مناسب تبدیل می‌کند. قیمت موزاییک پلیمری  با توجه به این ویژگی های فراوان و طرح‌های مختلف از جمله موزاییک پلیمری طرح سنگ و موزاییک پلیمری طرح چوب و ... بسیار مناسب و اقتصادی است. می‌توان گفت موزاییک پلیمری نسل جدیدی از کفپوش‌های بتنی است که با تغییراتی در نحوه تولید و مواد اولیه، جلوه‌ای بسیار زیباتر از کفپوش‌های بتنی قدیمی دارد.

موزاییک پلیمری با تغییراتی در مواد اولیه و فرآیند پلیمریزاسیون تولید می‌شود که منجر به ایجاد شبکه‌های بلوری متصل به هم در سیمان می‌گردد. این فرآیند باعث تبلور و کریستاله شدن سیمان شده و ساختاری شیمیایی بسیار منظم ایجاد می‌کند که به استحکام و مقاومت بالای محصول نهایی منجر می‌شود.

مواد اصلی تشکیل‌دهنده موزاییک پلیمری شامل ماسه، سیمان، رزین (فوق روان‌کننده پلیمری) و رنگدانه‌های شیمیایی یا پیگمنت‌ها هستند که در رنگ‌های مختلفی مانند قرمز، سفید، مشکی و زرد موجودند. به دلیل ماهیت مواد اولیه و روش تولید خاص، موزاییک پلیمری می‌تواند در طرح‌ها و رنگ‌های بسیار متنوعی به بازار عرضه شود.

فرمولاسیون ویژه و اختصاصی این پنل‌ها از افت شاخص‌های ظاهری و کیفی این محصول در گذر زمان جلوگیری می‌کند. ظاهر مدرن، استفاده از رنگ‌های خنثی، سفارشی‌سازی، اجرای روان و مزایای اینچنینی باعث ترغیب طراحان، معماران و کارفرمایان جهت استفاده از این دسته از محصولات گردیده است. همچنین، امکان سبک‌سازی این قطعات با توجه به نوع پروژه وجود دارد.

کاربرد موزاییک پلیمری

  • مناسب برای انواع پیمانکاران، معماران و طراحان
  • کفپوشی کاملا مناسب برای معابر و پیاده رو
  • مناسب حیاط، باغ، ویلا و ساختمان های مسکونی، اداری و تجاری
  • مناسب برای پشت بام و روف گاردن
  • مناسب برای پارکینگ
  • مناسب برای استفاده در نمای ساختمان
  • مناسب برای دور استخر

مزایا و معایب موزاییک پلیمری

  • مقاومت فشاری بسیار خوب
  • تنوع بسیار بالا در طرح، رنگ و سایز بندی
  • جذب آب کمتر از 3% وزنی
  • با توجه به سفارش مشتری وزن‌ها‌قابل تغییر هستند. قیمت بسیار مناسب
  • نصب بسیار آسان
  • شست و شو راحت

پروژه‌های اجرایی

سوالات متداول

آیا در مناطق سردسیر می توان از موزاییک پلیمری استفاده نمود؟

استفاده از موزاییک پلیمری در هر نوع آب و هوایی بلامانع است، زیرا جذب آب این محصول، به دلیل استفاده از افزودنی های بتنی و طرح اختلاط استاندارد به شدت کاهش یافته است. و در مناطق سردسیر گزینه ی مناسبی است .

کاربرد موزاییک پلیمری در چه مکان هایی است؟

از موزاییک پلیمری میتوان جهت محوطه سازی استفاده نمود، مانند باغ، باغچه، روف گاردن، حیاط، پارکینگ و …  استفاده نمایید.

آیا از موزاییک پلیمری می توان در پارکینگ استفاده کرد؟

موزاییک پلیمری تا 5 تن تحمل وزن بار را دارد و قطعا می توانید از این محصولات در پارکینگ استفاده نمائید.

وزن موزاییک پلیمری چقدر است؟

وزن موزاییک پلیمری 55 کیلو در هر متر مربع می باشد

ضخامت موزاییک پلیمری چقدر است؟

 

ضخامت موزاییک پلیمری بین 2 تا 2.5 سانت می باشد.

سوالات متداول

آیا در مناطق سردسیر می توان از موزاییک پلیمری استفاده نمود؟

استفاده از موزاییک پلیمری در هر نوع آب و هوایی بلامانع است، زیرا جذب آب این محصول، به دلیل استفاده از افزودنی های بتنی و طرح اختلاط استاندارد به شدت کاهش یافته است. و در مناطق سردسیر گزینه ی مناسبی است .

کاربرد موزاییک پلیمری در چه مکان هایی است؟

از موزاییک پلیمری میتوان جهت محوطه سازی استفاده نمود، مانند باغ، باغچه، روف گاردن، حیاط، پارکینگ و …  استفاده نمایید.

آیا از موزاییک پلیمری می توان در پارکینگ استفاده کرد؟

موزاییک پلیمری تا 5 تن تحمل وزن بار را دارد و قطعا می توانید از این محصولات در پارکینگ استفاده نمائید.

وزن موزاییک پلیمری چقدر است؟

وزن موزاییک پلیمری 55 کیلو در هر متر مربع می باشد

ضخامت موزاییک پلیمری چقدر است؟

 

ضخامت موزاییک پلیمری بین 2 تا 2.5 سانت می باشد.

موزاییک پلیمری : بررسی جامع و راهنمای کامل

موزاییک پلیمری چیست؟ در واقع موزاییک پلیمری نوعی سنگ مصنوعی است که از ترکیب بتن با مواد پلیمری ایجاد می شود و به نوعی زیرمجموعه انواع بتن های خود متراکم است. برای اینکه تفاوت موزاییک پلیمری با دیگر کفپوش های بتنی را بدانیم ابتدا باید از مواد تشکیل دهنده آن آگاه شویم.

بتن از آب، سیمان پرتلند و افزودنی های بتن تشکیل شده و کفپوش بتنی بدون پلیمر (بتن معمولی) از ترکیب بتن و سنگدانه هایی که در اشکال و سایزهای مختلف هستند، به دست می آید. وقتی آب و سیمان پرتلند با هم مخلوط می شوند واکنش شیمیایی می دهند و طی این واکنش شیمیایی سنگدانه ها به هم می چسبند که نتیجه اش ساخت کفپوش بتنی است.

اما کفپوش پلیمری (بتن پلیمری) یک تفاوت اساسی با کفپوش بتنی بدون پلیمر دارد و آن این است که در ساخت آن در کنار بتن از مواد پلیمری استفاده می شود و این مواد پلیمری طی فرآیندی به نام پلیمریزاسیون با ترکیب آب و سیمان واکنش نشان داده و باعث ایجاد تغییراتی در ساختار بتن می شوند.

علی رغم تمام شباهت هایی که بین بتن پلیمری و بتن معمولی وجود دارد، وقتی بتن پلیمری به طور کامل فرآیند کیورینگ خود را سپری کرد شبکه ای سخت از پلیمر ها را ایجاد می کند که این فرآیند به محصول نهایی ویژگی و مزایای مثبت بسیار زیادی نسبت به بتن معمولی خواهد داد.

موزاییک پلیمری در حالت اولیه نسبت به دیگر کفپوش های بتنی عمر کمتری دارد اما بهره وری از علوم و تکنولوژی های جدید مهندسی شیمی این مشکل را رفع نموده و کفپوش بتنی پلیمری را به یکی از محبوبترین و پرکاربردترین مصالح ساختمانی تبدیل کرده است. شاید چنین تصور شود که این ابزارها و مواد هستند که به موزاییک پلیمری کیفیت می بخشند اما در واقع این دانش تخصصی یک ناظر تولید است که کیفیت محصول نهایی را تعیین می کند.

چنانچه علاقمند هستید از انواع موزاییک پلیمری، فرآیند تولید موزاییک پلیمری و مزایا و معایب این نوع کفپوش آگاه شوید ما برای شما اطلاعات کاملی را گردآوری کردیم تا بعد از خواندن این مقاله موزاییک پلیمری بتوانید شناخت بهتری از پرفروش ترین فرآورده بتنی برای تزیین محوطه تان داشته باشید.

پیش از تعریف موزاییک پلیمری و برای درک هرچه بهتر از موزاییک های پلیمری خوب است که ابتدا با واژه های موزاییک، پلیمر و روان کننده ها بیشتر آشنا شویم.

موزاییک چیست؟

موزاییک حیاطی، موزاییک پلیمری، موزاییک واش بتن

موزاییک یک واژه عمومی و برگرفته از عبارت انگلیسی Mosaic است. در گذشته به چینش منظم سنگ های کوچک طبیعی کنار یکدیگر و امروزه به چیدمان و دکوراسیون انواع کفپوش با بن مایه بتن، موزاییک گفته می شود.

موزاییک ها از مصالح پرکاربرد در صنعت ساختمان به شمار می روند، انواع گوناگون دارند و به روش های متفاوت نیز تولید می شوند. در حالت کلی موزاییک چنین تعریف می شود، کفپوشی متراکم است که با بتن و افزودنی های دیگر بتن شکل می گیرد و به عمل می آید. موزاییک از ترکیب سیمان، ماسه، پودر سنگ، مواد پلیمری (در موزاییک های پلیمری)، سنگ دانه (در موزاییک حیاطی و واش بتن) و آب تشکیل می شود که به شیوه های ویبره ای (لرزشی) و پرسی نیز متراکم و فشرده می شود.

موزاییک ها تک لایه و یا دو لایه هستند، موزاییک های دو لایه از لایه های زیرین (نارین) و لایه ی رویه (رنگ و طرح موزاییک) تشکیل می شوند. لایه ی زیرین ضخامت بیشتر را دارند که از سیمان، ماسه و آب تهیه می شوند که این بخش تحمل فشار زیاد را هم دارد. لایه ی رویه بیشتر تزئینی است که طرح، رنگ و نقش موزاییک را شامل می شود.

موزاییک به دلیل گوناگونی اش کاربرد بسیاری نیز دارد از کف حیاط و محوطه ساختمان خصوصی، مفروش کردن پیاده رو در فضاهای عمومی، کف باغ و ویلا تا حتی نمای داخلی و خارجی ساختمان و همچنین پشت بام و روف گاردن نیز می توان از انواع موزاییک بهره برد. استفاده از موزاییک در اروپا بویژه در کشورهای آلمان و ایتالیا خیلی رایج و پرطرفدار می باشد.

پلیمر چیست؟

پلیمر Polymer از ترکیب دو واژه پلی به معنی زیاد و مر به معنی واحد، ایجاد شده است. که در تعریفی ساده می توان گفت ساختارهای مولکولی هستند به صورت طبیعی و یا غیر طبیعی که انواع طبیعی پلیمر همیشه در طبیعت وجود داشته و اگر بخواهیم تعریفی از نوع غیر طبیعی ماده پلیمر داشته باشیم می توانیم بگوییم، کلمه پلیمر به معنای تعداد زیادی واحد تکرار شونده است.

واحدهای تکرارشونده ای که عموماً از کربن و هیدروژن و گاهی از اکسیژن، نیتروژن، سولفور، کلر، فلور، فسفر و سیلیکون ساخته میشوند. برای ایجاد زنجیرهای از این واحدها، مِرها به صورت شیمیایی به یکدیگر قلاب یا به اصطلاح پلیمریزه میشوند. به هم متصل کردن تعداد بیشماری کاغذ رنگی برای ایجاد حلقهای کاغذی، یا قلاب کردن صدها تکه کاغذ به یکدیگر به صورت یک زنجیر و یا مهرههای به ریسمان کشیده شده همگی میتوانند به درک بهتر پلیمرها کمک کنند.

پلیمرها میتوانند به صورت زنجیری تک بعدی با قابلیت ذوب مجدد ظاهر شوند. این زنجیرها به عنوان پلیمرهای ترموپلاستیک و نیز پلیمرهای خطی شناخته میشوند. بطری، فیلم، لیوان و فیبرهای پلاستیکی همگی از جمله پلاستیکهای ترموپلاستیک محسوب میگردند. پلیمرها همچنین میتوانند به صورت شبکهای سه بعدی که پس از تشکیل از قابلیت ذوب مجدد برخوردار نیستند، ظاهر شوند. چنین شبکه هایی پلیمرهای ترموست نامیده میشوند. رزینهای اپوکسی و رزین هایی که در ساخت موزاییک های پلیمری استفاده می شوند از جمله پلاستیکهای ترموست هستند. در صنعت موزاییک سازی این پلیمرها را با نام فوق روان کننده می شناسند که در بخش بعدی به تعریف آنها پرداخته ایم.

نام و اسامی دیگر موزاییک پلیمری

موزاییک پلیمری در بین تولیدکنندگان و مشتری و همچنین مهندسان عمران و ساختمان با نام های متفاوتی شناخته می شود به همین دلیل لیستی از تمامی اسامی این محصول برای شما فراهم کرده ایم، این اسامی به ترتیب تعداد استفاده نوشته شده.

    • موزاییک پلیمری

    • موزاییک رزینی

    • سنگ مصنوعی سمنت پلاست

    • بتن پلیمری

    • سنگ پلیمری

    • کفپوش پلیمری

    • کفپوش بتنی پلیمری

فوق روان کننده بتن چیست

فوق روان کننده بتن، پلیمری است که با کاهش آب بتن باعث صرفه جویی در مصرف سیمان و سادگی عمل تراکم و اختلاط بتن می شود. فوق روان کننده ها در مقایسه با روان کننده ها دارای اثر قوی تری هستند.

این مواد ضمن حفظ انسجام بتن و بدون کاهش مقاومت آن باعث افزایش کارایی بتن می شوند. علاوه بر این، این مواد قادرند آب مورد نیاز بتن را به میزان ۲۵ تا ۳۵ درصد کاهش دهند و مانع آب انداختن آن شوند، پس باعث افزایش بسیار زیاد مقاومت بتن نیز می شوند. توسعه آینده بتن وابسته به افزودنی های آن مخصوصا فوق روان کننده بتن است. در ساختمان بزرگراه ها برای کسب مقاومت اولیه بالا از فوق روان کننده بتن استفاده می شود.

ساختار فوق روان کننده ها به چهار دسته تقسیم می شوند:

فوق روان کننده ها بر اساس SNF و SMF در خمیر سیمان، جذب ذرات سیمان شده و با ایجاد بار منفی بین ذرات آن از چسبیدن آن ها جلوگیری می کند.

    • سولفات های لنین اصلاح شده در بتن

    • ملانین سولفونه غلیظ شده

    • نفتالین سولفونه غلیظ شده

  • موادی که از پلی کربوکسیلات به عنوان نمونه اتر پلی کربوکسیلات ها، رزینی که مخصوص تولید سنگ مصنوعی گرفته شده است.

موزاییک پلیمری چیست

همانطور که پیشتر اشاره کردیم، موزاییک پلیمری در واقع یک نوع سنگ مصنوعی است که با ایجاد تغییراتی در مواد اولیه آن و فرآیند پلیمریزاسیون و تولید شبکه های بلوری متصل بهم در سیمان تولید می شود. مخلوط کردن پلیمرها با مواد اولیه باعث تبلور و کریستاله شدن سیمان (ساختار شیمیایی بسیار منظم) می شود. این امر باعث ایجاد استحکام و مقاومت بسیار بالا در محصول نهایی خواهد شد به طوری که مقاومت موزاییک پلیمری دو برابر بتن و مانند سنگ طبیعی می شود.

موادی که بخش اصلی موزاییک پلیمری را تشکیل میدهند عبارتند از ماسه، سیمان، رزین که به آن فوق روان کننده پلیمری نیز می گویند و همین طور رنگدانه های شیمیایی و یا پیگمنت ها که دارای رنگ های مختلفی مانند قرمز، سفید، مشکی، قهوه ای، آبی، زرد و سبز است، این رنگدانه ها به غیر از مصرف در پلیمر در تولید صنایع رنگ، پلاستیک و کاشی هم مورد استفاده قرار می گیرند. موزاییک پلیمری به دلیل ماهیت مواد اولیه و روش تولید خاصی که دارد می تواند در طرح ها و رنگهای بسیار متنوعی به بازار عرضه شود.

مزایا و معایب موزاییک پلیمری

مزایای موزاییک پلیمری

به دلیل وجود مواد پلیمری مثل رزین در کفپوش پلیمری، کیفیت آن از لحاظ مقاومت سایشی، خمشی و فشاری بالا می رود و این باعث برتری پیدا کردن موزاییک پلیمری نسبت به دیگر سنگ های طبیعی و مصنوعی می شود. موزاییک پلیمری به دلیل مزایای خود تحولی بزرگ و شگرف را در بازار موزاییک به وجود آورد. در لیست زیر می توانید برخی از این مزایا را مشاهده کنید:

    • به آسانی قابل شست و شو است و نسبت به آب نفوذ پذیر نیست.

    • با ملات ماسه و سیمان به آسانی نصب می شود.

    • به دلیل تنوع در اندازه، نیاز به برشکاری ندارد.

    • چند منظوره بودن یعنی از یک طرح و رنگ می توان در در فضای بیرونی و درونی و برای کف، سقف، نما و فضای دکوراتیو استفاده کرد.

    • قابلیت خود پاک شوندگی دارد و هیچ وقت در بافت سنگ تیرگی ایجاد نمی شود.

    • براق است.

    • در رنگ، ابعاد، طرح و نقش تنوع بالایی دارد.

    • وزن پایینی دارد و سبک است.

    • به دلیل بهره بردن از تکنولوژی های جدید ارزان قیمت است.

    • با تغییراتی که در فرمولاسیون آن میتوان ایجاد کرد امکان استفاده از موزاییک پلیمری در نما به عنوان سنگ آنتیک، سنگ نما و به وجود می آید.

تفاوت موزاییک پلیمری با موزاییک حیاطی و سنگ طبیعی

با وجود تمام مزایای موزاییک پلیمری شاید باز هم این سوال در ذهن شما شکل بگیرد که چرا به جای سنگهای طبیعی یا موزاییک های حیاطی باید از موزاییک های پلیمری استفاده کنیم. پاسخ سوال شما در خصوصیات و ویژگی های هر یک از این موزاییک ها و فرآیند تولید آنها نهفته است. اولین و بزرگترین مزیت موزاییک های پلیمری مقاومت بسیار بالای آنهاست اما بیایید کمی هم در مورد موزاییک های حیاطی و سنگهای طبیعی بیشتر بدانیم :

معایب موزاییک حیاطی

    • مقاومت کمتر نسبت به موزاییک پلیمری

اولین تفاوت موزاییک پلیمری با موزاییک حیاط یا سنتی، مقاومت سایشی آنهاست. در موزاییک حیاطی فقط لایه رویی دارای رنگ است و وقتی فرسایش سطحی در آن شکل می گیرد، لایه دارای رنگ که اتفاقا از مقاومت بالایی هم برخوردار نیست، از بین می رود و لایه های زیرین آن که فاقد رنگ هستند نمایان می شوند و زیبایی ظاهری آن از بین می رود.

اما در موزاییک پلیمری به دلیل استفاده از رنگدانه های آلی نه تنها مقاومت سایشی موزاییک کاهش پیدا نمی کند بلکه در برخی موارد این رنگدانه ها باعث افزایش مقاومت می شوند. از طرفی ین رنگدانه ها را نمی توان در موزاییک حیاطی به کار برد چرا که استفاده از آنها مشروط به استفاده از روان کننده هاست که این امر فقط در موزاییک پلیمری امکان پذیر است.

    • تراکم کمتر نسبت به موزاییک پلیمری

هرچه بافت موزاییک متراکم تر باشد مقاومتش در برابر شرایط آب و هوایی مختلف بیشتر می شود. میزان تراکم بافت موزاییک حیاطی که معمولا به روش پرسی تولید می شود بسیار کمتر از میزان تراکم بافت موزاییک پلیمری است و دلیل این امر واکنش های شیمیایی است که بین سیمان و مواد پلیمری به کار رفته در موزاییک پلیمری ایجاد می شود. تراکم کم بافت موزاییک حیاطی باعث پایین آمدن مقاومت خمشی و فشاری این نوع موزاییک می شود .

    • تنوع کمتر نسبت به موزاییک پلیمری

در مورد موزاییک حیاطی، برخی تکنولوژی های ساخت موزاییک مانند تکنولوژی تولید پرسی یا روش هایی که موزاییک پس از تولید نیاز به ساب زدن دارد، نمی توان از طرح، رنگ و تنوع بالا بهره برد. در روش تولید ویبره ای موزاییک حیاطی هم به دلیل روش تولید و فرمول خاص، موزاییک ها مات می شوند و براقیت، انعکاس نور و کیفیت ظاهری و بافتی کمتری دارند.

معایب سنگ طبیعی

    • تیرگی و لک بیشتر نسبت به موزاییک پلیمری:

سنگ های طبیعی ابتدا خیلی براق هستند. این براقیت به دلیل رزینی است که سطح خارجی آنها را می پوشاند. اما این رزین نسبت به نور آفتاب و باران های اسیدی مقاوم نیست و همین امر باعث می شود سنگ ها به مرور براقیت خودشان را از دست بدهند و دچار تیرگی شوند.

از طرفی بعد از محو شدن رزین ها آب و آلودگی های بیشتری جذب سنگ می شود که از یک سو باعث تیرگی سنگ می شود و از سوی دیگر باعث رشد جلبک و فعالیت باکتری ها در حفره های سنگ می شود که خود عامل مضاعفی برای تیرگی و لک بر روی سنگ است. اما در سنگ های مصنوعی به دلیل عدم نفوذ آب و مقاومت بالای رزین، تیرگی و لک بر روی سنگ ایجاد نمی شود و موزاییک ها براقیت خود را حفظ می کنند.

    • جدا شدگی بیشتر سنگ از بدنه ساختمان نسبت به موزاییک پلیمری:

سنگ های طبیعی به دلیل انقباض و انبساط به مرور زمان از بدنه ساختمان جدا می شوند. البته برای این معضل راه حل هایی پیشنهاد شده است. مثل ایجاد اسکوپ، که پس از مدتی زنگ می زند و دوباره سنگ از بدنه جدا می شود یا استفاده از رول پلاک که جلوه ای نازیبا دارد. اما موزاییک های پلیمری با مصالح ساختمانی هماهنگی بیشتری دارند و قدرت چسبندگی آنها بالاست.

    • قیمت بالا نسبت به موزاییک پلیمری:

سنگهای طبیعی دارای قیمت بسیار بالایی هستند. حتی سنگهای طبیعی بی کیفیت مانند تراورتن در حال حاضر با برش کاری و ساب خوردن و صیقل دیدن با قیمت های بالا در بازار به فروش می رسند. اما موزاییک های پلیمری با وجود کیفیت و دوام بالا با قیمت پایین تری قابل تهیه هستند.

    • وزن بالا نسبت به موزاییک پلیمری:

وزن سنگ های طبیعی بسیار بیشتر از موزاییک های پلیمری است. همین امر باعث می شود نصب آنها پر هزینه تر و سخت تر شود.

معایب موزاییک پلیمری

موزاییک پلیمری نوعی سنگ مصنوعی است و سنگ مصنوعی محصولی ساخته ی دست انسان است که در دهه ۱۹۸۰ میلادی به بازار معرفی شد. تقاضای مردم برای دیدن سنگ هایی یکدست و یکنواخت، محرک این اختراع بود. با وجود تمام برتری های که موزاییک پلیمری نسبت به سایر موزاییک های ساخته دست انسان و نیز سنگ های طبیعی دارد، می توان معایبی را نیز برای آن برشمرد:

    • حساسیت محصول تولیدی به درصد مواد اولیه به ویژه فوق روان کننده و آب ، حساسیت محصول تولیدی به زمان میکس کردن مواد اولیه و ترتیب اضافه کردن آنها

    • حساسیت محصول تولیدی به درصد مواد اولیه به ویژه فوق روان کننده و آب ، حساسیت محصول تولیدی به زمان میکس کردن مواد اولیه و ترتیب اضافه کردن آنها

    • حساسیت زیاد به کیفیت و نوع فوق روان کننده به ویژه درصد مواد جامد فوق روان کننده

    • حساسیت زیاد به کیفیت و مقدار رنگدانه در طرح اختلاط

    • ترد شدن موزاییک در صورت استفاده از پودر سنگ یا وجود خاک در ماسه

    • تولید مشکل و حساسیت های موزاییک پلیمری

موزاییک پلیمری در مراحل مختلف تولید نیازمند نظارت دقیق و وسواس گونه مهندسان مربوطه است و تولید انواع با کیفیت آن کاری است که موزاییک سازان سنتی از پس آن بر نمی آیند. در لیست زیر برخی از حساسیت های موزاییک پلیمری را مشاهده میکنید:

    • ظاهر موزاییک پلیمری

با پیشرفت تکنولوژی ادعا می شود که سنگ های مصنوعی مثل موزاییک پلیمری ظاهری بهتر را نشان می دهند. آن ها ساخته شده اند تا طیف گسترده ای از رنگ ها و سبک ها را ارائه دهند و نیازهای مختلف را برآورده کنند. اما مطمئنا وقتی حرف اصالت پیش کشیده می شود، یک محصول دست ساز نمی تواند با یک محصول طبیعی رقابت کند.

سنگ طبیعی هزاران سال طول می کشد تا شکل بگیرد و در طی این فرآیند، ظاهرش با زمان و طبیعت همراه می شود. به عبارت دیگر، هر یک از صفحات سنگ طبیعی از نظر ظاهری متفاوت هستند هیچ دو صفحه سنگی به یکدیگر شبیه نیستند.

وارد هر بازار سنگ طبیعی که بشوید از نظر رنگ، بافت و روکش، نمونه هایی پیدا خواهید کرد که در نوع خودش بی نظیر است. حال وقتی به موزاییک های پلیمری نگاه می کنید، تکرار و ثبات در رنگ و سبک کاملا مشهود خواهد بود. از این رو، افرادی که ظاهر طبیعی را ترجیح می دهند ممکن است از طراحی غیر طبیعی و غیر واقعی سنگ های مصنوعی خوششان نیاید.

    • دوام موزاییک پلیمری

دوام یکی از اصلی ترین عواملی است که در تصمیم گیری موثر است. وقتی از دوام و ماندگاری صحبت می شود، سنگ طبیعی همیشه برنده خواهد بود. کافی است به تمدن های باستانی نگاهی بیاندازید. از سنگ طبیعی برای ساختن بناهای ماندگاری که حتی پس از گذشت قرن ها هنوز پابرجاست، استفاده شده است. از دوام سنگ های طبیعی همین بس که یکی از افتخارات سازندگان موزاییک پلیمری این است که مقاومت این موزاییک ها برابر سنگ های طبیعی است. بیشتر سنگ های طبیعی دارای تخلخل کمتری بوده و همین امر باعث افزایش دوام آن ها می شود.

انواع محصولات بتن پلیمری

اگرچه تمرکز اصلی مقاله بر روی موزاییک پلیمری است اما خوب است بدانیم علاوه بر موزاییک پلیمری محصولات متنوع و زیادی از جنس بتن پلیمری برای محوطه سازی تولید می شود که همگی خصوصیات و ویژگی های موزاییک پلیمری را از جهت مقاومت، زیبایی، تنوع رنگ، ماندگاری و عدم نفوذ آب دارا هستند.

این محصولات شامل موارد زیر هستند :

    • سنگ پله پلیمری: محصولی که برای پوشاندن پله ها استفاده می شود.

    • جدول دور باغچه ای پلیمری: این جدول ها دور تا دور باغچه یا فضاهایی که نیاز به جدا شدن دارند را فرا می گیرند

    • دور درختی پلیمری: برای ایجاد فضایی اطراف درخت ها استفاده می شود که با توجه به ضد آب بودن برای این کار ایده آل به نظر می رسد.

    • سنگ پلیمری نما: از این نوع سنگ پلیمری یا سمنت پلاست به عنوان سنگ مصنوعی نمای ساختمان، نمای داخلی ساختمان، نماهای سنگی ساختمان، نمای حیاط ساختمان، نمای بیرونی و داخلی ویلا، سنگ دکوراتیو نما، سنگ آنتیک دکوراسیون داخلی استفاده می شود.

از دیگر ویژگی‌های موزاییک پلیمری می‌توان به تنوع طرح و رنگ در آن اشاره کرد. این تنوع بالا به کاربر امکان می‌دهد که این موزاییک‌ها را در مکان‌های مختلف با تم دکوراسیونی متفاوت استفاده کند. موزاییک پلیمری طرح چوب یا موزاییک پلیمری طرح سنگ دو مدل از محبوب‌ترین طرح‌های این مدل موزاییک‌ها به شمار می‌رود.

موارد استفاده و کاربرد موزاییک پلیمری

موزاییک پلیمری به دلیل خاصیت مقاوم بودن در برابر اتفاقات طبیعی و عوامل محیطی برای پوشاندن سطح مکان هایی خارج از ساختمان و همچنین سنگ فرش هایی با طرح های متنوع و زیبا استفاده می شود. پس پیاده روها، حیاط ها، معابر پارک ها ، حیاط ها ، پله ها و ... جاهایی هستند که موزاییک سمنت پلاست برای پوشاندن کف آن ها مورد استفاده قرار می گیرد

موزاییک بتنی پلیمری در برابر یخ زدگی نیز خیلی مقاوم هستند، از این رو در مناطق سردسیر برای کفپوش های حیاط و سنگ فرش کردن آنها از این موزاییک استفاده می شود. این موزاییک نسبت به آب نفوذ ناپذیر است به همین دلیل در برابر یخ زدگی و سرما دچار شکستگی نمی شود.

از موزاییک پلیمری به دلیل ضخامت کم و وزن پایینی تری که نسبت به انواع دیگر کفپوش بتنی دارند می توان برای پوشش پشت بام خانه ها نیز استفاده می شود. همچنین برای بخش بندی محوطه حیاط های بزرگ می شود از رنگها و طرح های جذاب کفپوش پلیمری بهره برد.

کارخانه موزاییک پلیمری کیان برنا

کیان برنا یکی از برجسته‌ترین و معتبرترین تولیدکنندگان کفپوش در کشور است که فعالیت خود را از ۲۰ سال پیش آغاز کرده است. تجربه ۲۰ ساله این شرکت در تولید کفپوش، نشان‌دهنده کیفیت بالای محصولات آن است.

کیان برنا به عنوان موفق‌ترین تولیدکننده موزاییک پلیمری در کشور، معتقد است که رضایت و پشتیبانی مشتریان، اصلی‌ترین سرمایه این شرکت است. این شرکت باور دارد که تداوم موفقیتش به همراهی و وفاداری مشتریان بستگی دارد.  برای جلب رضایت مشتریان و تولید محصولات با کیفیت، کیان برنا همواره از بهترین و مرغوب‌ترین مواد اولیه استفاده می‌کند و از به‌روزترین تکنولوژی و ابزارآلات بهره می‌برد.

این شرکت با راه‌اندازی یک کارگاه مدرن موزاییک پلیمری و خط تولید ایده‌آل، موفق به اخذ گواهی استاندارد ملی شده است و اکنون تمامی محصولات خود را با نشان استاندارد ملی به بازار عرضه می‌کند. لازم به ذکر است که داشتن علامت استاندارد برای قطعات بتنی اهمیت بسیاری دارد و محصولاتی که فاقد این علامت باشند، تحت هیچ شرایطی گزینه مناسبی برای خرید و استفاده نخواهند بود.

با کیان برنا، از کیفیت و استاندارد بالای محصولات مطمئن باشید و با خیالی آسوده، بهترین‌ها را انتخاب کنید.

روش تولید موزاییک پلیمری

مراحل تولید موزاییک پلیمری، در ابتدا مواد اولیه شامل سیمان، ماسه، سنگ‌دانه، رنگدانه‌های شیمیایی، رزین سمنت پلاست و آب درون یک مخلوط‌کن مخصوص ترکیب می‌شوند تا ماده‌ای خمیری ایجاد شود. این خمیر را در قالب‌های مختلفی که از جنس لاستیک، سیلیکون و پلیمر هستند، ریخته و بر روی نقاله میز ویبره قرار می‌دهند.

میز ویبره وظیفه لرزاندن این ماده خمیری درون قالب‌ها را دارد تا حباب‌های هوا از داخل آن خارج شده و مواد به خوبی ترکیب و همگن شوند. در همین حین، نقاله کفپوش‌های خام را برای فرآیند کیورینگ به گرمخانه منتقل می‌کند. تنها ۲۴ ساعت زمان کافی است تا موزاییک پلیمری آماده شود. جالب است بدانید که طی این ۲۴ ساعت، کفپوش‌ها به قدری مستحکم می‌شوند که می‌توان بلافاصله از آنها استفاده کرد.

استانداردهای موزاییک پلیمری

برای اطمینان از کیفیت موزاییک پلیمری، آزمون‌های استاندارد مختلفی روی آن‌ها انجام می‌شود که شامل موارد زیر هستند: مقاومت خمشی، مقاومت در برابر یخبندان، مقاومت سایشی، میزان جذب آب، تلورانس ابعاد و تابیدگی. برای کفپوش‌های سنگ مصنوعی سمنت پلاست، می‌توان حداقل مشخصات زیر را در نظر گرفت:

  • درصد جذب آب: کمتر از ۳ درصد
  • مقاومت سایشی: ۰/۴ گرم بر سانتیمتر مربع
  • مقاومت در برابر یخبندان: بین ۵۰-۷۰ درجه سانتیگراد زیر صفر
  • مقاومت خمشی: حداقل بین ۱۱۰-۲۰۰ کیلوگرم
  • مقاومت حرارتی: ۲۰۰-۳۰۰ درجه سانتیگراد
  • مقاومت تلورانس دمایی: ۵۰۰ سیکل
  • فاقد تلورانس ابعاد
  • فاقد تابیدگی: ±۱ میلیمتر
  • مقاومت فشاری: بین ۸۰۰-۱۲۰۰ کیلوگرم
  • مقاومت رنگ در برابر تابش نور خورشید
  • مقاومت در مقابل باران‌های اسیدی

این مشخصات تضمین می‌کنند که موزاییک پلیمری کیان برنا علاوه بر کیفیت بالا، دوام و ماندگاری زیادی داشته و برای استفاده در محیط‌های مختلف مناسب هستند.

ویژگی های موزاییک پلیمری

موزاییک پلیمری، که از ترکیب پلیمر و سیمان ساخته می‌شود، دارای رنگ‌های بسیار جذابی است که شبیه به سنگ‌های طبیعی به نظر می‌رسند. این رنگ‌ها در برابر نور خورشید، اشعه فرابنفش، و محیط‌های قلیایی بسیار مقاوم بوده و شفافیت و براقیت خود را برای مدت‌های طولانی حفظ می‌کنند. رنگ‌های استفاده شده در این کفپوش‌ها اغلب از اکسید فلزات تهیه شده و بیشتر آن‌ها وارداتی هستند، که ترکیب آن‌ها دنیایی از رنگ‌های جدید و متنوع ایجاد می‌کند.

یکی از ویژگی‌های برجسته موزاییک پلیمری، مقاومت بالای آن در برابر سرمای شدید و یخبندان‌ها، حتی تا ۵۰ درجه زیر صفر است. همچنین، این کفپوش‌های بتنی پلیمری می‌توانند حرارت‌های بسیار بالا تا ۲۰۰ درجه سانتی‌گراد را بدون آسیب دیدگی تحمل کنند. این مقاومت به دلیل تراکم بالای بافت کفپوش و جذب آب بسیار پایین (کمتر از ۳ درصد) است. این ویژگی باعث می‌شود موزاییک پلیمری در برابر انقباض و انبساط مقاومت بالایی داشته باشد و در مناطق مختلف آب و هوایی عملکرد خوبی از خود نشان دهد.

علاوه بر این، موزاییک پلیمری هنگام نصب، به دلیل مواد موجود در ساختارش، با ملاتی که زیر آن زده می‌شود واکنش نشان داده و به شدت به آن می‌چسبد. این ویژگی نصب این کفپوش‌ها را بسیار مستحکم و بادوام می‌سازد.

تشخیص موزاییک پلیمری باکیفیت

تشخیص موزاییک پلیمری اصل از نمونه‌های تقلبی ممکن است به تخصص و تجربه نیاز داشته باشد، اما با رعایت چند نکته می‌توانید از بروز ضرر جلوگیری کنید. پیشنهاد ما این است که همیشه از شرکت‌های معتبر خرید کنید. با این حال، می‌توانید از راهکارهای زیر برای اطمینان از کیفیت محصول استفاده کنید:

1.خرید از منابع معتبر: بهترین راه برای اطمینان از خرید موزاییک پلیمری باکیفیت، خرید از شرکت‌های معتبر است. برخی تولیدکنندگان فرعی ممکن است محصولات بی‌کیفیت خود را با نام و نشان یک شرکت معتبر بفروشند. برای جلوگیری از این موضوع، می‌توانید مستقیماً با شرکت معتبر تماس بگیرید و از صحت محصول مطمئن شوید.

  1. آزمایش‌های استاندارد: اگر شرایط و امکانات لازم را دارید، می‌توانید نمونه‌ای از موزاییک پلیمری را به آزمایشگاه ببرید و تحت آزمایش‌های استاندارد قرار دهید تا از کیفیت آن مطمئن شوید. این روش ممکن است برای همه امکان‌پذیر نباشد، زیرا نیازمند ابزار و شرایط فنی خاص است.

نصب و اجرای موزاییک پلیمری

بهترین روش نصب و اجرای موزاییک پلیمری همان روش نصب کاشی، سرامیک و دیگر کفپوش های حیاطی است. در این روش از ملات ماسه و سیمان به همراه کمی چسب بتن استفاده می‌شود. مراحل نصب به شرح زیر است:

  1. زیرسازی و شیب‌بندی: ابتدا یک لایه ملات نیمه خشک با نسبت سیمان به ماسه بالاتر (سیمان ۲۰-۲۵ درصد از کل) روی کف ریخته می‌شود. این کار برای زیرسازی و شیب‌بندی محل نصب با تراکم کافی انجام می‌گیرد.
  2. ریختن دوغاب: قبل از قرار دادن کفپوش‌ها روی ملات، دوغاب ریخته می‌شود.
  3. چیدن کفپوش‌ها: کفپوش‌ها به مساحت یک متر مربع چیده می‌شوند.
  4. تراز کردن کفپوش‌ها: با ضربات چکش پلاستیکی کفپوش‌ها تراز می‌شوند.
  5. پوشاندن خلل و فرج: با ضربات چکش پلاستیکی، دوغاب تمامی خلل و فرج زیر کفپوش‌ها را پر می‌کند و مازاد دوغاب از بین درزها به سطح کفپوش می‌آید.
  6. پاک کردن دوغاب اضافی: بعد از گذشت ۳۰ دقیقه، دوغاب‌های اضافی با یک پارچه یا تکه‌ای گونی پاک می‌شوند. باید توجه داشت که تا ۴۸ ساعت نباید بر روی سطح کفپوش‌ها راه رفت. در صورت استفاده کفپوش در نما نیز نباید زیاد به آن دست زد.

برای اطمینان از نصب بهتر و محکم‌تر، می‌توان از چسب بتن در دوغاب‌ها استفاده کرد.

مزایای نصب موزاییک پلیمری به روش دوغاب

  • عدم کثیف شدن سطح کفپوش های پلیمری

  • درز و طرح محصولات موزاییک پلیمری آنتیک پر نمی شود.

  • بدلیل پر شدن خلل و فرج زیر موزاییک، مقاومت خمشی و فشاری بالا می رود.

  • چون زیر محصول دارای خلل و فرج نیست رطوبت به زیر محصول نفوذ نمی کند.

  • بدلیل پر شدن خلل فرج زیر موزاییک ها، کفپوش در مقابل یخبندان دچار شکستگی و جداشدگی از زیر نمی شود.

  • نیاز به کف ساب نیست (در کفپوش پلیمری یا موزاییک ویبره معمولی امکان ساب وجود ندارد).

  • چسبندگی بالاتر موزاییک با سطح زیر کار.

انواع نصب و بند کشی موزاییک پلیمری

نصب موزاییک پلیمری آسان است و به چهار روش می توان آن را اجرا و بندکشی کرد.

  • بندکشی موزاییک پلیمری با ملات

  • بندکشی موزاییک پلیمری با چمن مصنوعی

  • بندکشی موزاییک پلیمری با قلوه سنگ

  • بندکشی موزاییک پلیمری با سنگ

قیمت موزاییک پلیمری

قیمت موزاییک پلیمری تحت تاثیر عوامل مختلفی نظیر تراکم، میزان تخلخل، رنگ، ضخامت، عیار بتن٬ برش کاری، فرایند ساخت، ابعاد و هزینه حمل و نقل قرار دارد. در خرید موزاییک پلیمری در تهران یکی از مهم‌ترین معیارها قیمت است. مسلماً شما نیز همانند هر خریدار دیگری تمایل دارید بهترین و مرغوب‌ترین موزاییک پلیمری را با مناسب‌ترین قیمت خریداری کنید.

برای دستیابی به این هدف، باید قبل از خرید تمامی معیارهای تأثیرگذار بر قیمت موزاییک پلیمری را در نظر بگیرید. این کار به شما کمک می‌کند تا بر اساس شرایط سازه، سطح توقعات و بودجه‌ای که در نظر دارید، گزینه مناسبی را انتخاب کنید.

کسب اطلاعات لازم درباره عوامل تأثیرگذار بر قیمت موزاییک پلیمری به طور مستقیم بر کیفیت خرید شما تأثیرگذار است. این اطلاعات شرایطی را فراهم می‌کنند که بتوانید بر اساس شرایط و میزان بودجه، مناسب‌ترین گزینه را با مقرون به صرفه‌ترین قیمت خریداری کنید.

شناخت کافی از عوامل تأثیرگذار بر قیمت موزاییک پلیمری به شما کمک می‌کند تا هزینه مورد نیاز برای خرید و اجرای پروژه را به بهترین شکل ممکن مدیریت کنید. به عنوان مثال، یکی از مهم‌ترین معیارهای تأثیرگذار بر قیمت موزاییک پلیمری، مساحت پروژه است. هر چقدر مساحت پروژه بیشتر باشد، نیاز به کفپوش بیشتری دارید و هزینه بیشتری را باید صرف خرید کنید.

برای آنکه بتوانید در این رابطه عملکرد درستی داشته باید، باید به سراغ مواردی بروید که با بودجه و توان مالی شما همخوانی دارد. زیرا اگر بدون توجه به توان مالی خود دست به انتخاب بزنید و به سراغ مواردی بروید که قیمت‌هایی بسیار بالاتر از توان مالی شما دارند، مسلماً محدودیت مالی به شما اجازه نمی‌دهد به میزان مساحت پروژه کفپوش خرید کنید.

موزاییک پلیمری در حالت کلی به صورت مربعی شکل به بازار عرضه می‌شود. اما گاهی اوقات ممکن است شما تمایل داشته باشید برای ایجاد جلوه‌ای خاص‌تر و منحصر به فردتر در پروژه خود، کفپوش را در اشکال دیگری به کار ببرید که در این رابطه نیز بر حسب شرایط قیمت خرید بالاتر خواهد رفت.

دیگر عوامل تاثیرگذار بر قیمت موزاییک پلیمری ضخامت و تراکم می‌باشد. به نحوی که اگر بخواهید کفپوش‌های متراکم‌تر و با ضخامت بالا را در پروژه خود به کار ببرید، باید هزینه بیشتری بپردازید.

خرید موزاییک پلیمری

شرکت کیان برنا انواع موزاییک پلیمری را در ۹ رنگ متنوع شامل زیتونی، قهوه‌ای، نسکافه‌ای، ابروبادی، طوسی، زرد، مشکی، قرمز و سفید، و در ۲۰ طرح مختلف از جمله موزاییک پلیمری طرح چوب و موزاییک پلیمری طرح سنگ و ... تولید و به بازار عرضه می‌کند. بنابراین، یکی از مهم‌ترین نکات در خرید موزاییک پلیمری، انتخاب طرح و رنگ مناسب است.

انتخاب ابعاد مناسب: ابعاد نیز نقش مهمی در خرید موزاییک پلیمری دارند. کفپوش‌های کیان برنا در ابعاد ۴۵×۴۵، ۴۰×۴۰، ۶۰×۴۰ و ۳۰×۶۰ موجود هستند و می‌توانید بر حسب نیاز پروژه خود، ابعاد مناسب را انتخاب کنید.

توجه به کیفیت: کیفیت یکی از مهم‌ترین عوامل در خرید موزاییک پلیمری است و انتخاب مرجع خرید معتبر بسیار اهمیت دارد. توصیه می‌شود که موزاییک پلیمری را به صورت مستقیم و بدون واسطه از کارخانه خریداری کنید تا از کیفیت و اصل بودن محصول اطمینان حاصل کنید.

مشاوره و پشتیبانی: شما می‌توانید از مشاوره و راهنمایی رایگان تیم پشتیبانی کیان برنا بهره‌مند شوید. در صورت نیاز به راهنمایی برای انتخاب کفپوش مناسب، از طریق پل‌های ارتباطی موجود با تیم پشتیبانی تماس بگیرید.

برای خرید موزاییک پلیمری با کیفیت و مناسب، شرکت کیان برنا بهترین گزینه برای انتخاب است.  این شرکت با ارائه محصولات متنوع و خدمات فروش آنلاین، شرایط خرید آسان و مطمئن را برای شما فراهم می‌کند. با خرید از کیان برنا، از کیفیت بالای موزاییک پلیمری مطمئن خواهید بود و می‌توانید بهترین انتخاب را برای پروژه خود انجام دهید.

نتیجه گیری

خرید موزاییک پلیمری یا سمنت پلاست به همان اندازه که ساده به نظر می رسد نیازمند دقت و توجه کافیست. خرید از عرضه کننده های غیر معتبر علاوه بر هزینه های اولیه، می تواند باعث بوجود آمدن هزینه های ثانویه ناشی از جداشدگی یا شکستگی موزاییک ها شود.

موزاییک پلیمری یا سمنت پلاست دارای مقاومت بالایی است پس با خرید از شرکت های معتبر می توانید از بادوام بودن محصول خریداری شده اطمینان داشته باشید. درست است که بالا بودن تنوع طرح و رنگ و ابعاد موزاییک پلیمری یکی از بزرگترین نقاط قوت آن است اما فراموش نکنید که انتخاب رنگ، طرح یا ابعاد مناسب محوطه شما کاری است مستلزم تخصص و نیازمند مشاوره است. بنابراین بهتر است برای انتخاب بهترین گزینه تماس با مشاوران و طراحان دکوراسیون را در دستور کار خود قرار دهید.

شما می توانید عکس موزاییک پلیمری و نمونه کار شده موزاییک پلیمری را در سایت شرکت کیان برنا مشاهده نمایید.

گروه تولیدی صنعتی کیان برنا در حال حاضر یکی از بزرگترین تولید کننده گان انواع موزاییک و کفپوش بتنی مثل واش بتن، موزاییک پلیمری، کفپوش های بتنی پرسی طرح دار و با رویه سیلیس و است و کارشناسان زبده و باتجربه ای دارد که همه روزه آماده مشاوره به مشتریان و مصرف کنندگان هستند. همچنین کیان برنا به عنوان یکی از پیشتازان این صنعت، متنوع ترین طیف رنگ ها وطرح ها را برای بالا بردن قدرت انتخاب مشتریان فراهم کرده.

امیدواریم پس از خواندن این مقاله، اطلاعات لازم برای انتخاب کفپوش مناسب را به دست آورده باشید. شما نیز میتوانید تجربه و یا اطلاعات خود را زیر همین مقاله با ما در میان بگذارید.

بیش از 12000 مشتری در سراسر ایران و کشورهای همسایه

دانشنامه ساختمان

دانشنامه ساختمان

5/5 - (101 امتیاز)

کپی‌رایت © 2023 گروه تولیدی صنعتی کیان برنا

نحوه خرید محصول از کیان برنا

شما مشتریان گرامی تنها لازم است تا محصول مورد نظر خود را از روی سایت انتخاب نموده و برای مشاوره و خرید محصول، با کارشناسان فروش کیان برنا تماس بگیرید تا سفارش شما ثبت و برای ارسال آن هماهنگی‌های لازم صورت بگیرد.

چرا باید از کیان برنا خرید کنیم؟

  • کیان برنا دارای بزرگترین خط تولید قطعات بتنی در ایران با توان تولید روزانه 3500 مترمربع است و برخلاف بسیاری از مجموعه‌ها‌‌، کیان برنا صرفا واسطه فروش نیست!
  • تمام محصولات کیان برنا دارای استاندارد هستند و در آزمایشگاه تخصصی مجموعه، مورد تست و ارزیابی قرار گرفته‌اند که می‌تواند تضمین کننده عملکرد محصولات طی سالیان طولانی باشد.
  • واحد فروش ما از ابتدای خرید شما همراهتان خواهد بود تا از طریق مشاوره تخصصی، بهترین راهکارها را به شما مشتری گرامی پیشنهاد دهند.